افزایش اجاره بها نجومی شد/ میانگین قیمت اجاره مسکن از میانگین قیمت مسکن فراتر رفت!

افزایش اجاره بها نجومی شد/ میانگین قیمت اجاره مسکن از میانگین قیمت مسکن فراتر رفت!

روز جدید : مشاور املاک در پاسخ به این سوال که اجاره بها چقدر افزایش یافته است؟ وی گفت: اینجا خانه ای داریم که صاحبخانه سال گذشته 50 میلیون تن به همراه اجاره بها پرداخت کرده اما امسال 150 میلیون تن با اجاره بیشتر از سال گذشته درخواست داده است. این سه برابر بیشتر از سال گذشته است، اما میانگینی که من برای افزایش اجاره بها دیده ام، حدود 50 درصد بیشتر از سال گذشته است.

تحقیقات میدانی در مورد بازار اجاره نشان می دهد که این روزها مستاجران به دلیل افزایش بی رویه قیمت اجاره بها تحت فشار زیادی قرار گرفته اند و در صورت عدم وجود برنامه ای برای مدیریت بازار اجاره، قیمت اجاره بها حتی قبل از قیمت مسکن افزایش می یابد، که باید به آن توجه کنید. در اسرع وقت سلام کرد

بازار اجاره مسکن گرم امسال نیز به تدریج شروع به کار کرده و به تدریج شاهد رونق فعالیت بنگاه های معاملات ملکی در سراسر کشور هستیم.

پس از شکست کامل سیاست حمایتی دولت قبل که متکی به تعیین اجاره بها در کنار پرداخت ودیعه مسکن بود، امسال نیز این رویه ها متوقف شد و بازار اجاره مسکن عملاً بدون هیچ سیاستی به استقبال تابستان آتشین می رود.

در همین راستا با اطلاع از اتفاقات و اخبار پخش شده از این بازار مخفی به سراغ بنگاه های معاملات ملکی شهر رفتیم تا از وضعیت بطن جامعه مطلع شویم.

مالکان شرط انصاف را رعایت نمی کنند

در همین راستا ساعت 8 صبح به منطقه یافت آباد تهران رفتم. اکثر اتحادیه ها، به استثنای سوپرمارکت ها، هنوز شروع به کار نکرده بودند، اما در کمال تعجب شرکت های زیادی حضور داشتند. بر این اساس سری به یکی از شرکت های این حوزه زدیم و در مورد بازار اجاره سوال پرسیدیم. یکی از بنگاه‌های معاملات ملکی به نام مرتضی می‌گوید: «متاسفانه مالکان بی‌انصافی کرده‌اند و امسال قیمت‌ها برای اجاره ملکشان رهن بالایی تعیین کرده‌اند».

آقای مرتضی در پاسخ به این سوال که اجاره بها چقدر افزایش یافته است؟ وی گفت: اینجا خانه ای داریم که صاحبخانه سال گذشته 50 میلیون تن به همراه اجاره بها پرداخت کرده اما امسال 150 میلیون تن با اجاره بیشتر از سال گذشته درخواست داده است. این سه برابر بیشتر از سال گذشته است، اما میانگینی که من برای افزایش اجاره بها دیده ام، حدود 50 درصد بیشتر از سال گذشته است.

پاسخ کارآفرین به یک سوال مهم؛ چرا رشد اجاره اینقدر نجومی است؟

بعد از این صحبت آقا مرتضی برای من سوالی پیش آمد که بر چه اساسی صاحبخانه قیمت رهن خود را سه برابر می کند؟ سؤالاتم را از آقا مرتضی پرسیدم و ایشان فرمودند: فرض کنید چهار نفر هستند که نیاز مبرم به خودکار دارند، یعنی اگر خودکار نخرند و شروع به نوشتن متن کنند، در این صورت می میرند، اما فقط یک قلم وجود دارد این دستگاه به طور معمول می تواند 5000 تن قیمت داشته باشد. حالا بگو قیمت این خودکار چقدر است. طبیعتاً در بازاری که محدودیتی برای منابع مالی وجود ندارد، ارزش این دستگاه بی نهایت است، بازار اجاره نیز کاملاً یکسان است، مستاجران باید مسکن تهیه کنند و جایگزینی برای این نیاز نداشته باشند، از طرفی خانه کوچک که کافی نیست، خانه های اجاره ای کافی نیست، در این شرایط شاهد افزایش قیمت هستید.

افزایش 200 میلیونی قیمت رهن خانه در یوسف آباد

با اینکه پاسخ آقا مرتضی در ذهنم بود، اما از ایشان خداحافظی کردم و به سایر نقاط تهران و یوسف آباد رفتم. وقتی در پیاده روهای یوسف آباد قدم می زدم دنبال مشاور املاک می گشتم که متوجه ظاهر شدن مغازه ای شدم. به مغازه رفتم و دو نفر در شرکت مشاور املاک با صدای بلند با هم دعوا کردند.

در مغازه ایستاده بودم و سعی می کردم محتویات رنگ را بفهمم. به نظر می رسد اختلاف بین صاحبخانه و مستاجر خانه باشد که بر سر قیمت به توافق نرسیده اند. پرسیدم، یکی از کارمندان این مشاور املاک گفت: صاحبخانه از مستاجر خواسته 200 میلیون تن به پولش اضافه کند یا از خانه خارج شود.

این رقم واقعاً قابل قبول نبود، من به سازنده گفتم، احتمالاً صاحبخانه از مستاجر راضی نبوده و با این رقم می خواهد نقل مکان کند. فکر کردم کارآفرین گفت: صاحبخانه می خواهد خانه اش را به مستاجر نده. خلاصه می گوید خانه ها را تخلیه کنید و تحویل دهید. افزایش هزینه های وام مسکن یا افزایش اجاره بها.

نگرانی من از این روزهای مستاجران با این حرفه ها هر لحظه بیشتر می شود، فکر می کنم چطور ممکن است یک مستاجر در یک سال 200 میلیون تومان پس انداز کند تا بتواند خانه ای را که در آن نشسته حفظ کند.
* میانگین قیمت اجاره مسکن از میانگین قیمت مسکن بیشتر شده است

این بار برای ادامه تهیه این گزارش در محل به مشاوران املاک محله منیریه و امیریه رفتم. این منطقه مشاوران املاک زیادی هم دارد و تقریباً از هر 5 مغازه در خیابان، یکی مشاور املاک است که معمولاً چند جوان و یکی دو مرد میانسال نشسته اند.

بر خلاف بنگاه های معاملات ملکی در یوسف آباد، مشاغل این منطقه کمی خلوت بود، برای اینکه علت این تنهایی را جویا شوم به مشاور املاک مراجعه کردم.

“شرایط بازار و قیمت اجاره” سوال دیگری بود که از مشاور املاک پرسیدم. افزایش قیمت اجاره بها وجود داشت و حتی میانگین قیمت اجاره از میانگین قیمت مسکن نیز بیشتر شد.

حتیبی گفت: واقعا جذب افزایش اجاره بها برای من به عنوان یک کارآفرین آسان نیست، از مستاجران هم نمی‌خواهم بگویم، اما امسال ممکن است اجاره بها افزایش پیدا کند و از دولت می‌خواهم برنامه مشخصی داشته باشد. مدیریت اجاره بها در حال افزایش است تا این مردم اینقدر نگران نباشند در این منطقه و به سمت امیر و راه آهن تعداد مستاجران در حال افزایش است و امیدوارم خداوند به همه مردم کمک کند.

شهروندی که با گذشت دو سال از ثبت نام در برنامه اقدام ملی، هنوز خانه ای ندارد

شرکت را ترک کردم و به راه آهن رفتم و در آنجا با یک مشاور املاک مشورت کردم. در این مغازه مستاجری نشسته بود که می خواست اجاره خانه را پرس و جو کند، کنارش نشستم و گفتم دنبال خانه ای برای اجاره می گردم از او در مورد بازار اجاره پرسیدم با 2 فرزند مساحت را کم کنید منزلتان کمتر از 50 متر باشد یا به مناطق پایین شهر تهران بروید.

این شهروند تهرانی گفت: 2 سال پیش برای طرح اقدام ملی وام مسکن داد که بخشی از آن را با فروش طلاها به همسرش جبران کرد و مدعی شد پس از 2 سال چهار میخ بلند روی یک تکه به او تحویل داده شده است. زمین و گفت: خانه تو روزی ساخته می شود.

مستاجر گفت: اگر همین طلا را نگه می داشتیم الان می توانست به 150 میلیون تن برسد در حالی که در این دو سال کاری انجام نشده است.

مستاجران مجبور به اجاره خانه های کوچکتر در مناطق پایین تر هستند

پس از صحبت با این مستاجر، با تاجر خداحافظی کردم و به سمت جوادی حرکت کردم. در امتداد پیاده رو سه مغازه املاک و مستغلات در کنار هم قرار داشتند، وسایل اجاره ای که روی کاغذ به شیشه چسبانده شده بودند، و افرادی خارج از شرکت به دنبال اجاره بودند، از پدری که به دنبال خانه اجاره ای برای فرزند تازه ازدواج کرده اش بود تا یک مرد جوان. دنبال خانه ای می گشتم که بچه ای کنارم باشد و زوج میانسالی که چیزهایی را به خاطر می آوردند، در ادارات کمی شلوغ بودند، بنابراین ترجیح دادم به جای صحبت مستقیم، به حرف های مردم توجه کنم.

اکثر شهروندانی که برای استعلام اجاره به آنجا مراجعه کرده بودند ساکنان مرکز تهران مانند میدان آزادی، رودکی، آذربایجان، اسکندری و … بودند که دیگر نمی توانستند اجاره خانه قبلی خود را تمدید کنند و مجبور به تغییر مکان شدند. محل سکونت

برخی دیگر از گرانی اجاره بها و رهن می‌گویند و از صاحبخانه می‌خواهند قیمت را کاهش دهد وگرنه باید تهران را ترک کرده و در حومه شهر زندگی کنند.

هزینه بسیار بالای اجاره مسکن در برنامه فروش اینترنتی

برای کسب اطلاعات بیشتر به یکی از نرم افزارهای اجاره و اجاره آنلاین مراجعه کردم که قیمت ها حتی غیر واقعی تر از قیمت املاک بود. بعد از صحبت های اولیه به او گفتم قیمت مد نظر شما بسیار بالاست و پشت خط تلفن هم گفت شما از بازار خبر ندارید مشتری نیستید چرا اذیتم می کنید؟ و سریع ساکت شو!

بنابراین گزارش رصد یک روزه بازار اجاره مسکن در شهر تهران شرایط سختی را برای اکثر مستاجران نشان می دهد.

در شرایطی که «مسکن» در کنار «تامین مسکن خالی» می‌توانست وضعیت معیشتی مردم را بهبود بخشد، اما متأسفانه در نبود برنامه‌ای برای شفاف‌سازی مدیریت اجاره‌بها و کند کردن روند این سیاست‌ها، باعث شد تا مستاجران از اجاره‌بها خارج شوند. این روزها بازار مسکن آسیب دیده است و می توانند شرایط بسیار سختی را برای خود متصور شوند، شرایطی که علاوه بر فشار اقتصادی، فشار روحی و روانی زیادی بر آنها وارد می کند و دولت باید برای مدت کوتاهی قبل از آغاز به کار برنامه ریزی مشخصی داشته باشد. منتقل کردن. برای مدیریت بازار اجاره مسکن اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید