بازی سود با جیب مستاجران در بازار مسکن؛ زمانی که اجاره بها فرآیندی نجومی را طی می کند


ساعت: 10:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855549

تجارت مسکن قیمت ها را افزایش داده است.

به نظر می رسد بازار مسکن و اجاره هنوز با ثبات فاصله دارد و دولت باید با سیاست هایی این بازار را کنترل کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ایلام بیدار، امروزه از مسکن به عنوان یک معضل جدی در دنیا یاد می شود که در برخی کشورها با اتخاذ سیاست هایی موفق به حل این مشکل شده و مسکن ارزان قیمت در اختیار زوج های جوان قرار گرفته است.

تجربه برخی از کشورهای موفق در حوزه مسکن نشان داده است که اجاره بها از یک سال به پنج، هفت و حتی مادام العمر افزایش یافته است و سازمان آن را با توجه به وضعیت مردم ارزیابی می کند تا از معامله دلالان جلوگیری کند.

اما در ایران اینگونه نیست و متاسفانه هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم، دولت اقداماتی را برای ساماندهی بازار مسکن انجام داده است اما بازار مسکن همچنان نابسامان است.

از کسب و کار گرفته تا بانک ها و بی کفایتی برخی مسئولان، فشار بر مستاجر است که با تمام سرمایه با اجاره بهای سال جدید مبارزه کند، شاید بتواند برای خانواده خود سرپناهی فراهم کند.

قیمت هایی که سر به فلک کشیده و این خود شرایط طولانی شدن عمر را پیچیده می کند، این قیمت ها شامل رهن کامل و پیش پرداخت و مبلغ ماهیانه است که با نگاهی اجمالی به قیمت های گزاف در شهر ایلام.

این قیمت ها بسته به رهن یا اجاره ماهانه متفاوت است، اما نمونه هایی از قیمت ها ممکن است شامل مبالغی مانند رهن کامل 300 میلیون تن و پیش پرداخت 50 تا 200 میلیون تن و سقف متوسط ​​ماهانه بالای یک میلیون تن باشد.

جالبتر اینکه این قیمت ها این روزهاست در حالی که این خانه ها در حاشیه شهر یا نسبتاً دور از مرکز شهر هستند و باید بپرسید در تابستان که فصل اجاره بها و مسکن افزایش می یابد، چه اعدادی دارند؟ سطح مرکز شهر؟

برای پیگیری این موضوع، سرنخ هایی از افزایش قیمت اجاره دریافت کردیم، سرنخ هایی که به دست بنگاه های املاک و دلالان می رسد.


b85cae12 2596 42b6 9db3 1101e007420d خبر خاکستری


قیمت مسکن و اجاره بها بالاست

رضا جعفربیگی یکی از شهروندان چاردوولی در گفت و گو با ایلام بیدار گفت: با نگاهی به بازار مسکن می توان متوجه شد که قیمت ها بالاست و خانواده ها قادر به ارائه آن قیمت ها نیستند.

وی افزود: هرکس به دلخواه اجاره و قیمت خانه را تعیین می کند و هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد و هر سال قیمت ها افزایش می یابد.

جعفر بیگی گفت: باید سازوکاری برای مسکن ارزان برای مردم فراهم شود تا جوانان به سمت ازدواج و تشکیل خانواده حرکت کنند.


روند اجرای طرح ملی مسکن مطلوب نیست

حجت‌الاسلام محمدجواد قنبر بیگی، امام جمعه چاردوال در گفت‌وگو با ایلام گفت: مردم.

وی افزود: مسئولان استانی و نمایندگان مجلس حضور کمرنگی در بین مردم چاردوول دارند و همین امر باعث عدم پاسخگویی به برخی مطالبات مردمی شده است.

قنبربیگی افزود: یکی از برنامه های دولت برای اسکان مردم اجرای طرح ملی مسکن است که می تواند به حل مشکل مسکن کمک کند.

امام جمعه چاردوول خاطرنشان کرد: طرح ملی مسکن در شهرک چاردوول در مرحله پیش آغاز است و روند اجرای آن مطلوب نیست در صورتی که این برنامه بتواند باعث نشاط شهر، تقویت کسب و کار، کاهش هزینه های نجومی شود. مسکن و زمین و زوج ها را میزبان. فارغ التحصیلان جوان

وی افزود: با توجه به اینکه ثمرات طرح ملی مسکن آثار مثبت بسیاری خواهد داشت، به رئیس جمهور توصیه می شود کسانی که در کل کشور کارشکنی می کنند تا زمانی که این طرح به نتیجه مطلوب نرسیده است از نیروهایی که در صف هستند حذف شوند. با سیاست‌ها. «دولت‌ها با هم هستند و برای ارائه نتایج استفاده می‌شوند.


e558ccb0 2e1f 4894 9e0b 6b1fc7340472 خبر خاکستری


دلال ها و بانک ها را با جیب مستاجران بازی کنید

علی مراد کاکایی کارشناس مسکن در گفتگو با ایلام بیدار گفت: افزایش اجاره بها و رهن در شهر ایلام از حد غیرمنطقی فراتر رفته است، دلالان در حال جابجایی هستند و هیچ مخالفتی با این قیمت و کنترل غیرمنطقی وجود ندارد.

وی افزود: مسئولان استانی مربوطه باید برای افزایش اجاره بها در استان نه به صورت شفاهی، بلکه با استناد به بند قانونی، بخشنامه یا چیزی که به تعدیل قیمت ها کمک می کند، راهکار ویژه ای اتخاذ کنند. البته نقش بانک ها را نیز نباید نادیده گرفت چرا که در نهایت با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، نقش مهمی در افزایش اجاره بهای مستاجران دارند.

کاکایی خاطرنشان کرد: مشاهدات از افزایش اجاره بها در ایلام در دو ماه اردیبهشت و خرداد امسال افزایش چشمگیری داشته است، بنابراین میزان افزایش اجاره بها نسبت به سال گذشته که معمولاً رقمی در بازار بین 5 تا 10 درصد داشته است، ادامه داد: گاهی اوقات با رشد بیش از 50 درصد نیز شاهد هستیم.

وی افزود: در حالی که افزایش هزینه های زندگی برخی از طبقات متوسط ​​رو به پایین را تحت فشار قرار داده است، افزایش بی رویه اجاره بها که غیرقابل کنترل است، بسیاری از خانوارها را با مشکل مواجه کرده است.

کارشناس مسکن ایلام گفت: متأسفانه بازار رهن و اجاره در وضعیت وخیمی قرار دارد و افزایش قیمت ها به طرز غیرقابل وصفی افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه اجاره بها تابعی از قیمت ملک است، گفت: قیمت مسکن در گران ترین مناطق استان به زیر 30 درصد رسیده است، بنابراین مشخص نیست چرا برخی از مالکان 50 درصد (در برخی بیش از 50 مورد افزایش یافته اند). مناطق). “درصد) پیشنهاد اجاره به مستاجران.


برنامه دولت برای کنترل بازار مسکن کافی نیست

نادر شوهانی رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدا گفت: برنامه های دولت برای کنترل بازار مسکن کافی نیست و باید شاهد برنامه موثرتری برای کنترل مسکن باشیم.بازار مسکن ‘.

وی افزود: کنترل سفته بازی بانک ها و دلالان در کنار اجرای سیاست های ارزان قیمت مسکن به ثبات بازار مسکن کمک می کند.

شوهانی افزود: به گفته کارشناسان و فعالان حوزه مسکن، هم اکنون علاوه بر کمک سالانه دولت به این بخش، ساخت 600 هزار واحد در نقاط مختلف به دلیل پراکندگی جغرافیایی ضروری است. برآوردهای متفاوتی در خصوص نیاز کشور به ساخت مسکن وجود دارد که 1.5 تا 2 میلیون مسکن است و با احتساب 36 درصد مستاجران کشور، این رقم به سه تا 3.5 میلیون مسکن می رسد.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان ایلام گفت: بررسی قیمت مسکن موضوعی چندوجهی است و برای چاره جویی اصولی باید نقطه اصلی پیکان را متوجه دولت کرد.

وی گفت: اساسا دولت های پس از انقلاب با توجه به تیم اقتصادی کابینه و اراده دولت و وزیرخط، کم و بیش برنامه هایی برای ساخت مسکن ارائه کرده اند اما باید دید دولت سیزدهم چقدر توانمند است. بخش مسکن را کنترل می کند.

وی همچنین اذعان داشت: از سوی دیگر عدم نظارت صحیح بر بازار مسکن، عدم حمایت عملی و ایجاد موانع دست و پاگیر در برابر مزاحمت و بلاتکلیفی برای سرمایه گذاران به دلیل انحصار در فضای غیررقابتی و ریسک بالای سرمایه گذاری است. و افزایش هزینه های ساخت و ساز از موانع اصلی است.مسکن سازی (انبوه سازی شرکت های مسکن) در مسیر تولیدکنندگان واقعی قرار دارد.

این فعال مسکن در پایان گفت: برای ایجاد تعادل در وضعیت قیمتی و عرضه مسکن متناسب با قدرت خرید، لازم است ساخت مسکن مورد نیاز جامعه هدف دهک های کم درآمد و شاغلین در دستور کار قرار گیرد. ارائه زمین رایگان توسط دولت.

شوهانی خاطرنشان کرد: اگر دولت واقعا از حوزه مسکن حمایت کند و با اعطای تسهیلات با سود کم و زمین مولد از مردم حمایت کند، مولفه های ظرفیت انبوه سازان مسکن، فولاد، سیمان و انباشت تقاضای مردم کارساز خواهد بود. آن وقت با سیاست درست مسکن، دولت می تواند 10 تا 20 درصد رشد اقتصادی کشور را محقق کند.

انتهای پیام/ص

دیدگاهتان را بنویسید