رقابت بین مناطق مختلف یزد برای افزایش اجاره بها/حضور مهاجران به رشد اجاره بها در یزد دامن می زند.


ساعت: 09:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۷
کد خبر: 1897894

دشتی نژاد نایب رئیس اتحادیه املاک یزد گفت: متأسفانه شاهد افزایش غیرعادی اجاره بها در مناطق پایین دستی یزد بوده ایم و رشد اجاره بها در سایر مناطق شهر تحت تأثیر قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا دشتی نژاد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه پایان شهریور تقریبا فصل اجاره است، گفت: از ابتدای سال شاهد افزایش غیرعادی و ناعادلانه اجاره بها در شهر یزد بوده ایم، در چنین شرایطی. به طوری که در برخی مناطق اجاره بهای واحدهای مسکونی دو یا سه برابر شده است.»

وی با بیان اینکه افزایش قیمت اجاره بها در استان یزد حتی نسبت به سایر استان ها بیشتر است، ادامه داد: با ادامه افزایش قیمت اجاره بها در استان یزد، استاندار یزد به این موضوع ورود پیدا کرد و با برگزاری جلسات ویژه راهکارهایی ارائه و ارائه شد. در نهایت تصویب شد بر اساس اعلام مسئولان، حداکثر افزایش 20 درصدی اجاره بها در استان ها، تب اجاره بها در استان یزد فروکش کرد و دفاتر املاک نیز باید این افزایش را در قرارداد اجاره رعایت کنند.

نایب رئیس اتحادیه املاک استان یزد با بیان اینکه معمولا سرمایه داران و سرمایه داران واحدهای مسکونی خالی خود را اجاره نمی دهند، گفت: با توجه به اینکه 90 درصد مالکان واحدهای مسکونی خود را برای تکمیل درآمد اجاره می دهند و وجود دارد. توجیه افزایش اجاره بها آنها می دانند که قیمت ها، تورم و هزینه های زندگی بالا رفته است، اما افزایش اجاره بها در یزد بسیار غیرعادی بود.

دشتی نژاد افزود: اتحادیه املاک با برگزاری جلسات ویژه در استان در خصوص اجاره بها به مشاوران املاک اعلام کرد که به هیچ عنوان اجاره بها را بالای 20 تا 25 درصد رشد قرار ندهند و در صورت تخلف بازرسان اتحادیه با آن برخورد خواهند کرد. آنها همچنین از این موضوع استقبال کردند زیرا هر چه اجاره بها کمتر باشد احتمال انعقاد قرارداد بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه مالکان معمولاً افزایش 20 درصدی اجاره بها را رعایت نمی کنند، گفت: اگر مالکان ببینند بنگاه املاک حاضر به انعقاد قرارداد با مبلغ مورد نظر آنها نیست، با مستاجر به توافق می رسند و مستاجرانی که از یافتن مسکن و پرس و جو برای خانه خسته شده اند، مجبورند به هر قیمتی که صاحب خانه اعلام کند اجاره کنند.

دشتی نژاد در خصوص میزان افزایش اجاره بها در نقاط مختلف استان یزد گفت: طبیعی است که مناطقی مانند صفایا هم در خرید و فروش و هم در اجاره مسکن همیشه اولین افزایش قیمت هستند اما متاسفانه در مناطقی مانند حسن آباد اکرم آباد، اکرمیه، بلوار ده فجر، بلوار علامه جعفری، بلوار نواب، آزادشهر، امامشهر و مناطق به اصطلاح پایین دست شهر یزد نیز شاهد افزایش غیرمعمول اجاره بها بودند و سایر مناطق تحت تاثیر قرار گرفتند.

نایب رئیس اتحادیه املاک استان یزد به دلایل بالا بودن اجاره بها در یزد نسبت به سایر استان ها اشاره و بیان کرد: صنعتی بودن استان یزد و وجود کارخانه ها باعث مهاجرت کارگران از استان های دیگر به یزد شده است. و این مهاجران به کار و مسکن نیاز دارند. باید در یزد مسکن اجاره کنند و مردم یزد با کمبود مسکن مواجه هستند.

وی افزود: از طرفی یزد نیز یک مرکز درمانی است و مالکانی که در مجاورت مراکز درمانی خاصی قرار دارند واحدهای مسکونی خود را با اجاره بها بالا به عنوان مهمانپذیر برای مدت کوتاه یا یک یا دو شب به افرادی که مراجعه می کنند ارائه می کنند. برای معالجه به یزد می روند و از دایره اجاره سالانه خارج می شوند که این امر نیز باعث کمبود مسکن در یزد و افزایش اجاره بها نسبت به استان های دیگر شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید