اجاره بها در مناطق مختلف تهران چقدر است؟ جولای 1402 + جدول

اجاره بها در مناطق مختلف تهران چقدر است؟  جولای 1402 + جدول

بخش قابل توجهی از بازار اجاره در تهران را آپارتمان‌هایی با متراژ بیش از 100 مترمربع تشکیل می‌دهند، این در حالی است که بازار این نوع واحدها با دو مشکل کمبود مستاجر و هشدار دریافت مالیات از واحدهای خالی از سکنه مواجه است.

پرونده های زیادی وجود دارد که با تقاضای واقعی بازار مسکن در تهران مطابقت ندارد. بررسی ها نشان می دهد تعداد قابل توجهی خانه های بزرگ در نیمه شمالی تهران در دو بخش فروش و اجاره عرضه شده است که به دلیل قیمت غیرعادی برخی از این واحدها، تقاضای زیادی برای آنها وجود ندارد.

دولت قصد دارد از اواسط سپتامبر امسال به طور جدی جمع آوری مالیات از خانه های خالی از سکنه را تقویت کند. البته همین الان سازمان امور مالیاتی اعلام کرد 60 هزار واحد خالی را در سراسر کشور شناسایی و برای آنها اسناد مالیاتی صادر کرده است.

در استان تهران بر اساس آخرین آمار ارائه شده در هفت سال پیش، حدود 500 هزار واحد خالی از سکنه وجود دارد که نشان دهنده کمبود عرضه و تقاضا در دو بخش خرید و فروش و اجاره به دلیل قدرت کم تقاضای مصرف کننده است. در حال حاضر برآوردها حاکی از آن است که حدود 70 درصد از آپارتمان های عرضه شده در بازار مسکن تهران بالای 100 متر مربع و حدود 80 درصد از واحدها بالای 90 متر مربع هستند. در حالی که تقاضای واقعی برای مساحت زیر 80 متر مربع در نظر گرفته شده است.
اجاره آپارتمان در تهران

با توجه به توان مالی کمتر جامعه هدف واحدهای کوچک، ظرفیت رشد اجاره این نوع واحدها چندان بالا نیست. در عین حال با نرخ های بعضا گزاف اجاره آپارتمان های لوکس و نیمه لوکس این مشکل باعث شده تا مدت ها این آپارتمان ها خالی بمانند. پیش بینی می شود قیمت اجاره آپارتمان های لوکس و بزرگ در شمال تهران کمی تعدیل شود.

مقایسه قیمت های ارائه شده در بازار اجاره تهران حاکی از تغییر 15 درصدی قیمت ها نسبت به پایان سال گذشته است. در سال گذشته نرخ رشد قیمت ها در بازار اجاره کاهش یافته است. در پایان سال گذشته افزایش سالانه اجاره بها در تهران 46 درصد بوده است. این رقم به 30 تا 40 درصد رسیده است.

به موازات سه اقدام دولت برای کنترل بازار اجاره، مجلس طرح «طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها» را نیز به تصویب رساند که چهار مورد آن برای کمک به مستاجران است. این طرح در حال حاضر با اعتراض کمی از سوی شورای نگهبان مواجه شده و برای بررسی بیشتر به مجلس ارجاع شده است.

رفع تضاد منافع مشاوران املاک، افزایش اجاره بها، افزایش عرضه املاک استیجاری با تکمیل سیستم های اطلاعاتی و تغییر مکانیسم مالیات بر درآمد اجاره برای حمایت از مستاجران را در نظر گرفته است.

از سوی دیگر دولت سیزدهم سه برنامه را دنبال کرد که شامل تعیین حداکثر افزایش مجاز اجاره بها در تهران 25 درصد و در سایر شهرها 20 درصد، پرداخت وام تا سقف 200 میلیون تومان، ثبت قرارداد از مالکان و مستأجران و … دریافت کد رهگیری اجاره رایگان هر سه برنامه اجرا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید