قراردادهای رسمی و غیر رسمی برای جلوگیری از تصویب قانون افزایش اجاره بها / قانون اجاره ۲۵ درصدی چگونه اعمال می شود؟

قراردادهای رسمی و غیر رسمی برای جلوگیری از تصویب قانون افزایش اجاره بها / قانون اجاره ۲۵ درصدی چگونه اعمال می شود؟

روز جدید : دولت قانون محدودیت ۲۵ درصدی اجاره مسکن در تهران و ۲۰ درصد در شهرستان‌ها را به تصویب رسانده است، اما تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که این مصوبه در جایی کاربرد ندارد و حجم قراردادهای غیررسمی با شرکت‌های مشاور املاک را افزایش داده است.

سقف افزایش اجاره بها نسبت به اجاره بها در سال 1400 در تهران حداکثر 25 درصد، در کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر 20 درصد و در سایر شهرها 15 درصد اعلام شد. اما اینکه سقف اجاره تا چه حد می تواند بازار را کنترل کند سوالی است که کارشناسان پاسخ های متفاوتی برای آن دارند. برخی فعالان بازار معتقدند تعیین سقف اجاره بها برای دولت می تواند اقدام خوبی باشد و از افزایش چشمگیر اجاره بها جلوگیری کند. اما از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند بازارهای اقتصادی را نمی توان با دستور کنترل کرد و چنین تصمیماتی بازار اجاره را بیش از پیش با چالش مواجه می کند.

احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصاد 24، گفت: قانون اقتصاد و هر بازاری عرضه و تقاضا است و نمی توان بازارها را با دستور کنترل کرد. اغلب می گویند قیمت ها باید کاهش یابد، عرضه باید افزایش یابد، قیمت ها باید کنترل شود، اما در نهایت هیچ اتفاقی نمی افتد. تیم ها فقط تغییرات کوچکی در ظاهر و جزئیات ایجاد می کنند، اما در داخل بازار کار خود را انجام می دهند. در مورد اجاره سقف هم همینطور.

وی در گفت و گو با برخی از مشاوران املاک گفت: دولت سقف 25 درصدی تعیین کرده است در حالی که موجر کار خود را انجام می دهد و مستاجر در حد توانش خانه اجاره می کند. بنابراین در چنین شرایطی با یک قرارداد رسمی و یک قرارداد غیررسمی مواجه خواهیم بود که می تواند چالش های بی شماری را ایجاد کند.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: حجم قراردادهای غیررسمی و رسمی افزایش یافته و مشکلاتی بین مستاجر و موجر ایجاد شده است که مشکل بزرگی برای قوه قضاییه و شورای حل اختلاف ایجاد می کند.

سرحدی در بخشی دیگر از سخنان خود به اقدامات کنترل بازار و حمایت از مستاجران اشاره کرد و گفت: یکی از راه های حمایت از مستاجران این بود که موجر به دلیل تاج جوابگوی مستاجر نباشد. متأسفانه این قانون نیز مقرراتی داشت که بر اساس آن موجر می توانست مستاجر را از خانه خارج کند. پس همه این مشکلات نشان می دهد که نمی توان بازار را با دستور کنترل کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان مشکل بازار اجاره را حل کرد، گفت: در کوتاه مدت با راهکارهایی مانند وام سپرده یا تعیین سقف اجاره تا حدودی می توان بازار را کنترل کرد. در میان مدت باید مسکن ملی مورد توجه قرار گیرد. مسکن استیجاری در سرتاسر دنیا موجود است و ما باید اجرای این استراتژی را برای کنترل بازار اجاره در نظر بگیریم. اما اینکه چگونه در بلندمدت بازار اجاره را کنترل کنیم، باید بگویم که بازار اجاره زمانی بهبود می یابد که اقتصاد رونق بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید