افزایش اجاره بها؛ فاجعه واقعی جامعه / صاحبخانه ها سقف اجاره را شکستند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، کردستان یکی از کم برخوردارترین استان های کشور است که طبق اعلام بانک مرکزی بالاترین نرخ تورم را در کشور دارد.

اما در این استان کم برخوردار رانت های نجومی به یک فاجعه واقعی برای مردم به ویژه جوانان تبدیل شده است.

در بررسی قیمت اجاره بها در شهرهای کردستان، به دلیل نبود کارخانه ها و واحدهای تولیدی بزرگ، این سوال در ذهن هر مستاجری که صاحب این آشفته بازار است ایجاد می شود و چرا نظارتی وجود ندارد؟

با آغاز فصل جابجایی مستاجران، نرخ سود رهن، اجاره و فروش ملک به شدت جهش کرد و در یک کلام نفس مستاجران را بند آورد.


نبود دستگاه های نظارتی دلیل اصلی افزایش اجاره بها در کردستان است

مهدی عبدالهی یکی از شهروندان بیجاری به خبرنگار کُردتودی گفت: افزایش اجاره بها در شهری که کسب و کار ثابتی ندارد دور از انصاف و واقعی است.

وی افزود: قطعاً لازم است نهادهای نظارتی در حوزه ساخت و ساز چه اجاره ای و چه برای فروش وارد شوند تا کسب و کار بیجار رونق بگیرد.

این شهروند بیجاری ادامه داد: وقتی قیمت اجاره، فروش املاک مسکونی و تجاری در بیجار مانند شهرهای بزرگ باشد، بدون شک خریدار ترجیح می دهد ملک خود را در شهرهای بزرگ خریداری کند و پایتخت از شهر خارج می شود.

وی افزود: فشار اقتصادی ناشی از این اغتشاش برای مردمی که در شهر می مانند بیشتر می شود.


b2a77cff 0b65 443d a37b 18ec7b87da0f خبر خاکستری


سپرده و رانت در کردستان با درآمد مردم همخوانی ندارد

افزایش ناگهانی و چند درصدی مسکن هر ساله قدرت برنامه ریزی مستاجران را برای خانه دار شدن می خرید و با این قیمت های سرسام آور، مستاجران با سپرده هایی که دارند نمی توانند مسکن در شهرهای شهری کردستان اجاره کنند و مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرها می شوند. .شهرها برخاسته اند.

محمد زمانی یکی از مشاوران املاک بیجار در گفت و گو با کُردتودی گفت: سال 1400 بدترین سال برای بازار رهن و اجاره بیجار است و معاملات مسکن به بن بست رسیده است.

وی افزود: با این اوصاف لفظی شرایط کنونی بسیار پیچیده است و نمی توان پاسخگوی مردم بود.

محمدزاده یکی از شهروندان کردستانی گفت: این روزها بازار مسکن و اجاره توسط دلالانی اداره می شود که دو یا چند برابر قیمت واقعی و ارزش اصلی ملک را می فروشند.


وضعیت مستاجران دستخوش تغییر در وضعیت اقتصادی جامعه است

یکی از صاحبان ملک در سنندج گفت: وضعیت مستاجران با هر تغییری در جامعه تغییر می کند و این معضل در استان کردستان که کسب و کار رونق چندانی ندارد برای مستاجران بسیار هزینه بر خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به پایین بودن نرخ سود بانکی، مالکان ترجیح می دهند به جای گرفتن پول های پیش پرداختی که به مستاجران پرداخت نمی شود، اجاره بها را افزایش دهند و در برخی شهرها جمعیت حاشیه ای افزایش یافته است.

وی گفت: خانه تکانی در سال های اخیر باعث خوشحالی مردم شده است اما این روزها به گفته بسیاری از شهروندان مسکن یکی از دغدغه های مردم شده است تا جایی که می گویند رهن پیدا کنید و عزاداران عادی را در خانه اجاره کنید. چون کمرشان زیر بار هزینه ها خم شده است.


80632ad5 6ee3 41fc b6ad 4119eae038b5 خبر خاکستری


11 درصد از واحدهای مسکونی کردستان خالی است

عرفان مرادی، مدیرکل مسکن و راه و شهرسازی کردستان اخیرا گفته است که در این طرح بر طبقات اضافی منازل بیش از 50 مترمربع مالیات اعمال می شود. طبقات خالی به دولت مالیات می دهند و دو طبقه دیگر مالیات نمی گیرند.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح تحت فشار قرار دادن مالکان برای اجاره خانه های خالی است و از این رو دولت به دنبال تعدیل اجاره بها در کشور است.

مرادی افزود: دلالان همواره بازار کشور به ویژه مسکن را متخلف کرده اند و اگر دولت بر اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی اصرار داشته باشد و نظارت ها را در این زمینه افزایش دهد، کار برای دلالان مسکن کمی سخت می شود.

وی گفت: طبق صحبت های انجام شده این طرح تا پایان شهریور ماه سال جاری اجرایی می شود.

مرادی گفت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 از 450 هزار واحد مسکونی استان کردستان حدود 50 هزار واحد معادل 2 درصد از کل واحد مسکونی خالی بود.

وی یادآور شد: استان کردستان از نظر اجاره بها با 32 درصد مستاجران در میانه کشور قرار دارد و در صورت اجرای طرح مالیاتی خانه های خالی و آغاز عرضه مسکن ملی، پیش بینی می شود اجاره بها و قیمت مسکن در استان کردستان افزایش یابد. تنظیم شده.


سهم کردستان از پروژه های ملی مسکن بالغ بر 87 هزار است

طرح ملی مسکن دولت سیزدهم بارقه امیدی را در دل هزاران جوان ایرانی برای میزبانی روزی روشن کرد.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان آذرماه امسال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به وزارت راه و شهرسازی و تغییرات اخیر، سهم کردستان را تشکیل می دهد. از 1239 واحد مسکونی

وی افزود: در این راستا ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن در سه نوبت انجام شده و 12 هزار و 500 متقاضی واجد شرایط شناخته شده و 50 درصد زمین به متقاضیان عرضه شده است.

مصطفی رضایی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت مسکن مهر در استان، افزود: 1074 واحد در استان باقی مانده که 213 واحد خودمالک، 121 واحد تعاونی و 540 واحد در تفاهم نامه است، کشوری و 200 واحد نیز مشکل قانونی دارند


در برخی شهرها هنوز مسکن ملی شناسایی نشده است

با آغاز به کار دولت سیزدهم و وعده ساخت مسکن ارزان قیمت ملی برای مردم بویژه جوانان متاسفانه در شهرستان بیجار استان کردستان هنوز محل احداث آن مشخص نشده است و امیدواریم این موضوع حل شود. هر چه زودتر شاید جلوی افزایش اجاره بها و خرید و فروش در این شهر بدون درآمد پایدار گرفته شود و مرهمی باشد بر مستاجرانی که هر ساله باید خون گران شدن اجاره ها را بخورند.

دیدگاهتان را بنویسید