افزایش نجومی تورم اجاره بها در یک ماه

افزایش نجومی تورم اجاره بها در یک ماه

روز جدید بانک مرکزی در جدیدترین آمار و اطلاعات منتشر شده از بازار مسکن، نرخ تورم ماهانه اجاره بها در مناطق شهری را به ثبت رساند. آمارهای جدید بانک مرکزی از جمله آمارهای تورمی است که در سال های اخیر «مخفی» مانده و به گفته این بانک در اختیار برخی مراجع ذی صلاح قرار گرفته است، اما هم اکنون و همزمان با انتشار گزارش توسعه مسکن. بازار تهران در مرداد ماه امسال می‌توانیم نگاهی دقیق‌تر به شرایط سختی که مستاجران در ۶ ماه گذشته با آن‌ها داشته‌اند بیندازیم.

تورم ماهانه مسکن 2.5 درصد

بانک مرکزی متوسط ​​قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تهران را 42 میلیون و 730 هزار تومان اعلام کرد که نسبت به ماه قبل 2.5 درصد افزایش داشته است. تورم اجاره بها در تهران 4.6 درصد است. این بالاترین سطح در 6 ماه گذشته است. این در حالی است که تورم برآورد شده در شهرها حتی از این رقم هم بیشتر است و به 4.7 درصد می رسد. روند این شاخص نشان می دهد در حالی که تورم اجاره بها در این مقطع به ثبت رسیده است، سهم اجاره بها از تورم بیشترین میزان در 4 ماه گذشته است.

مسکن با غذا جایگزین شد

سهم اجاره بها از تورم خردادماه معادل 9.4 درصد است که این مقایسه نشان می دهد کمترین سهم از تورم خردادماه مربوط به اجاره بهای مسکن است. دولت در خرداد ماه امسال طرح موسوم به «جراحی اقتصادی» را اجرا کرد که عملاً منجر به «حذف ارز با نرخ ترجیحی» و افزایش تورم مواد غذایی شد، به طوری که در یک ماه نرخ تورم بیش از یک ماه افزایش یافت. 12 درصد در همین حال، به نظر می رسد کاهش سهم اجاره بها از تورم با تورم مواد غذایی مرتبط باشد که در ماه ژوئن افزایش بی سابقه ای داشت.

در تیرماه امسال سهم اجاره بها از تورم ماهانه نزدیک به 35 درصد بوده است. اکنون با وجود تورم پایین 2.3 درصدی در ماه اوت، تورم اجاره بها نزدیک به 70 درصد از رشد کلی قیمت ها را تشکیل می دهد. یعنی در یک ماه سهم اجاره مسکن از تورم دو برابر شده است. این بیشترین سهم در این مرحله است.

افزایش 38 درصدی تورم مسکن نقطه به نقطه

همانطور که گفته شد، گزارش توسعه بازار مسکن در شهر تهران که توسط بانک مرکزی منتشر شد، نشان می دهد که در مردادماه متوسط ​​قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای یک واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در تهران 42730000 تومان بود. این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 38 درصد افزایش داشته است.

آمارهای بانک مرکزی تایید می کند که تورم مسکن در مرداد ماه نه تنها آن طور که وعده داده بود «توقف» نکرد، بلکه هم ماه به ماه و هم نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد.

رکود در بازار مسکن

همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود 7.8 هزار مورد است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال 1400 به ترتیب 24 درصد کاهش و 42.3 درصد افزایش نشان می دهد و توزیع تعداد. از واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران با توجه به تفکیک عمر ساختمان نشان می دهد که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم 28.9 درصدی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. پیام کاهش معاملات مسکن در بازه زمانی یک ماهه، بلاتکلیفی نسبت به آینده بازار به دلیل تعلیق تصمیمات است که در نهایت به رکود معاملات ختم شد.

افزایش قیمت در دوران رکود

اما رکود معاملات باعث انصراف فروشندگان از قیمت های پیشنهادی نشده است. در بین مناطق 22 گانه شهر تهران، بیشترین قیمت هر متر مربع در منطقه یک 80 میلیون و 540 هزار تومان و کمترین آن در منطقه 18 با 20 میلیون و 800 هزار تومان است که هر کدام با 24.8 درصد افزایش در منطقه یک و 39.4 درصد در منطقه 18 به دست آمد.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده نسبت به قیمت یک مترمربع بنا در مرداد ماه امسال نیز نشان می دهد که واحدهای مسکونی در محدوده قیمتی 30 تا 35 میلیون تومان برای هر مترمربع بنا با سهم 11.6 درصد بیشترین سهم را از تعداد معاملات شهر تهران به خود اختصاص داده است و محدوده قیمتی 25 تا 30 و 35 تا 40 میلیون تومان با سهم 11.5 و 10.3 درصد در رتبه بعدی قرار دارد.

در مردادماه امسال، توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر اساس ارزش هر واحد نشان می دهد که واحدهای مسکونی با ارزش یک میلیارد تا یک میلیارد و 500 میلیون تومان با سهم 13.8 بیشترین سهم معاملات را داشته اند. ٪. همچنین، توزیع معاملات مسکونی بر اساس مناطق شهری شهر تهران نشان می‌دهد که منطقه 5 با 15 درصد از کل معاملات، بیشترین سهم از معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید