وزارتخانه های تخصصی بهترین معتمد برای تعیین سیاست های صنعتی هستند/ ورود نهادهای غیرتخصصی به روند توسعه صنعتی کشور لطمه می زند.


ساعت: 08:38
تاریخ انتشار: 1301/09/22
کد خبر: 1917146

عضو کمیته ویژه ساخت با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش در هر حوزه گفت: با توجه به لزوم ایجاد سیاست های توسعه ای برای هر صنعت، وزارتخانه های تخصصی بهترین متولی برای تعیین خط مشی توسعه صنعتی هستند، اما ورود غیر فعال – نهادهای تخصصی می توانند به روند توسعه صنعتی آسیب بزنند.

احسانی ارکانی عضو کمیته ویژه تولید در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی بر ضرورت سپردن زنجیره ارزش هر صنعت به وزارتخانه تخصصی برای پاسخگویی و نظارت تاکید کرد و تصریح کرد: برای یافتن گیرنده تخصصی در کشور باید با دادن اختیارات بیشتر از او بخواهیم که مسئولیت پذیر باشد؛ بنابراین باید در این زمینه مسئولیت پذیر بود. بنابراین، برای تکمیل زنجیره ارزش انتشار، باید متولی را مشخص کنیم.


وزارتخانه های تخصصی بهترین معتمد برای تعیین سیاست های صنعتی هستند



ارکانی ادامه داد: برای یافتن مسئول در کشور باید به او اختیارات بیشتری بدهیم و پاسخگو باشیم. بنابراین، برای تکمیل زنجیره ارزش مسائل، نیازمند شناسایی متولی متخصص برای سیاستگذاری صحیح در داخل دولت هستیم. به عنوان مثال در زمینه ساخت دستگاه های مختلف در صدور پروانه کسب فعالیت داشتند.

بیشتر بخوانید:
وزارتخانه های تخصصی بهترین متولی برای تعیین سیاست های توسعه صنعتی هستند/نیاز به نظارت بر عدم ثبت اجاره بها در شرکت های خصوصی.

وی افزود: اگر کسی بخواهد واحد صنعتی برای راه اندازی، باید از وزارت حریم خصوصی و امنیت مجوز دریافت کند. یا اگر بخواهد از وزارت جهاد کشاورزی گلخانه بسازد یا دانشجو بفرستد به خارج باید از وزارت علوم مجوز بگیرد.

این نماینده مجلس توضیح داد: در قانون بهبود فضای کسب و کار که در مجلس به تصویب رساندیم، یکی از مشکلات جایگاه پایین ایران در فضای کسب و کار جهانی است. این بدان معناست که واحد واحد پراکنده شده و به عنوان متولی اصلی این زنجیره کسب و کار و مجوز تعیین نشده است و در نهایت پس از تایید و تایید کلیه مجوزها به صورت الکترونیکی در یک پورتال ملی یعنی وزارت اقتصاد و دارایی وی به عنوان متولی اصلی این پورتال مجوز ملی تعیین شد.

وی تصریح کرد: در این زمینه اختیارات کامل و جامع این وزارتخانه در این حوزه ایجاد شد و همچنین این وزارتخانه در قبال قصور و فرار از تعهدات سایر دستگاه های صدور مجوز پاسخگو بود.

ارکانی ادامه داد: در حوزه های مختلف باید متولی نهایی برای تکمیل زنجیره های ارزش در هر حوزه تعیین شود تا با این مشکل مواجه نشویم که گروهی که فکر می کنیم باید پاسخگوی مشکل باشند از پاسخ اجتناب کنند یا به سراغ دیگری بروند. گروه

وی ورود نهادهای غیرتخصصی را عامل آسیب به روند توسعه کشور دانست و گفت: با توجه به لزوم سیاست گذاری برای توسعه هر صنعتی، وزارتخانه های تخصصی بهترین متولی برای این امر هستند. تعیین خط مشی توسعه صنعتی اما ورود نهادهای غیرتخصصی می تواند به این روند آسیب بزند توسعه صنعتی بودن

این عضو کمیسیون ویژه تولید در پاسخ به این سوال که آیا شما مخالف روند ایجاد بنگاه های زیر نظر وزارتخانه های تخصصی هستید؟ خصوصی سازی موضوعات مختلفی وجود دارد. اصل قانون خصوصی سازی و سیاست های اصل 44 یک اصل کامل، منطقی و پذیرفته شده است. دلیلش این است که دولت ها در هیچ کجای دنیا کارآفرینان خوبی نیستند.

وی در ادامه افزود: در هر حوزه اقتصادی اگر قیمت هر خدمتی بالا باشد بخش دولتی و خصوصی اگر مقایسه ای انجام دهیم، می بینیم که در بخش دولتی هزینه ها بیشتر است، اما کیفیت کار نیز پایین تر است، در شرکت های دولتی هم همین طور است. بنابراین اصل 44 بخش خصوصی سازی منطقی است. اما مشکلی که در دهه اخیر به وجود آمده، اعمال نادرست این سیاست است.

وی در توضیح خود تاکید کرد: ما سیاست درست و دقیقی داریم; اما نحوه اجرای آن کاملاً نادرست است، نتیجه این می شود که در بحث پخش ها گاهی یک گروه دولتی سهام خود را به یک گروه غیرتخصصی شبه دولتی واگذار می کند و این مشکل ایجاد می کند. یا در یک میدان سهام از مجموعه دولتی به مجموعه ای کاملا خصوصی منتقل شد. اما مجموعه ای که اصلا حق قابل انتقال نداشت.


ورود نهادهای غیرتخصصی به روند توسعه صنعتی کشور لطمه وارد می کند



به عنوان نمونه فرمود: مجموعه ای که نیشکر هفتپه به صورت خصوصی تحویل داده شد. اما ایشان اصلا اهلیت قانونی برای مجموعه تخصصی نداشت. در نتیجه بسیاری از کارگران بیکار شدند و تولید متوقف شد و در نهایت هیئت واگذاری مجتمع را به دولت بازگرداند تا به عنوان واگذاری ثانویه یا بعضاً افرادی که به مجتمع دولتی مستقر در این شهر مراجعه می کردند. بخش خصوصی با استفاده از رانت اطلاعاتی، بنگاه های دولتی واگذار شده را با قیمتی نازل به دست آوردند و قیمت فروش زمین این کارخانه یا مجتمع بالاتر از قیمت تعیین شده بود. اینها مشکلاتی است که باعث نارضایتی مردم و مسئولان مربوطه در بخش خصوصی سازی شده است.

ارکانی بر لزوم ورود دولت و وزارتخانه ها برای واگذاری شرکت های ذیربط تاکید کرد و گفت: اولین فردی که باید در این خصوص موضع گیری کند وزیر نفت و وزارت نفت است. زیرا مسئله خصوصی سازی یک موضوع داخلی خود دولت است. یعنی سازمان خصوصی و وزیر اقتصاد که به دنبال واگذاری شرکت های مختلف مرتبط با سایر وزارتخانه های دولتی از طریق سازمان هستند. خصوصی سازی باید در دولت بنشینند و این سؤالات را بپرسند.

وی توضیح داد: یعنی اگر واقعاً وزارت نفت با واگذاری برخی شرکت های خود مخالف است، این موضوع در رسانه ها مطرح نشود، خود وزیر نفت باید محکم بایستد و بگوید اجازه واگذاری نمی دهم. گروه انتفاعی دولتی در شرایط فعلی. در خصوص واگذاری شرکت های مطرح تاکنون هیچ اظهارنظری از متولی آن – وزارت نفت ندیده ایم. ابتدا وزارت نفت موضع تخصصی خود را اعلام کند تا بر اساس آن واگذاری را بررسی و ارزیابی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید