نهادهای آموزشی، تخصصی و مدنی باید به موضوع آگاهی رسانه ورود کنند


ساعت: 21:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۱
کد خبر: 1889434

استاد سواد رسانه ای در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه درگزین:

سعید اسکندری تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی سواد رسانه ای استفاده آگاهانه و سودمند از اطلاعات است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اسرامدان; سعید اسکندری، استاد سواد رسانه ای و فضای مجازی در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز در قاضیین گفت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که خواه ناخواه از رسانه اشباع شده است، فضای اطراف ما پر از رسانه است. اطلاعات و زمانی که مثلاً یک تلفن همراه شخصی تماس می گیرد، این اطلاعات موجود در فضا است که او را به تماس گیرنده متصل می کند، یا زمانی که یک مودم می تواند مردم را به دنیای بی پایان اینترنت ببرد، این نشانه دیگری از همین شرایط است. اشباع رسانه ای حاکم بر جهان یا اکنون که میلیون ها روزنامه و مجله و کتاب و خبرگزاری و شبکه تلویزیونی به زمین و زمان می افتند همه باید در برابر چنین فضایی چتر بگذارند و شیوه مصرف را در پیش گیرند.همه باید بیشتر مراقب باشند. در انتخاب های خود، درست مانند مردم در حال حاضر. آنها بر اساس تغذیه خود عمل می کنند.


چون مردم در حال حاضر سواد بیشتری دارند. آنها مراقب میزان کلسترول، ویتامین ها یا سایر مواد غذایی هستند که مصرف می کنند و در محیط رسانه ای باید بدانند که چقدر باید در معرض رسانه های مختلف اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری قرار گیرند و چه چیزی را مصرف می کنند. باید از آنها یاد بگیرد.


برای مثال، وقتی در بزرگراه اطلاعات حرکت می‌کنید، سواد رسانه‌ای می‌تواند به شما بگوید که چه مقدار از زمان خود را در کدام سایت‌ها صرف می‌کنید – چه شناخته شده و چه ناشناخته – و چه مقدار از آن ظاهراً صرف صحبت کردن می‌شود. بنابراین می توان گفت که هدف سواد رسانه ای در اولین گام های خود برقراری ارتباط منطقی و مقرون به صرفه با رسانه است. به این معنا که در مقابل رسانه ها چه چیزی را از دست می دهیم و چه چیزی به دست می آوریم و دوباره به عبارت بهتر؛ در نهایت برای زمان و هزینه ای که صرف می کنیم چه مزایایی به دست می آوریم؟.


بنابراین، یکی از اهداف اصلی سواد رسانه ای اطمینان از استفاده آگاهانه و سودمند از اطلاعات است.


مؤسسات آموزشی مانند مدارس، دانشکده ها، دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی مختلف می توانند مفهوم سواد رسانه ای را در کتب درسی ارائه دهند، سازمان های مدنی و صنفی هر یک به نمایندگی از یک گروه تخصصی نیز می توانند اعضای خود را تحت آموزش مداوم سواد رسانه ای قرار دهند و در نهایت موسسات رسانه ای و انتشاراتی. همچنین می توانند مفاهیم ساده این بحث را در دستور کار خود قرار دهند..


در صورتی که نهادهای مذکور در این زمینه فعالتر شوند، اطلاعات ارائه شده از طریق یک رسانه باسواد باعث می شود افکار عمومی به آنچه می بینند، می شنوند و می خوانند عمیق تر درک کنند..


در حالی که افراد فاقد سواد رسانه ای را می توان طعمه اصلی فضاهای رسانه ای دانست، افراد دارای سواد رسانه ای نه تنها اسیر محصولات رسانه ای نمی شوند، بلکه قضاوت صحیح تری در مورد محیط پیرامون خود دارند.


یکی دیگر از اهداف سواد رسانه ای نشان دادن اضافه بار اطلاعات است. در شرایط اشباع رسانه ای و در فضای موجود، مردم در معرض حجم وسیعی از اطلاعات هستند که به برخی از آنها اصلاً نیازی ندارند. به عنوان مثال، امروزه بسیاری از نوجوانان در دنیا برندها و علائم تجاری بین المللی را به خوبی می شناسند، اما این اطلاعات در هیچ زمینه ای برای آنها مفید نیست، نه قدرت خرید دارند و نه قدرت مصرف، اما به دلیل اینکه در معرض تبلیغات مستمر هستند، در این زمینه دارای میدان اطلاعات پس باید بر اساس نیاز خود از پیام ها و اطلاعات اطرافمان استفاده کنیم تا دچار سردرگمی نشویم. سواد نیز این فرصت را فراهم می کند.


وی در خاتمه گفت: انقلاب اسلامی پس از طی یک دوره پرافتخار 40 ساله با پایبندی به ارزش های معنوی پیش می رود. اکنون ادامه حرکت ارزشمند در گام دوم مستلزم تعمیق باورهای دینی و ارتقای سواد و بصیرت رسانه ای در بین نسل امروز و مقابله با تهدیدات نرم و کانون های ضد معنوی و ضد اخلاقی است. توسعه سواد رسانه ای یا به تعبیر دینی بصیرت رسانه ای در فرآیند سیاست گذاری رسانه ای در جمهوری اسلامی ایران، پیشنهادی جدی و مهم است که در صورت اجرایی شدن می تواند بسیاری از نگرانی های سیاستمداران ایرانی را در مورد آثار آن کاهش دهد. تهاجم نرم به رسانه‌ها و شبکه‌ها، آسیب‌رسان به ثبات سیاسی و موانع دستیابی به تمدن نوین اسلامی و تحقق گام دوم انقلاب اسلامی در بخش‌هایی چون علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی و تمایز با دشمنان، سبک زندگی اسلامی باید از بین برود..


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید