سیستم آموزشی و دانشگاه باید ارتباط خود را با صنعت حفظ کنند/دانشجویان باید بر یادگیری حرفه سرمایه گذاری تمرکز کنند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تشکر؛ جوانی دشستانی به تازگی با تلاش و پشتکار موفق به اختراع آچار ضربه ای شده است که مزایای زیادی در حوزه صنعتی برای کشور به همراه خواهد داشت. در زیر خبرنگار سپاس با این ین جوان گفتگو می کند.


با تشکر: سلام لطفا خودتان را معرفی کنید؟

سلام؛ از صحبت با شما بسیار خوشحالم، رضا حاجب فرد هستم، متولد اسفند 1375 در شهرستان شبانکاره دشتستان، از بدو تولد تا 15 سالگی در شبانکاره زندگی می کردم. دوره متوسطه را در مدرسه نمونه دولتی باقرالعلوم برازیان و دوره متوسطه را در مدرسه نمونه دولتی دکتر حسابی همان شهر با رتبه برتر به پایان رساندم.

تابستان 1393 در رشته ریاضی فیزیک به عنوان دانشجوی ممتاز فارغ التحصیل شدم و در تابستان همان سال دوره کارشناسی مهندسی مکانیک را در دانشگاه دولتی شیراز با رتبه 286 ورودی سراسری آغاز کردم. معاینه.


خبر خاکستری


ممنون: چرا وارد رشته مهندسی شدید؟

از کودکی و نوجوانی به ساخت و ساز و تخریب علاقه داشتم و رشته های مورد علاقه ام ریاضی و فیزیک بود.


با تشکر: چگونه برای اولین بار به این اختراع علاقه مند شدید و چگونه به فکر ساخت این دستگاه افتادید؟

از دوران نوجوانی به نوآوری ها و تغییرات در ابزار و وسایل اطرافم علاقه مند بودم. در دوره لیسانس به همراه دو نفر از دوستان و همکلاسی هایمان آقایان زیهانی و عزیزیان روی ایده ساخت گیربکس با چرخش هدایت کننده از طریق منشور کار کردیم و به یک ایده و اداره ثبت اختراع رسیدیم.


با تشکر از شما: نام کامل و کاربردی دستگاهی که اختراع کردید چیست؟ و در چه مواردی کاربرد دارد؟

این اختراع “کاهنده یا ضربه گیر با چرخش هدایت شونده توسط منشور” نامیده می شود، این اختراع در زمینه مهندسی مکانیک بوده و در تمامی صنایع کاربرد دارد و هر جا که نیاز به باز و بسته شدن پیچ و مهره باشد، شامل تمامی کاربران می شود. عمده‌ترین آن‌ها کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، کارخانه‌های خودروسازی و کاربران کوچک بازار مانند صنعتگران و خانوارها هستند.

آچار باز و بسته شدن پیچ و مهره هایی که نیاز به نیروی زیاد دارند و همچنین باز کردن پیچ هایی که با کلید تخت به هیچ عنوان امکان پذیر نیست و یا باعث آسیب یا آسیب و له شدن سر پیچ می شود.به دلیل افزایش تماس سطح بین آچار و مهره، از یک پیچ یا مهره استفاده می شود.

آچار دارای دستگاه ثابت می باشد و انواع سری برای پیچ و مهره های مختلف به آن متصل می شود تا پیچ ها را باز و بسته کند. این دستگاه شامل یک دسته است که تعداد زیادی سگک روی آن نصب شده است که هر سگک قادر به باز یا بسته کردن پیچی با قطر معین است. نمونه های فعلی جعبه کلید که به طور کلی مورد استفاده قرار می گیرند دارای مشکلاتی مانند تعداد زیاد جعبه، وزن جعبه کلید که باعث گم شدن جعبه های مختلف می شود و مشکل در حمل کلید می باشد.

تعداد جعبه ها سرعت کار یک فرد در صنعت را هنگام کار با این کلید کاهش می دهد، بنابراین مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت دستگاه افزایش می یابد که باعث افزایش قیمت تمام شده این نوع کلید می شود. در این اختراع تمامی مشکلات ذکر شده حل شده است.

در این اختراع از مکانیزم عنبیه (IRIS یا سوراخ دوربین) الهام گرفته شده و مکانیزم هشت ضلعی آن به یک شش ضلعی تبدیل می شود (IRIS یا سوراخ دوربین بخشی از دوربین است که دارای سوراخ قابل تنظیم است تا بتوان از آن برای تمامی پیچ های دارای سوراخ استفاده کرد. ابعاد دارای ویژگی های متفاوتی بوده و مشکلات ذکر شده و همچنین مقاومت جعبه ها در برابر نیرو و گشتاور را برطرف کرده است.


5391photo 2022 12 05 09 16 14 خبر خاکستری


با تشکر از شما: موفق به ساخت پروژه نشدید؟

از آنجایی که هدف اصلی تمرکز بر مدل سازی و شبیه سازی این ایده بود، پس از ارائه اولین مدل و رفع چالش های موجود، بهینه سازی های متعددی انجام دادیم و در نهایت به یک مدل و طرح کامل دست یافتیم.


با تشکر: آیا والدین یا معلمان شما در این زمینه به شما کمک کردند؟

والدینم همیشه مرا تشویق می کنند که در زمینه مورد علاقه ام به عنوان حامی کار کنم. پس از ارائه طرح و مدل اولیه، با پیشنهاد دکتر سجاد تقوایی از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز، برای ثبت اختراع اقدام و از تخصص ایشان در این پروژه استفاده کردیم.

با تشکر از شما: آیا به ابزارهای ضروری دیگر، به خصوص امسال که توسط راهنما به نام پایگاه دانش برجسته شده است، ادامه خواهید داد؟

از آنجایی که تمام اختراعات و ابداعات تاریخ نتیجه احساس نیاز بشر به راحتی و ساده‌سازی کار بوده است، اگر به مشکل یا نوآوری جدیدی برخورد کنیم که انجام کاری را آسان‌تر و آسان‌تر کند، قطعاً این مشکل را حل خواهیم کرد.


با تشکر از شما: آخرین کلمه شما به مدیران و مخترعان هم سن و سال شما چیست؟

از نظام آموزشی و دانشگاه ها انتظار می رود که نه تنها بر توانایی و یادگیری تئوری تمرکز کنند، بلکه ارتباط خود را با صنعت نیز حفظ کنند و کارکنان نیز زمینه را برای تحقق ایده ها و فعالیت های عملی دانشجویان در محیط آموزشی فراهم کنند و دانشجویان از تمرکز اجتناب کنند. و وقت زیادی را صرف دروس تئوری می کنند و بخشی از تمرکز و فعالیت خود را صرف یادگیری تکنیک و شکوفایی استعداد خود می کنند.

مصاحبه با شما و پایگاه خبری تحلیلی سپاس باعث افتخار بود و با این کار ارزشمند گامی در جهت شناخته شدن و قرار گرفتن در معرض ایده ها و اختراعات و ترغیب دیگران به علاقه مندی به این حوزه برداشته اید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید