بازار اجاره تنور داغ عدم نظارت / عملکرد خوب مشاوران املاک بیرجندی در نبود اجاره های غیر سنتی


ساعت: 09:25
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855534

با وجود داغ بودن بازار اجاره در غیاب نظارت، یک مشاور املاک در بیرجندی از اجاره املاک غیرسنتی خودداری می کند که با استقبال مستاجران و صاحبخانه ها مواجه می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از خاورستان ؛ مسکن یکی از مهم ترین نیازهای هر خانواده ای است که هر فردی برای امرار معاش باید ابتدا مسکن تهیه کند، اما آنچه در بازار مسکن به چشم می خورد، ناسالم بودن آن است. وضعیت اجاره خانه ها. این واقعاً کمر مستاجران را شکست.

مهمتر از اجاره بهای بالا، نرخ غیرعادی زندگی است که برخی از صاحبان خانه برای خانه های خود تعیین می کنند.

علیرغم اینکه قانون هر سال افزایش اجاره بها را از 15 به 25 درصد پیش بینی کرده است، متاسفانه بسیاری از مالکان بی انصاف این درصد را به 70 درصد رسانده اند.

علاوه بر افزایش شدید اجاره بها، عدم نظارت بر بازار رهن و اجاره، شرایط مستاجر را دوچندان کرده است.

محمدپور یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار خاورستان گفت: متاسفانه وضعیت رهن و اجاره در بیرجند بسیار بد است.

وی افزود: از بهمن ماه سال گذشته به دنبال خانه بودیم اما به دلیل کمبود خانه و اجاره بها بالا هنوز خانه ای با قیمت مناسب پیدا نکردم.


اجاره خانه های غیر معمول در شهرداری

وی گفت: برخی از مالکان مبالغ هنگفتی را پیش پرداخت می کنند و اجاره می دهند که مستاجر نمی تواند آن را پرداخت کند و از عرف دور است.

محمدپور گفت: به نظر من به دلیل عدم ساخت و ساز مسکن در سال های اخیر، کمبود مسکن و فراوانی مستاجر، وضعیت آشفته مسکنی به وجود آمده است که به نفع مشاوران املاک و مستغلان است.

وی بیان کرد: وضعیت حوزه مسکن در بیرجند به گونه ای است که یک واحد مسکونی در مکانی که وضعیت مناسبی ندارد و امکانات رفاهی محدودی دارد با قیمت بالایی برای اجاره عرضه می شود.

وی گفت: به نظر من ساخت و ساز مسکن می تواند به آشفتگی بازار مسکن کمک کند و نیاز مستاجران را برطرف کند.

حسن زاده یکی دیگر از شهروندان در خصوص اجاره خانه در بیرجند می گوید: در حال حاضر اجاره یک واحد مسکونی معمولی یا ویلای حداقل 80 متری حداقل دو میلیون تن در ماه است که بر عهده افراد مستضعف است که معمولاً بر عهده افراد مستضعف است. کارگران» در این شرایط اقتصادی کار می کند.

وی ادامه داد: پرداخت این اجاره ها از خانواده هایی که زن و مرد هر دو شاغل هستند و حقوق دریافت می کنند امکان پذیر است و ممکن است این گروه نیز مجبور به اجاره شوند.


عدم نظارت بر قیمت رهن و اجاره

این شهروند گفت: یکی دیگر از مشکلات مسکن در بیرجند عدم نظارت بر قیمت گذاری اجاره بها و رهن است. صاحبخانه مبلغی را تعیین می کند مشاور املاک مبلغ دیگری را پیشنهاد می کند و معمولاً مشاوران املاک مبلغ بیشتری را برای اجاره خانه به مستاجر پیشنهاد می کنند. وقتی صاحبخانه متوجه تفاوت قیمت شد، دوباره قیمت را افزایش داد. بازار مسکن نان خود را نگه داشته است.

حسن زاده افزود: در حال حاضر تنها مسکن در حوزه مسکن ساخت مسکن و نظارت بر قیمت اجاره و رهن است.

با وجود بی عدالتی که در حال حاضر در بازار مسکن وجود دارد، یک مشاور املاک در بیرجند اقدام خوب و آبرومندانه ای برای کمک به مستاجران و بازار رهن و اجاره انجام داده است.


مستاجران و صاحبان خانه از نبود قراردادهای اجاره غیر سنتی استقبال می کنند

امین دستگردی یکی از مشاوران املاک بیرجند که در خیابان مهرشهر مشاور املاک دارد در گفت و گو با خاورستان می گوید: «ما جلوی نامتعارف ها را گرفته ایم.

وی با بیان اینکه این طرح مورد استقبال مستاجران قرار گرفته است، افزود: علاوه بر این، مالکانی که به طور مرتب منازل خود را اجاره می دهند، کمیسیون دریافت نمی کنند، بنابراین با استقبال صاحبان خانه مواجه می شود.

وی گفت: متأسفانه بسیاری از صاحبان خانه ها با استفاده از سایت دیوار و شیپور خانه های خود را با قیمت دلخواه خود اجاره می کنند.

دستگردی یادآور شد: من تنها در بیرجند هستم که چنین کاری انجام داده ام و مشاوران املاک بیرجند هنوز حضور نداشته اند تا خدمت بزرگی به بازار ناسالم اجاره مسکن بیش از مبلغ برگشتی به مشاور انجام دهند. در قالب کمیسیون

وی دلیل اصلی وضعیت نابسامان شرکت های ساختمانی را عدم نظارت بر این بازار دانست و گفت: باید به همدیگر رحم کنیم و به زندگی زناشویی مستاجر به قیمت گزاف نگاه کنیم.

یک مشاور املاک در بیرجندی افزایش 70 درصدی اجاره بها را ظلم به مستاجران عنوان کرد و افزود: مستاجران با این شرایط مجبور به پذیرش این نوع اجاره بها هستند چرا که اگر اقدام به خروج از خانه کنند ممکن است وضعیت بدتر شود. “

دستگردی گفت: در صورت عدم صنف، در حوزه خانه های استیجاری اقدام خوبی انجام نمی شود.

وی یادآور شد: مددجویان زیادی داشتیم که خارج از بیرجند زندگی می کردند و خانه خالی داشتند و طرح مالیاتی برای خانه های خالی منجر به اجاره خانه خالی آنها شد.

علیرضا اربابی رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان گفت: در بحث اجاره مسکن شاهد افزایش قیمت هستیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: قیمت مسکن هم اکنون نسبت به ماه های پایانی سال گذشته حدود 25 درصد افزایش یافته است.

اربابی بیان کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن افزایش قیمت مصالح است و دلیل دیگر وجود شرکت هایی است که خانه های چند طبقه را با قیمت های میلیاردی خرید و فروش می کنند که خود به خود قیمت مسکن را بالا می برد. “


افزایش 30 درصدی اجاره بها

وی گفت: اجاره بها قبل از سال جدید بالا بود و اکنون نسبت به سال قبل حدود 30 درصد افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: اتحادیه نقش نظارتی در افزایش قیمت اجاره ندارد و به دلیل عدم اجاره مسکن و خودپرداختی مالکان، قیمت اجاره بها افزایش یافته است.

اربابی با بیان اینکه این خانه به دلیل تعیین قیمت ها توسط مشاوران املاک اجاره داده نشده است، گفت: این موضوع را تایید نمی کنم زیرا مشاور املاک مبلغ 500 هزار تنی را که برای اجاره خانه اختصاص داده است دریافت می کند و در صورت دریافت این موضوع. یک خانه، او قیمت ها را تعیین نمی کند مشاور املاک می تواند به مستاجر بگوید که تا زمانی که قیمت توسط اتحادیه تایید نشود، نمی تواند قرارداد بنویسد که این یک حرف منطقی و قانونی است.

وی افزود: خود مالکان ملک را از طریق دیوار، تبلیغات و سایت در فضای مجازی اجاره می دهند و منتظر اجاره مشاور املاک نیستند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند درباره سایت دیوار و تاثیر آن بر افزایش قیمت ها گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که این سایت وجود ندارد. «این قانونی است، اما هیچ اقدامی برای غیرفعال کردن این سایت انجام نمی‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید