افزایش «غافلگیرکننده» قیمت/اجاره مسکن، اجاره‌کنندگان را نفس نفس زده است

افزایش «غافلگیرکننده» قیمت/اجاره مسکن، اجاره‌کنندگان را نفس نفس زده است

برای اجاره آپارتمان 70 متری با سن 10-15 سال در استان تهران باید حداقل ماهیانه 100 میلیون و 1 میلیون داشته باشید.

افزایش اجاره بها در شهرهای استان تهران در حالی “سرسام آور” توصیف شده که برخی کارشناسان نسبت به فشار بر دهک های پایین جامعه هشدار داده و خواستار نظارت بیشتر دولت شده اند.

حدود یک ماه از آغاز سال 1402 می گذرد و آن طور که مشاوران املاک شاغل در استان تهران می گویند فاصله نرخ های پیشنهادی اجاره بها تا توان پرداخت مردم مهم ترین عامل در رکود بازار اجاره و همچنین است. تخلیه منازل و عدم تمدید اجاره نامه.

بررسی های میدانی خبرنگار ما نشان می دهد که پس از بایرام نرخ های پیشنهادی نوسانات بیشتری نسبت به سال گذشته داشته است، بنابراین برگ دیگری از تورم در زندگی مردم چرخیده است.

قیمت ها در بازار اجاره مسکن در استان تهران در ماه های اخیر به حدی رسیده است که خشم بسیاری از مستاجران را برانگیخته است و در عین حال با نزدیک شدن به فصل انتقال، بازار اجاره مسکن وارد فاز قیمتی جدیدی شده است. منحنی اجاره بهای تهرانی ها نسبت به درآمد اجاره نشینان افزایش چشمگیری داشته است.

اجاره آپارتمان در برخی شهرهای تهران بیشتر از مناطق جنوبی تهران است

عجیب تر اینکه اجاره بهای آپارتمان در برخی از شهرهای استان تهران تقریباً با مناطق ارزان این شهر برابری می کند و حتی گاهی از آنها نیز پیشی می گیرد.

افزایش اجاره بها در سال گذشته هیچ گاه کاهش نیافته و همواره رو به افزایش بوده است، در حالی که در سال های گذشته شاهد کاهش افزایش اجاره بها در نیمه دوم سال بودیم، اما حتی در نیمه دوم سال 1401 افزایش یافت. وحشت مستاجران از آینده اجاره بها قیمت در استان تهران در شش ماهه نخست امسال افزایش می یابد.

به عنوان مثال رهن کامل یک آپارتمان 70 متری در خیابان اشتراک ری 450 میلیون تومان درج شده بود، در حالی که آپارتمانی با مشخصات مشابه حدود خرداد 1401 با 265 میلیون تومان رهن کامل اجاره داده شد.

در پاکدشت یک آپارتمان 90 متری در طبقه چهارم ساختمانی بدون آسانسور و پارکینگ مستلزم ودیعه 115 میلیون تومان و اجاره ماهانه چهار میلیون تومان است، در حالی که چنین آپارتمانی در مناطق جنوبی تهران قابل اجاره است. دو تا سه میلیون تومان در ماه

این تمام ماجرا نیست بلکه در شهر قدس غرب تهران یک آپارتمان 135 متری در منطقه سرکنات در طبقه پنجم با 150 میلیون ودیعه و 16 میلیون تومان اجاره داده می شود. می شد آپارتمانی با این مشخصات را با 150 میلیون تومان پیش پرداخت و 5 میلیون تومان در ماه اجاره کرد.

من باید به جای یک آپارتمان 110 متری با دو بچه به یک آپارتمان 50 متری نقل مکان کنم

پدر خانواده ای در خیابان امام رضا (ع) فشافویه در جنوبی ترین محله شهر ری می گوید: خانه ما نوساز است و طبقه دوم است اما آسانسور و انباری ندارد اما چون دارم. دو فرزند نیاز به اجاره یک آپارتمان سه اتاقه دارم متراژ این آپارتمان 110 متر است.

وی مجید نام داشت و کارگر یکی از کارخانه های شهرک صنعتی شمس آباد در همین منطقه است، افزود: کرایه ما 20 اردیبهشت ماه سررسید است و اکنون 100 میلیون تومان پیش پرداخت و 5 میلیون تومان پرداخت کرده ایم. در اجاره ماهانه، اما برای تمدید در در سال جدید صاحبخانه اعلام کرد که باید 100 میلیون تومان ودیعه و 5 میلیون تومان اجاره بها بگذاریم، یعنی اجاره ماهانه ما 10 میلیون تومان و ودیعه 200 میلیون تومان می شود.

این کارگر گفت: حقوق ما زیر 30 درصد افزایش پیدا کرد و مجبور شدیم افزایش قیمت و تورم را بر همین مبنا مدیریت کنیم تا اینکه در ابتدا اجاره خانه مان دو برابر شد و چگونه می توانیم با حقوق حدود 10 میلیون تومان 10 میلیون تومان درآمد داشته باشیم؟ اجاره، فقط گرفتن 100 میلیون پول از قبل مشکل جدیدی برای شماست.

وی در پاسخ به این سوال که «سال جاری قصد تمدید دارید یا خیر؟» گفت: قصد دارم اما می توانم؟ این روزها نیت ما زیاد مهم نیست، امکانات مالی مهم است، الان یک خانه 50 متری دیدم و شاید برای سال جدید باید کوچ کنیم و به این خانه برویم، اگر همینطور ادامه دهیم فکر نمی کنم سال آینده امکان اجاره خانه وجود دارد یا باید به دنبال چادر یا خانه های 25 متری باشیم.

تورم و افزایش قیمت ارز دو عامل اصلی افزایش اجاره بها هستند

یک کارشناس مسکن در استان تهران درباره عوامل افزایش اجاره بهای مسکن در این استان گفت: تورم و افزایش نرخ ارز دو عامل اصلی افزایش اجاره بها هستند، به دنبال چنین افزایش قیمتی باشید.

ابوطالب شیرکوند مشاوران املاک را نیز از رشد بالای اجاره بها ناراضی دانستند و افزود: طبیعتاً نباید در زمستان نسبت به تابستان همان سال شاهد افزایش اجاره بها باشیم زیرا فصل نقل و انتقالات و بازار نیست. با رکود رانت خواری مواجه است اما امسال اصلا جلوی افزایش قیمت ها را نگرفتیم و حتی در زمستان هم قیمت ها بالا رفت و دلیل این امر چیزی جز افزایش عجیب نرخ ارز و تورم افسارگسیخته و قطعا خیر نیست. یکی سود بردن از وضعیت فعلی است.

وی با اشاره به عدم تمایل مالکان به دریافت رهن و ودیعه، گفت: به دلیل اینکه سود سپرده برای مالکان جذابیت چندانی ندارد، مالکان ترجیح می دهند اجاره بها را به جای مبلغ رهن دریافت کنند و این یکی دیگر از مشکلات مستاجران است. با توجه به اینکه اکثر مستاجران حقوق بگیر هستند و با توجه به حقوق تامین اجتماعی و … می بینیم که بخش قابل توجهی از بودجه مردم مسکن است.

شیرکوند افزایش «بدمسکن» و «بی مسکنی» و سکونت در مسکن غیررسمی را پیامدهای سرسام آور اجاره بهای موجود دانست و گفت: بسیاری از مستاجران مجبور به نقل مکان به حاشیه و اسکان در بافت های فرسوده و ساختمان های قدیمی هستند.

این کارشناس با بیان اینکه کمبود عرضه مسکن یکی دیگر از دلایل گرانی بوده است، گفت: در یک سال گذشته ساخت و ساز چندانی در کشور انجام نشده و همین عامل و همچنین افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت ها شده است. قیمت آپارتمان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است قیمت به قیمت مسکن بستگی دارد و افزایش خواهد یافت.

یکی دیگر از فعالان مسکن در پاسخ به این سوال که چرا بسیاری از شهرهای اطراف تهران از نظر اجاره بها با شهر تهران تفاوتی ندارند، گفت: در حال حاضر شهرری، اسلامشهر، پردیس، شمیرانات و بسیاری از شهرهای دیگر به تهران نزدیک هستند. و در واقع سرریز جمعیت تهران به شهرهای اطراف می آید و همین امر باعث افزایش قیمت اجاره در این مناطق شده است.

محسن رجبی افزود: در واقع تقاضا برای اجاره ملک در تهران باعث شده است که قیمت ها از این شهر به مناطق و شهرستان های اطراف سرایت کند، البته از نظر قیمتی شهرها همچنان بین 20 تا 30 درصد ارزان تر از مرکزی هستند. در مناطق تهران، اما به دلیل ازدحام ترافیک و در برخی موارد، قیمت اجاره در شهرها برابر با مناطق جنوبی شهر و مناطق حاشیه ای تهران است. البته برخی از آپارتمان‌ها در شهرستان‌ها با قیمت‌های بسیار بالا و حتی گران‌تر از آپارتمان‌های تهران اجاره داده می‌شوند و به همین دلیل هنگام اجاره آپارتمان، مردم باید شناخت کافی از منطقه و حتی خیابان‌های محله داشته باشند. که می توانند ارزان ترین آپارتمان را اجاره کنند.

اجاره یک آپارتمان 70 متری در شهرستان های استان تهران چقدر است؟

در هر صورت بررسی میدانی خبرنگار مهر نشان می دهد که برای اجاره یک آپارتمان ۷۰ متری با قدمت ۱۰ تا ۱۵ سال در استان تهران باید حداقل ماهیانه ۱۰۰ میلیون و یک میلیون داشته باشید.

در زیر قیمت اجاره مسکن در برخی از مناطق استان تهران منتشر شده است:
شهر سن بنا اجاره (تومان) رهن (تومان) فاصله تا شهر تهران
شمیرانات (تجریش) 15 سال 16 میلیون و 400 میلیون صفر
کلاهبرداران 10 سال 7 میلیون و 350 میلیون صفر
اسلامشهر 13 سال 2 میلیون و 300 میلیون 25 کیلومتر
پردیس 14 سال 1 میلیون و 150 میلیون 27 کیلومتر
قدس 14 سال 4 میلیون و 200 میلیون 32 کیلومتر
شهریار 15 سال 5 میلیون و 200 میلیون 40 کیلومتر
قرچک 10 سال 5 میلیون و 160 میلیون 41 کیلومتر
پاکدشت 12 سال 2 میلیون و 160 میلیون 43 کیلومتر
ملارد 15 سال 4 میلیون و 200 میلیون 45 کیلومتر
بهارستان 11 سال 1 میلیون و 200 میلیون 47 کیلومتر
رباط کریم 10 سال 1 میلیون و 200 میلیون 50 کیلومتر
ورامین 10 سال 2 میلیون و 250 میلیون 55 کیلومتر
پیشوا 11 سال 1 میلیون و 250 میلیون 65 کیلومتر
دماوند 11 سال 3 میلیون و 150 میلیون و 75 کیلومتر
فیروزکوه 3 سال 1 میلیون و 100 میلیون و 142 کیلومتر

بر اساس آنچه که می توان نتیجه گرفت، وضعیت اجاره مسکن همچنان مانند سال گذشته است و تا زمانی که تغییرات اساسی در برنامه ریزی ها و سیاست های دولت ایجاد نشود، روندی التهابی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید