اجاره روزانه مسکن در تهران و حومه: اندیشه پیش 100 میلیون، 3 میلیون اجاره / مهرشهر کرج 460 میلیون رهن

اجاره روزانه مسکن در تهران و حومه: اندیشه پیش 100 میلیون، 3 میلیون اجاره / مهرشهر کرج 460 میلیون رهن

روتر جدید : از آنجایی که قیمت اجاره مسکن در تهران فراتر از توان بسیاری از اجاره نشینان افزایش یافته است، قیمت ها در شهرهای اطراف نیز به تدریج در حال افزایش است. رهن کامل یک آپارتمان 80 متری نوساز در مهرشهر کرج حدود 450 میلیون تومان، در پردیس حدود 200 میلیون تومان و در پرند حدود 160 میلیون تومان است.1291013 824 خبر خاکستری

از آنجایی که اجاره بهای مسکن در تهران از توان بسیاری از مستاجرها فراتر رفته است، قیمت ها در شهرهای اطراف نیز به تدریج افزایش یافته است. رهن کامل یک آپارتمان 80 متری نوساز در مهرشهر کرج حدود 450 میلیون تومان، در پردیس حدود 200 میلیون تومان و در پرند حدود 160 میلیون تومان است.

فصل گرم بازار اجاره از 18 روز پیش آغاز شده و نوسانات این بازار اجاره نشینان را شوکه کرده است. بر اساس آمارهای رسمی در یک سال گذشته نرخ رشد اجاره بها در تهران 46.5 درصد بوده است. بر اساس آمار فروردین 1401، نرخ اجاره هر مترمربع واحد مسکونی در تهران 126 هزار و 900 تومان است.

بر اساس آمارهای موجود متوسط ​​اجاره ماهانه یک آپارتمان 50 متری در تهران 6 میلیون و 345 هزار تومان و یک آپارتمان 70 متری 8 میلیون و 883 هزار تومان است. اگر این ارقام را به سپرده تبدیل کنیم، میانگین رهن کامل یک واحد 50 متری در بازار اجاره تهران 211 میلیون و در واحد 70 متری 296 میلیون تومان می شود.

همانطور که در بالا ذکر شد، اعداد و ارقام میانگین نرخ اجاره را در تهران نشان می دهد، اما اجاره بها در مناطق شمالی و حتی مرکزی شهر تهران بیش از این مقدار است و گاهی به دو برابر بیشتر می رسد.

متغیرهای بیرونی و درونی مانند سطح تورم، انتظارات تورمی، رشد نقدینگی و حجم ساخت و ساز بر بازار مسکن تاثیر گذاشته و اجاره بها را تابعی از بازار مسکن تحت تاثیر قرار می دهد. در این شرایط بسیاری از مستاجران با مشکلات زیادی مواجه می شوند. فروش خودرو و حتی اثاثیه منزل به منظور تامین وثیقه و جابجایی طبقات یکی از پیامدهای گرانی در بازار اجاره است که در سال های اخیر بویژه پس از سال 2018 برای مستاجران مشکلاتی را به همراه داشته است.

در سال های گذشته گفته می شد که اجاره بها در برخی موارد تا 80 درصد از هزینه های خانوار تهران را تشکیل می دهد. در حال حاضر برخی کارشناسان می گویند این رقم به 100 درصد رسیده است. یعنی تمام درآمد یک خانواده به اجاره اختصاص می یابد.

قیمت اجاره روزانه مسکن در تهران و حومه

گزارش های میدانی حاکی از آن است که بسیاری از اجاره نشینان در تهران، حومه شهر را به عنوان جایگزین پایتخت انتخاب کرده اند. کرج، گرمدره، شهر قدس، هشتگرد، پردیس، پرند، پاکدشت، رباط کریم و بسیاری دیگر از شهرک های حومه تهران به محل مهاجرت ساکنان تهران تبدیل شده اند و این معضل به رشد اجاره بها در این مناطق دامن می زند. در آگهی ها نرخ رهن یک آپارتمان 80 متری نوساز در مهرشهر کرج 460 میلیون تومان، یک واحد 87 متری در مسکن مهر پردیس 200 میلیون تومان، یک واحد 87 متری در مسکن مهر هفت سال پیش است. در شهر جدید پرند 140 میلیون تومان و یک واحد نوساز حدود 160 میلیون تومان است.

آنچه دولت به عنوان بسته حمایتی از مستاجران پایتخت می بیند، تعیین سقف مجاز اجاره بها ۲۵ درصد و پرداخت تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است. رشد 46 درصدی اجاره بها نشان دهنده شکست سیاست اول و عدم تناسب بین تعداد مستاجران و سطوح اجاره با وام پرداخت شده و ناکارآمدی سیاست دوم است.

با حدود 9 میلیون خانوار مستاجر در کشور، در مجموع 450000 تسهیلات کمک سپرده طی دو سال گذشته پرداخت شده است. این در حالی است که نیمی از جمعیت تهران در خانه های اجاره ای زندگی می کنند و بیش از یک میلیون و 500 هزار خانوار دارای اجاره نشین تنها در این شهر زندگی می کنند.

طی دو سال گذشته بسیاری از مستاجرانی که درخواست وام و سپرده خود را در سامانه همیاری پروژه های وزارت راه و شهرسازی ثبت کرده اند، موفق به دریافت تسهیلات نشده اند. مشکلاتی که نظام بانکی بر دوش وثیقه و ضامن مستاجران گرفت و بسیاری از مردم به نوعی از آن متضرر شدند، چهره ماجرا بود اما در واقع مشکل اصلی کمبود منابع کافی است. میزان اعتباری که برای وام سپرده در سال گذشته در نظر گرفته شد 10 هزار میلیارد تومان بود که امسال به 40 هزار میلیارد تومان رسید اما این رقم هم نمی تواند مرهمی بر زخم های بازار اجاره باشد.

دیدگاهتان را بنویسید