افزایش قیمت مسکن از مه 1402 / پیش بینی افزایش 150 درصدی قیمت خدمات مهندسی مسکن

افزایش قیمت مسکن از مه 1402 / پیش بینی افزایش 150 درصدی قیمت خدمات مهندسی مسکن

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن سال 1402 را سال سختی برای بازار مسکن عنوان کرد و گفت: خروج سرمایه گذاران از این بازار امسال با توجه به افزایش تورم در صنعت مسکن تشدید می شود.

بر اساس اظهارات مسئولان، مقدمات توزیع مستقیم بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت به صندوق ملی مسکن فراهم شده است که همچنان برای فعالان صنعت مسکن مبهم و غیرواقعی است.

کارشناسان اقتصادی و اقتصادی بر این باورند که نرخ تورم امسال بیشتر از سال 1401 خواهد بود و این مشکل ممکن است بر قیمت بالاتر از حد انتظار مسکن تاثیر بگذارد زیرا تورم در بازار مسکن بیشتر از سایر بازارها است و شرایط قیمتی در آن بازار باعث می شود. تنش

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن در این خصوص در گفتگو با اقتصاد 24 گفت: تاکنون هیچ اقدام موثری از سوی دولت برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بازار مسکن و مسکن انجام نشده است. بازار همچنان مانند سال های گذشته در مدار مشابهی قرار دارد و امسال کاهش سرمایه گذاری در حوزه تولید مسکن را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: دولت نمی تواند با تکرار وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال مشکلات این بازار پرتقاضا را حل کند چرا که حوزه مسکن اساسی است و مشکلات این بازار از سیاست های این بازار نشات می گیرد و ادامه دارد.

هر بلایی بر سر بازار مسکن آمده است

به گفته پور حاجت، از سال 1388 صنعت مسکن با بحران جدی مواجه شده و سوگیری جدیدی در بازار مسکن ایجاد شده است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن ادامه داد: به نظر من امروز بهبود و ایجاد فضای کسب و کار مناسب برای بخش خصوصی کشور در زمینه تولید مسکن باید مورد توجه دولت قرار گیرد و تا جایی که در بخش خصوصی بهبودی حاصل نشود نمی توان انتظار نتیجه مطلوب را داشت که در صنعت مسکن در کشور اینگونه بود.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه گفتگوی خود با اقتصاد 24 به مهاجرت سرمایه گذاران در صنعت مسکن اشاره کرد و گفت: امروزه بنگاه های کوچک و متوسط ​​که در حوزه شهرسازی فعالیت می کنند، قادر به تولید مسکن در شهرها هستند. نه و تورم افسارگسیخته در این صنعت فرصت را غنیمت شمرده و فعالان بخش خصوصی را در این حوزه احیا کرده است.

وی ادامه داد: بسیاری از فعالانی که در بازار کوچک مسکن فعال بودند به دلیل افزایش تورم در این بخش، بازار را ترک کردند و این روند ادامه خواهد داشت زیرا تورم در سال جاری و بحران در تامین مصالح ساختمانی و زمین ادامه خواهد داشت. بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

پورحاجت با اشاره به وضعیت فعلی صنعت مسکن گفت: بر اساس پیش بینی شورای مرکزی افزایش 150 درصدی نرخ خدمات مهندسی ممکن است معضل جدیدی در بخش تورم در صنعت مسکن باشد و این نوع تورم برای هر اقتصادی ویرانگر خواهد بود و قطعا از سرمایه گذاری در بازار مسکن جلوگیری می کند و در آستانه تحول قرار می گیرد.

به گفته این کارشناس بازار مسکن، با شعار و تبلیغات و تکالیف دستوری و قانونی (ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال) هیچ اقدام موثری در بازار مسکن انجام نخواهد شد و کمبود تولید مسکن عامل اصلی این امر خواهد بود. اقتصاد کشور و افزایش قیمت مسکن دور از تصور نخواهد بود.

پور حاجت می گوید: پایه اعداد و ارقام در بازار مصالح ساختمانی تحت تاثیر دلار 28 هزار تومانی است و هنوز اثر دلار 45 تا 50 هزار تومانی در بازار اعمال نشده است و قطعا تاثیر این جهش قیمتی خواهد بود. دلار در ماه های اردیبهشت و خرداد سال جاری در بازار نمایش داده می شود.
پیش بینی بد بازار مسکن در سال 1402

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن با تاکید بر اینکه پیش بینی خوبی برای بازار مسکن در سال 1402 وجود ندارد، گفت: به نظر می رسد برنامه مشخصی برای بازار مسکن وجود ندارد و این زنگ خطر جدی تری برای مسکن است. صنعت امسال نسبت به سال گذشته است.”

این کارشناس صنعت مسکن در پاسخ به سوال اقتصاد 24 گفت: در سال 1396 دولت اعلام کرد که یک شرکت خارجی تعداد مشخصی واحد مسکونی در کشورمان در زمینه مسکن ملی تولید خواهد کرد.حالا با رعایت تمامی استان ها کشور، خواهید دید که هیچ یک از تعهدات این شرکت محقق نشده است.

پور حاجت ادامه داد: اکنون مبادله نفت با مسکن همان هیاهویی را در بر می گیرد که با ایجاد هیجانات کاذب در بازار مسکن برای مهار تورم در آن بازار در جریان است و این امر در صنعت مسکن نتیجه ای نخواهد داشت.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور با تاکید بر اینکه متأسفانه تولید مسکن هیچ مورد اقتصادی برای سرمایه گذاران ندارد، گفت: تولید مسکن به عنوان محصولی زمان بر آسان نخواهد بود و قطعا انبوه سازان و توسعه دهندگان حوزه مسکن تمایلی به این کار ندارند. بدون توجیه اقتصادی شرکت کنند در برنامه های دولتی قرار نخواهند گرفت.

وی در پایان تاکید کرد: فروش نفت برای ساخت مسکن الگویی برای انحراف آگاهی عمومی از واقعیت های بازار مسکن است.

دیدگاهتان را بنویسید