تاثیر مذاکره مجدد بر کاهش قیمت دلار / پیش بینی کاهش قیمت مسکن، سهام و خودرو و افزایش قیمت طلا در آینده


ساعت: 08:56
تاریخ انتشار: 1200/06/14
کد خبر: 1811121

کارشناس مسائل اقتصادی از تاثیر توافق برجام بر بازارهای اقتصادی می گوید;

یونسی با اشاره به احتمال مذاکره مجدد با برجام، وضعیت صعودی و نزولی بازارهای اقتصادی آینده را پیش بینی می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی یونسی، دکترای اقتصاد و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور در گفت و گو با خبرنگار دیار آفتاب پرس، درباره تاثیر توافق مجدد برجام بر بازارهای اقتصادی کشور گفت: ارز در کشور افزایش یافت، قیمت دلار کاهش می یابد.

وی افزود: کاهش قیمت دلار به معنای افزایش ارزش پول ملی و کاهش تورم و پیش بینی کاهش قیمت ها در آینده است. اگر پیش بینی کاهش تقاضا برای یک محصول در آینده وجود داشته باشد، تقاضا کاهش می یابد و این امر تاثیر مضاعفی در کاهش قیمت خواهد داشت.

یونسی با اشاره به وضعیت بازار خودرو در کشور پس از توافق احتمالی با برجام، گفت: به نظر می رسد با توجه به تعطیلی این بازار، متکی به اقتصاد جهانی و ورود ارز نیست و قیمت گذاری آن در داخل تعیین می شود. . توافق احتمالی زیاد تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.البته ممکن است شوک منفی و رکود باشد اما موقتی است.چون عوامل موثر بر قیمت خودرو کاملا داخلی هستند و تا زمانی که انحصار در این مورد وجود داشته باشد. بازار و تفاوت قیمت کارخانه و بازار با افزایش چند برابری قیمت خودرو در کارخانه جبران می شود، نباید انتظار کاهش قیمت در این بازار را داشت.

این دکترای اقتصاد با بیان اینکه مسکن در آینده وارد رکود می شود، گفت: با توجه به ساخت حجم بالای مسکن توسط دولت، احتمال رکود قیمت ها و حتی کاهش موقت وجود دارد.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور اراک با اشاره به وضعیت بازار طلا در کشورمان در آینده نزدیک گفت: باید منتظر ماند و دید افرادی که در بازارهای دیگر سرمایه گذاری کرده اند وارد بازار طلا خواهند شد یا خیر. نه “معمولاً وقتی دلار شروع به کاهش می کند، افرادی که سرمایه دلاری دارند پول خود را در طلا سرمایه گذاری می کنند. این امر گاهی باعث می شود که شاهد افزایش قیمت جهانی طلا باشیم، اما قیمت داخلی آن در حال افزایش است. این به دلیل افزایش تقاضا برای طلا است. معمولا در شرایط ریزش مسکن، سقوط خودرو و سقوط دلار، مردم به خرید طلا تمایل دارند و شاهد روند افزایش قیمت طلا خواهیم بود.قیمت این فلز گرانبها.

یونسی در پایان با اشاره به وضعیت شاخص بورس در آینده گفت: به نظر می رسد در صورت کاهش قیمت دلار، شاهد کاهش ارزش بازار سرمایه باشیم و این انتظار به حق است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید