پیش بینی مهم از وضعیت اقتصادی سال آینده/ افزایش 50 درصدی دستمزد کارگران چقدر بر قیمت ها تاثیر می گذارد؟

پیش بینی مهم از وضعیت اقتصادی سال آینده/ افزایش 50 درصدی دستمزد کارگران چقدر بر قیمت ها تاثیر می گذارد؟

روز جدید سعید لیلاز می گوید: فکر می کنم برای سال 1401 که سال بسیار سختی از نظر اجتماعی، سیاسی و امنیتی برای ایران خواهد بود، اگر دولت بتواند قشر کارگر و جامعه مدرسین را تحت پوشش قرار دهد، حداقل های لازم را برای تضمین آن خواهیم داشت. ثبات سیاسی، اجتماعی و امنیتی».

شورای عالی کار در آخرین جلسه خود به افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران رای مثبت داد که بلافاصله با موجی از انتقادات کارفرمایان مبنی بر کاهش تعداد زیادی از کارگران و کارفرمایان در سال آینده همراه شد. آنها به دلیل شرایط اقتصادی قادر به پرداخت چنین حقوقی نخواهند بود. اما کارشناسان موافق افزایش دستمزد معتقدند هر چقدر دستمزد کارگران و مزدوران را بالا ببریم، امشب پول مطالبه می شود و در واقع چرخ تولید شکوفا می شود.

سعید لیلاز، استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با خبرآنلاین از افزایش 57 درصدی دستمزد و قدرت خرید کارگران گفت: این افزایش دستمزد قطعا می تواند قدرت خرید کارگران را پوشش دهد. البته بسیار مهم است که بدانیم حداقل دستمزد کارگران تا کجا باقی مانده است.

وی گفت: بسیار مهم است که حقوق کارگران حداقل انرژی مورد نیاز آنها را پوشش دهد. اما مهمتر از آن این است که هر بار که در دولت یا وزارت کار تصمیم می گیریم باید ببینیم که آیا می خواهیم عقب نشینی کنیم یا می خواهیم همین وضعیت را ادامه دهیم یا بدتر از آن، توانایی خرید را کاهش و کاهش دهیم. از کارگران

وی گفت: تصمیم اخیر که به طور مشترک توسط دولت و نمایندگان جامعه کارفرمایی و کارگری اتخاذ شد، گامی قابل توجه در جهت کاهش شکاف بین درآمد و هزینه کارگران است.

لیلاز گفت: بدیهی است با توجه به شرایط اقتصادی کشور، احیای قدرت خرید جامعه کارگری به عنوان مثال در سال ۱۳۹۶ پس از چهار سال تحریم های سرکوبگرانه امکان پذیر نیست. البته در سال 1396 شرایط آن خیلی بهتر از رکورد تاریخ ایران یعنی سال 1389 نبوده و به عبارتی می توان گفت که تا کنون یک دهه را در تامین معیشت کارگران از دست داده ایم.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که امسال با توجه به همه شرایط و تصمیم دولت، حرکت مهمی صورت گرفته و معیشت کارگران احیا می شود. در عین حال باید امیدوار بود که این وضعیت در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

نکته ای که باید در آشفتگی اختلافات کارگری و کارفرمایی فراموش شود

وی گفت: نکته دقیقی که در نبرد کارگری و کارفرمایی در اقتصاد کلان و خرد بسیار مهم است و اغلب نادیده گرفته می شود این است که حفظ ثبات اجتماعی بسیار مهمتر از حداقل دستمزد است. و این سیاست ایران است.

لیلاز تاکید می کند: اگر ثبات اجتماعی و سیاسی ایران حفظ نشود، هیچ دستوری برای سرمایه گذاران برای افزایش ثروت هر شب و روز وجود نخواهد داشت و امنیت برای کار و امرار معاش جامعه کارگری وجود نخواهد داشت. این موضوع بسیار مهم معمولا هنگام تعیین حقوق فراموش می شود.

وی گفت: اکنون 14 میلیون کارمند و خانواده هایشان داریم که حدود نیمی از جمعیت ایران است، بنابراین انتخاب درست دستمزد به ثبات اجتماعی و سیاسی ایران کمک می کند.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی گفت: این موضوع معمولا در بحث ها فراموش می شود. من فکر می کنم برای سال 1401 که سال بسیار سختی برای ایران از نظر اجتماعی، سیاسی و امنیتی خواهد بود، اگر دولت بتواند قشر کارگر و جامعه معلمان را تحت پوشش قرار دهد، حداقل های لازم برای تامین ثبات سیاسی، اجتماعی و امنیتی را خواهیم داشت. .

لیلاز بیان می کند: اکنون هر دو بخش تحت پوشش قرار گرفته است. به عبارت دیگر، قانون تعادل و برابری معلمان تصویب شد که حدود یک میلیون کارمند در بخش فرهنگی ایران را تحت پوشش قرار می دهد و حداقل استانداردهای زندگی و همچنین راه حلی برای حقوق دولتی برای آنها فراهم می کند.

وی گفت: در حالی که اکتشافات علمی روشن در حوزه اقتصاد به ما می آموزد که دستمزد کارگران و مزدوران را به هر میزان افزایش دهیم، امشب پول در حال تقاضا شدن است و در واقع چرخ تولید در حال رونق است. این چیزی است که کشورهای توسعه یافته غربی در طول سال های سلطنت بی وقفه از آن استفاده کرده اند. اکنون دولت این کار را با تعیین حداقل دستمزد انجام داده است.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی همچنین در پاسخ به انتقاد کارفرمایان مبنی بر افزایش 57 درصدی دستمزدها گفت: در مورد کارفرمایانی که نگران و ناراضی هستند، باید گفت که همیشه نمی توان یک طرف قضیه را حفظ کرد. در صنعت خودرو، دستمزد تنها 6 درصد از قیمت فروش کالاهای خودروسازان را تشکیل می دهد. بخش مهمی از این 6 درصد حقوق مدیران ارشد است که حقوق بسیار بالایی دریافت می کنند. در حوزه های دیگر هم همینطور است.

لیلاز افزود: تنها در بخش خرده فروشی و خدمات سهم دستمزد در قیمت فروش اندکی بیشتر است.

وی گفت: به شما قول می دهم که میانگین سهم دستمزد در قیمت فروش مجموعه ای از کالاها و خدمات ایرانی بین 10 تا 12 درصد است.

افزایش دستمزدها چقدر بر تورم سال آینده تأثیر می گذارد؟

این استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این سوال که افزایش 57 درصدی حقوق چه تاثیری بر تورم در سال آینده خواهد داشت، گفت: اصلا اثر تورمی ندارد. دلیل اصلی تورم در اقتصاد ایران اصلا تعیین دستمزد بالا نیست. دلیل اصلی تورم در اقتصاد ایران اولاً کسری بودجه دولت و ثانیاً فساد شبکه بانکی است که خود را به شکل نابرابری در شبکه بانکی نشان می دهد.

لیلاز افزود: جالب است که وقتی صحبت از عدم تعادل شبکه بانکی می شود، کل مطبوعات و فرهیختگان ایران سکوت می کنند، اما وقتی صحبت از افزایش دستمزد کارگران می شود، همه می شنوند که تورم در حال وقوع است. اما از نظر علمی به شما قول می دهم که هیچ اتفاقی نمی افتد.

وی گفت: از آنجایی که هر روز با افزایش دستمزدها بین 4 تا 4500 میلیارد تن نقدینگی جدید به اقتصاد ایران چاپ می کنیم، ممکن است خیلی ها سطحی به موضوع نگاه کنند و افزایش دستمزدها را عامل تورم بدانند. در حالی که در سال های گذشته که افزایش متوسط ​​دستمزد کمتر از میانگین نرخ تورم بود، چرا این امر کمکی به کنترل تورم نمی کرد؟

وی گفت: با فرض اینکه سهم متوسط ​​دستمزد 10 تا 15 درصد در فروش کالا و خدمات باشد، افزایش 57 درصدی دستمزدها به طور متوسط ​​7 درصد بر قیمت ها تأثیر دارد. اگر متوسط ​​نرخ رشد بهره وری ایران 7 درصد باشد این اثر صفر می شود. در عین حال بسیاری از کالاها و خدمات در ایران توسط افراد خوداشتغال تولید می شود و در بسیاری از صنایع سهم دستمزد کارگران از قیمت فروش زیر 5 درصد است.

لیلاز گفت: توجه کارفرمایان را به این نکته جلب می کنم که اگر ثبات سیاسی و اجتماعی ایران حفظ نشود، جایی برای ادامه کار وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید