آیا افزایش ۲۷ درصدی دستمزد کارگران از بین خواهد رفت؟ / نسبت به مصوبه حقوق و دستمزد شورای عالی کار تجدیدنظرخواهی شد

آیا افزایش ۲۷ درصدی دستمزد کارگران از بین خواهد رفت؟  / نسبت به مصوبه حقوق و دستمزد شورای عالی کار تجدیدنظرخواهی شد

محجوب دبیر کل خانه کار گفت: از نظر ما تصمیمی که در سال 1402 در مورد دستمزد و حقوق گرفته شد مطابق قانون نبوده و تصمیم درستی گرفته نشده است. بنابراین در این زمینه نباید از هیچ تلاشی دریغ کرد.

دبیر کل خانه کارگر گفت: از نظر ما تصمیمی که در رابطه با دستمزد و حقوق در سال 1402 گرفته شد مطابق قانون نبوده و تصمیم درستی گرفته نشده است. بنابراین در این زمینه نباید از هیچ تلاشی دریغ کرد.

مراسم ضیافت افطاری خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران با حضور جمعی از اعضا، مستمری بگیران و کارگران در محل این تشکل واقع در تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علیرضا محجوب (دبیر کل خانه کارگر) با تبریک ایام نوروز و مصادف شدن آن با ماه مبارک رمضان گفت: فلسفه روزه گرفتن و افطار در ماه مبارک رمضان است. توجه به فقرا و تلاش برای پایبندی به این توجه. بهار دلها زمانی است که این توجه به حداکثر می رسد و هر روز سفره ای پر از برکات الهی داریم. ماه مبارک رمضان ماه بزرگداشت خانواده های کارگرانی است که امروز حتی نانی برای افطار ندارند. و امروز میزمان را به نام کارگران صدا می زنیم.

وی افزود: امروز به یاد سفره کارگری سفره افطار خود را سبکتر کردیم تا به یاد داشته باشیم که صاحب اصلی و صاحب سفره در جامعه ما قشر کارگری است که آن را جامعه کارگری می دانیم و امروز دارای یک جامعه است. میز کوچک.

نماینده ادوار گذشته شورای اسلامی گفت: در سال مصادف شدن با بهار قرآن و بهار طبیعت دغدغه ما عموماً در حوزه مستمری بگیران و بازنشستگان امسال خواهد بود چرا که این بخش امسال آسیب بیشتری خواهد دید. فعالیت و تلاش همکارمان جناب آقای صادقی در بحث مستمری بگیران همراه با تلاش سایر اعضای خانه کار و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری باید انجام شود و این تلاش در راستای تصمیم گیری است. مصوبه دولت در شورای عالی کار برای تعیین حقوق کارگران و مستمری بگیران.

محجوب تصریح کرد: تصمیمی که در خصوص دستمزد و حقوق سال 1402 گرفته شده مطابق قانون نبوده و تصمیم درستی گرفته نشده است. بنابراین در این زمینه نباید از هیچ تلاشی دریغ کرد.
اعتراض به مصوبه مزد شورای عالی کار مطرح شد

حسن صادقی گفت: خواسته ما در دولت آقای رئیسی بازگشت قدرت خرید کارگران در فروردین ماه است. ما به دنبال افزایش حقوق نیستیم، بلکه به دنبال افزایش قدرت خرید خود به عنوان جامعه کارگری و بازنشسته هستیم.

ضیافت افطاری خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران 18 فروردین ماه با حضور جمعی از اعضا، مستمری بگیران و کارگران در دفتر تهران این سازمان برگزار شد.

در این مراسم حسن صادقی (رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری و قائم مقام دبیرکل خانه کارگر) با تبریک ایام پایانی گفت: جامعه کارگری امسال با تصمیم دولت برای افزایش کارگری واقعاً آسیب دیده است. دستمزد تصمیم دولت باز هم از رنگرزی توده کارگران جلوگیری کرد و این در حالی است که شورای عالی کار باید قدرت خرید جامعه کارگری را براساس ابتدای سال 1401 حفظ کند. در سال 1401 قدرت خرید کارگران در ابتدای بهار 283 دلار بود، اما در پایان اسفند 1401 این قدرت خرید به 122 دلار کاهش یافت.

وی افزود: خواسته ما در دولت آقای رئیسی بازگشت قدرت خرید کارگران در فروردین ماه است. ما به دنبال افزایش حقوق نیستیم، بلکه به دنبال افزایش قدرت خرید خود به عنوان جامعه کارگری و بازنشسته هستیم. به این ترتیب قطعاً از حقوق طبقه کارگر دست نخواهیم کشید. اعتراض خود را در چارچوب قوانین فوق الذکر و بالاتر از همه قانون اساسی اعلام و از طریق مراجع قضایی و سایر مراجع و سایر طرق مجاز پیگیری خواهیم کرد.

صادقی تصریح کرد: حق چیزی است که باید گرفته شود و تحصیل شود. ما به دنبال حق ضایع شده جامعه کارگری هستیم و امیدواریم خلاء قدرت جامعه کارگری با عدم حضور یا عدم حضور نماینده کارگری در سال آینده با حضور نمایندگان دلسوز جامعه کارگری در مجلس موجب روان شدن روند بعدی شود. . ما به یاری خداوند در تلاش هستیم تا حقوق جامعه کارگری را به دست آوریم و حق را به حقوق قانونی بدهیم.

در ادامه این مراسم محمدصادق محسنی کبیر (مدیرعامل سازمان دارالقرآن خانه کارگر) با تبریک ایام نوروز و مصادف شدن آن با ماه مبارک رمضان گفت: در پایان سال گذشته این خبر همه را ناراحت کرد. خانواده های جامعه کارگری و مستمری بگیران کشور و این مصوبه شورای عالی کار در مورد افزایش 27 درصدی حداقل دستمزد کارگران بود. این دولت که با شعار خدمت به ضعیف ترین اقشار شروع به کار کرد، امروز تصمیمی گرفت که در نهایت به ضرر کارگران و دیگر اقشار زحمتکش جامعه بود. در این میان امیدواریم برخی افراد در دولت در این تصمیم تجدید نظر کنند.

وی افزود: تقریبا از یک ماه پیش کمیسیون دستمزد شورای عالی کار با سه ضلع شرکای اجتماعی، نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت شروع به کار کرد و برای تعیین حداقل معیشت کارگران بحث و مذاکره کرد. بر اساس ماده 41 قانون کار ایران، شورای عالی کار موظف است هر ساله دستمزدها را مطابق با تورم اعلامی بانک مرکزی افزایش دهد. در تبصره دوم این قانون که مشمول هیچ یک از این سه کشور نیست، حداقل دستمزد باید حداقل معیشت خانوار کارگر را تضمین کند که در اینجا به معنای حداقل سبد برای حمایت از یک خانواده 3.3 نفری است.

محسنی کبیر ادامه داد: برای تعیین حداقل دستمزد کارگران و رقم آن معیارهای مختلفی وجود دارد. برآورد هزینه ها بر اساس گزارش مرکز آمار ایران که وظیفه تهیه گزارش های مربوطه برای شورای عالی کار را بر عهده دارد، انجام می شود. به عنوان مثال، در سال پایه 2015، تنها در بخش مواد غذایی، در کمتر از هفت سال تا 1402 (یعنی تا به امروز) 909٪ افزایش یافته است. بر اساس همان سال پایه و محاسبات، هزینه سبد معیشت کارگر برای بهمن ماه 1401، 15 میلیون و 700 هزار تومان است.

وی با اشاره به فشار دولت بر شورای عالی کار گفت: دولت برای جامعه کارگری مستقیماً دستمزدی را تعیین کرده است که مستمری بگیران متاثر از افزایش دستمزد کارگران با این افزایش 27 درصدی فقط می توانند هزینه غذا را پرداخت کنند و سایر هزینه ها نمی توانند پرداخت کنند. در جامعه کارگری پرداخت شود.» و بازنشستگی مشمول است.

دبیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر با اشاره به لزوم اعتراض جامعه کارگری و بازنشستگی به این مصوبه مزدی گفت: علاوه بر اعتراضی که با دولت با حضور اعضای کارگری و بازنشستگی خواهیم داشت. جامعه، شکایتی از این مصوبه شورای عالی کار و دولت تهیه کرده ایم، شاید بتوانیم در تصمیم گیری در مورد دستمزد تاثیر بگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید