عضو کارگر شورای عالی کار برای دستمزد 1402: کارفرمایان از قبل با دولت بسته بودند. قبل از آخرین جلسه، طرفین به توافق رسیدند/ در اواسط کار، دولت بحث یارانه معیشتی را مطرح کرد و اعلام کرد که میزان یارانه جزء درآمد کارگران در نظر گرفته شود.

عضو کارگر شورای عالی کار برای دستمزد 1402: کارفرمایان از قبل با دولت بسته بودند.  قبل از آخرین جلسه، طرفین به توافق رسیدند/ در اواسط کار، دولت بحث یارانه معیشتی را مطرح کرد و اعلام کرد که میزان یارانه جزء درآمد کارگران در نظر گرفته شود.

آیت اسدی (عضو کارگری شورای عالی کار) در رابطه با دستمزد 1402 و اعتراض به آن می گوید: ما نمایندگان کارگری به هیچ وجه از مزد مصوب راضی نبودیم و نیستیم. رویدادها ناامید کننده بودند. روند مذاکرات دستمزد دشوار و طولانی بود. کارفرمایان قبلاً با دولت بسته شده بودند. در واقع قبل از آخرین دیدار دو طرف به تفاهم رسیده بودند.

آیت اسدی گفت: تا زمانی که مفاد شورای عالی کار اصلاح نشود و نمایندگان کارگران قدرت تاثیرگذاری بر نتیجه مذاکرات را نداشته باشند، نظر و صدای دولت ها و کارفرمایان در بحث دستمزد تعیین کننده خواهد بود.

تصویب دستمزد 1402 با انتقادهای زیادی مواجه شد. افزایش تنها 27 درصدی حداقل دستمزد با تورم رسمی بالای 50 درصد ربطی به قانون و عدالت ندارد. در چنین شرایطی است که کارگران و تشکل های کارگری به انتقاد از کار دولت می پردازند و به دادگاه اتحادیه اروپا و لزوم لغو مصوبه دستمزد شکایت می کنند.

آیت اسدی (عضو کارگری شورای عالی کار) در گفت و گو با ایلنا درباره دستمزد 1402 و اعتراض به آن می گوید: ما نمایندگان کارگری به هیچ وجه از دستمزد مصوب راضی نبودیم و نیستیم. رویدادها ناامید کننده بودند. روند مذاکرات دستمزد دشوار و طولانی بود. کارفرمایان قبلاً با دولت بسته شده بودند. در واقع قبل از آخرین دیدار دو طرف به تفاهم رسیده بودند.

و افزود: متاسفانه دولت ایستاد و نگذاشت حقوق به حداقل قانونی افزایش یابد. نظر دولت و کارفرمایان افزایش 20 تا 23 درصدی دستمزدها بود و به هیچ وجه غافل نشدند. پس از ساعت ها مذاکره و بحث های طولانی، سرانجام با افزایش 27 درصدی موافقت کردند.

اسدی ادامه می دهد: نمایندگان کارگری در شورای عالی کار در مقابل دولت و نمایندگان کارفرمایان تنها بودند. ما بارها با نمایندگان مجلس تماس گرفته‌ایم و از آنها حمایت کرده‌ایم، اما آنها به صراحت اعلام کرده‌اند که از افزایش بیش از 20 درصدی دستمزد راضی نیستند. مجلس در جریان مذاکرات از کارگران حمایت نکرد. نکته جالب اینجاست که حالا بعد از اتمام کار، اعضای فراکسیون کارگری مجلس با رسانه ها مصاحبه می کنند و حمایت خود را از معیشت کارگران اعلام می کنند، اما زمانی که باید از ما حمایت نمی کردند و حاضر به پایین آمدن نشدند. در تاریخ به عنوان ناظران اجرای قانون

به گفته این نماینده کارگری، در جریان مذاکرات تیم اقتصادی دولت (وزارت اقتصاد و صلح) به شدت با افزایش عادلانه دستمزدها مخالفت کردند و گفتند تورم را کنترل و محدود می کنیم، وعده ای که تحقق آن تضمین نشده است.

اسدی معتقد است؛ دستمزد ثابت نه تنها ربطی به قانون ندارد، بلکه مخالف رشد اقتصادی و تولید ملی است، زیرا مهمترین مولفه در بهره وری نیروی کار، دستمزد است، وقتی مزد نیمی از دستمزد معیشت را پوشش نمی دهد، کارگران انگیزه ندارند. مولد کار کند و تولید سقوط کند. علاوه بر این، با کاهش قدرت خرید اکثر جامعه، رکود ادامه خواهد داشت.

عضو شورای عالی کار می افزاید: ساختار شورای عالی کار ناعادلانه و ناکارآمد است. با این ساختار معیوب، کارگران قدرت چانه زنی ندارند. امضای نمایندگان کارگری بی اثر است و در این شرایط نمی توان به اجرای قانون و دریافت دستمزد مناسب کارگران امیدوار بود.

وی با بیان اینکه «در مذاکرات دستمزد امسال واقعاً به بن بست رسیدیم»، می افزاید: در اواسط کار، دولت حتی بحث یارانه معیشتی را هم مطرح کرد و گفت که میزان یارانه باید در بین کارگران لحاظ شود. رسیدها؛ ما با این استدلال ها مخالف بودیم و این الگوی استدلال را در چانه زنی دستمزد نمی پذیریم. کارگران معتقدند افزایش دستمزد باید طبق نص صریح قانون برای کارگری که تازه شروع به کار کرده و سابقه کار ندارد تعیین شود.

اسدی از دو مصوبه جانبی شورای عالی کار خبر داد. یکی وعده وزیر کار مبنی بر حذف شرط 720 روز خدمت برای بهره مندی از حق فرزندان کارگران صاحب فرزند که در این مصوبه آمده است دولت موظف است موافقت خود را از روسای سازمان دریافت کند. نیروها و در صورت عدم امکان به کمک هزینه غذا و کمک هزینه مسکن اضافه می شود.دوم تعهد دولت مبنی بر ترمیم دستمزد کارگران زمانی که حقوق کارمندان دولت در اواسط سال با طرح یا لایحه ای ترمیم شود.

وی تصریح می کند: دولت تعهد کتبی داده است که در هر بازیابی دستمزد میانسالی کارکنان، همزمان دستمزد کارگران نیز افزایش یابد. میزان کمک هزینه خوراک و مسکن نیز افزایش یافته است. با تمام این اوصاف حقوق مصوب اصلا مورد قبول ما نیست و به هیچ وجه ما را قانع نکرده است. حزب کارگر با توافق دستمزد بر اساس «انتخاب اجباری» موافقت کرد. در شرایطی که حتی مجلس نتوانست افزایش 30 درصدی حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته را نهایی کند و در نهایت افزایش حقوق زیرمجموعه های دولتی 20 درصد شد، شرکای اجتماعی و مشخصاً وزارتخانه های اقتصادی دولت اجازه ندادند. افزایش حقوق دیگر از این; این ارقام جزئی پس از بحث و جدل بسیار مورد تایید قرار گرفتند.

بالاخره نماینده کارگران در شورای عالی کار می گوید: باز هم باید تاکید کنیم که با دستمزد ثابت نه رشد اقتصادی خواهیم داشت و نه بهره وری در تولید. در عین حال، رکود اقتصادی ادامه خواهد یافت زیرا کارگران نمی توانند مشتری کالا و خدمات باشند. در عین حال باید تاکید کنیم که قوانین شورای عالی کار تغییر نمی کند و نمایندگان کارگری قدرت تاثیرگذاری بر نتیجه مذاکرات را ندارند، نظر و آرای دولت ها و کارفرمایان تعیین کننده خواهد بود. در بحث دستمزد

دیدگاهتان را بنویسید