جزئیات شکایت کارگر از کارفرما در خصوص ضایعات مواد غذایی/غذا جزء لاینفک حقوق و دستمزد کارگران در قانون کار است.


ساعت: 10:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۰۱
کد خبر: 1912795

ماده 34 قانون کار، حق غذا را جزء حق کار دانسته است. بنابراین می توان گفت که غذا جزء لاینفک دستمزد و حقوق کارگران است، در واقع غذا در مجموع دستمزد و حقوق پرداختی ماهانه به کارگران لحاظ می شود.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ قانون تعهدات بیشتری را بر عهده کارفرمایان گذاشته و آنها باید به نحوی عمل کنند که به بهترین نحو به تعهدات خود در قبال کارگران عمل کنند. مسائل مالی همیشه یکی از موضوعات مهم در روابط کاری است. صرف پرداخت دستمزد و حقوق نمی تواند تنها تعهد کارفرما تلقی شود و سایر تعهدات نیز بر عهده کارفرما است. یکی از این مسائل که می تواند منجر به اختلاف بین کارگر و کارفرما شود مشکل است حق غذا خوب.

حق غذا در واقع مربوط به نیازهای اولیه کارگران یا کارمندان جامعه است که یکی از حقوق قانونی هر کارگری است. حق غذا در قانون کار ذکر شده و در واقع برای کارفرما یک تعهد و برای کارگر حق قانونی است. قانون کار، غذا را بخشی از حق کار می داند. در این صورت می توان حق غذا را جزء دستمزد کارگران در نظر گرفت.

با توجه به اینکه حق غذا یکی از دستمزدهای ماهانه کارگران است، لازم است کارفرما نسبت به پرداخت آن اقدامات لازم را انجام دهد. کارفرمایی که به این موضوع توجهی نکرد و به نوعی غذا را قطع کرد حقوق کارگران حذف می کند، ممکن است با شکایت کارگر مواجه شود. اگر کارفرما چنین کاری انجام دهد، کارگر می تواند از او شکایت کند.


شکایت کارمند از کارفرما در اداره کار بررسی خواهد شد. لازمه رسیدگی به درخواست فوق تقدیم دادخواست می باشد. طرح دعوی طبق قانون آیین دادرسی مدنی انجام می شود که در این صورت رعایت کلیه نکات قانونی مربوط در آن الزامی است. برای نوشتن دادخواست باید با وکلا در ارتباط باشید تا بتوانید بهترین دادخواست را بنویسید.

حق غذا چیست؟

مزایای مختلفی برای کارگران مشمول قانون کار در نظر گرفته شده است که یکی از آنها حق غذا است. مانند سایر موارد، حق غذا توسط کارفرما پرداخت می شود و یکی از تعهدات اصلی کارفرما در قبال کارگران محسوب می شود. این عدد به عنوان بخشی از حقوق ماهانه کارگران محاسبه می‌شود و باید هر ماه کمک هزینه غذا همراه با حقوق پرداخت شود.


ماده 34 قانون کار او حق غذا را جزء حق الساعی می دانست. بنابراین می توان گفت که غذا جزء لاینفک دستمزد و حقوق کارگران است. در واقع میزان دستمزد و حقوق پرداختی ماهانه به کارگران شامل غذا می شود.

اینکه شورای عالی کار هر سال دستمزد کارگران را تعیین می کند در واقع دستمزد کارگر شامل هزینه هایی مانند هزینه های مسکن،مزایای کودک، حق غذا و غیره

لازم به ذکر است که مقادیر تعیین شده برای مواد غذایی بسیار قابل توجه بوده و به اندازه لازم برای کارگران موثر نخواهد بود. به هر حال هزینه هایی که به عنوان غذای کارگران مشمول قانون کار در نظر گرفته می شود، نوعی جنبه حمایتی برای آنها دارد که طبیعتاً هر سال با افزایش دستمزد اعمالی مربوطه، در واقع غذا تا حد حساب افزایش می یابد. کارگر و همچنین تعداد ساعات کار او ارتباطی ندارد. در این صورت کارفرما باید هزینه های دستیار کارگر را بر اساس آنچه شورای عالی کار تعیین می کند محاسبه و به عنوان حقوق وی پرداخت شود.

نحوه پرداخت کمک هزینه غذا به کارگر از طرف کارفرما

در مورد پرداخت حق غذا نیز باید گفت که به طور کلی دو روش در این زمینه وجود دارد. یک روش این است که کارفرما هزینه های مواد غذایی به همراه دستمزد کارگران به صورت یکجا در پایان هر ماه پرداخت شود.

راه دیگر این است که کارفرما برای خرید این اقلام به کارگر یک کیسه مواد غذایی بدهد تا بتواند از مراکز خرید و فروشگاه های سراسر کشور خرید کند. البته تا حدودی امکان توافق کارگر و کارفرما وجود دارد و کارفرما می تواند هزینه مواد غذایی را بسته به نظر کارگر به عنوان حقوق ماهانه در نظر بگیرد و یا جداگانه بدهد و معمولا خرید کند. مواد غذایی

لازم به ذکر است پرداخت حق غذا باید به صورت نقدی باشد و امکان پرداخت نقدی وجود ندارد.

لازم به ذکر است برای آن دسته از کارگرانی که به صورت پاره وقت کار می کنند نیز چنین حقی برای آنها در نظر گرفته شده است اما مبلغی که به عنوان کمک هزینه غذا به آنها داده می شود با کارگرانی که به صورت تمام وقت با کارفرما قرارداد کار دارند متفاوت است. روز کاری وقت دارند در سال 1401 مبلغ 850 هزار تومان بابت قیمت غذا گرفته شد و به همین دلیل مانند این مبلغ پارسال بیش از 200 هزار تومان افزایش قیمت داشت. لازم به ذکر است که حق غذا نیز مشمول این مالیات است که ماهانه از حقوق پایه کارگران کسر می شود.

برای کارگرانی که کمتر از یک ماه مشغول به کار شده اند، هزینه خوراک نیز لحاظ می شود. اما طبیعتاً با توجه به اینکه سابقه این دسته از کارگران به بیش از یک ماه نرسیده است، هزینه های غذایی آنها نسبت به کارگران با سابقه بالا کمتر است.

شکایت کارگر از کارفرما به دلیل بی توجهی به حق غذا

یکی از دلایل شکایت کارگر از کارفرما این است که هزینه غذا در دستمزد کارگران لحاظ نشده است. حقوق کارگران او علاوه بر حقوق پایه شامل حق مسکن، غذا یا کمک هزینه کار، کمک هزینه فرزند و غیره می شود. سپس کارفرما لزومی ندارد که حقوق کارگر با حقوق پایه یکی باشد شورای عالی کار تصویب شد که پرداخت شود.

مجموع اقلام مذکور به عنوان حقوق پایه وزارت کار در نظر گرفته شده است که برای کارگران در نظر گرفته می شود. در این صورت کارفرما نمی تواند مواد غذایی را از دستمزد ماهانه کارگران کسر کند. کارفرمایی که چنین کاری را انجام دهد تخلف محسوب می شود و از طریق اداره کار با آن برخورد می شود.

گاهی اوقات کارفرمایان هزینه مواد غذایی را از دستمزد ماهانه خود حذف می کنند که نقض آشکار روابط کار است. کارفرما حق ندارد اقلام مربوط به غذا را از حقوق ماهیانه کسر کند. در این صورت اگر کارگر با چنین تخلفی از سوی کارفرما مواجه شود، می تواند از وی شکایت کند.

پرداخت وعده های غذایی جزء دستمزد کارگران محسوب می شود و در این زمینه کارفرما حق ندارد کارگران را از این حق محروم کند. با توجه به اینکه بن خاروبر جزء مهم و اساسی حقوق کارگران محسوب می شود، لازم است کارفرمایان به پرداخت آن توجه ویژه ای داشته باشند. حال اگر کارفرما بنا به دلایلی سطل مواد غذایی را برای کارگران در نظر نگرفت، برای احقاق حقوق قانونی کارگران، لازم است ابتدا از کارفرما شکایت کرده و شکایت خود را به مراجع اداره کار تسلیم کنند.

یک دادخواست برای شکایت از کارفرما در مورد ظروف غذا ترتیب دهید

موارد مختلف در روابط کار می تواند منجر به اختلاف بین کارمند و کارفرما شود. یکی از زمینه های مناقشه بین آنها موضوع غذا است که اکثر شکایات به اداره کار مربوط به مشکلات مالی است و کارگران به دلیل تضییع حقوق آنها یا پرداخت دیرکرد از سوی کارفرما مورد شکایت قرار می گیرند.

یکی از مواردی که باعث شکایت کارگر از کارفرما می شود مشکل سطل غذا است. طبق قانون برای رسیدگی به ادعای کارگر و کارفرما در اداره کار، ارائه درخواست الزامی است. تقدیم دادخواست را می توان اساسی ترین مرحله در دعاوی استخدامی و سایر دعاوی حقوقی دانست. در صورتی که گارگر در این زمینه به وزارت کار مراجعه نکند، امکان رسیدگی به درخواست وی وجود ندارد. تهیه یک دادخواست خوب در این زمینه می تواند هنگام رسیدگی به شکایات در وزارت کار بسیار مؤثر باشد.

دادخواستی که با قوانین و مقررات رسمی مطابقت نداشته باشد طبیعتا رد خواهد شد. نحوه نگارش متن دادخواست بسیار مهم است و در صورت عدم رعایت اصول کلی انشای دادخواست، هیأت رسیدگی به دادخواست موافقت نمی کند.


بیشتر بخوانید:

جزئیات قرارداد با بازرگانان قانون کار

جزئیات از کارافتادگی در قانون کار / کارفرما موظف به پرداخت ازکارافتادگی کامل کارگر است.

جزئیات حقوق کارگران بر اساس قانون کار

جزئیات حقوق و مزایای کارگر یا کارمند پس از بازنشستگی

پرداخت شکاف دستمزد به کارگر وظیفه کارفرماست/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما در خصوص شکاف دستمزد

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما به دلیل عدم پرداخت ذخیره مرخصی

پرداخت مالیات مسکن تکلیف کارفرماست/ جزئیات شکایت کارمند از کارفرما به دلیل عدم پرداخت مالیات مسکن

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات کسر از حقوق کارمند توسط کارفرما

وظیفه کارفرما است که در صورت عدم پرداخت حق بیمه، بیمه کارگر/شکایت از کارفرما را پرداخت کند.

جزئیات حقوق کارگر کارواش در قانون کار / کارفرما حق ندارد حقوق کارگران را نپردازد

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات پرداخت کمک هزینه کودک به کارگران و کارمندان توسط کارفرما

جزئیات شکایت کارمند از کارفرما برای معوقه

دیدگاهتان را بنویسید