پرداخت شکاف دستمزد به کارگر وظیفه کارفرماست/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما در خصوص شکاف دستمزد


ساعت: 10:01
تاریخ انتشار: 1301/08/16
کد خبر: 1909118

طبق قانون کار، کارفرمایی که دستمزد کارگران را پرداخت کرده است باید مابه التفاوت مزد افزایش یافته را نیز بپردازد و در واقع عدم پرداخت مابه التفاوت دستمزد توسط کارفرما می تواند منجر به شکایت کارگر از کارفرما شود.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ یکی از مسائل مهم در اشتغال، پرداخت حقوق است حقوق کارگر و- تعاریف کارگر و کارفرما بیانگر وظایف هر یک است. کارگر در قانون کار به شخصی گفته می شود که برای انجام کار برای کارفرما حقوق معینی دریافت می کند.

همچنین کارفرما در قانون به شخص حقیقی یا حقوقی گفته می شود که کارگر به درخواست او وظایف محوله در قبال دریافت حق الزحمه را انجام می دهد.


بحث مالی همیشه در روابط تجاری از اهمیت خاصی برخوردار بوده است اختلاف بین کارفرما و کارمند، مربوط به همین مشکل است. علت اصلی اختلاف در امور مالی این است که کارفرما به دلایلی دستمزد کارگران را پرداخت نمی کند یا دستمزد پرداختی کمتر از میزان مقرر قانونی است.

وظیفه اصلی کارفرما پرداخت دستمزد کارگران است. البته تعهدات دیگری نیز در قانون برای کارفرما پیش بینی شده است که از جمله آنها می توان به ارائه بیمه نامه اشاره کرد، در هر صورت کارفرما موظف است در حد توان به تعهدات پیش بینی شده در قانون عمل کند.

با توجه به اینکه حداقل دستمزد کارگران توسط شورای عالی کار و با توافق نهادهای دولتی تعیین می شود، کارفرما باید حداقل دستمزد را رعایت کند. کارگری که دستورات کارفرما را در محل کار بر اساس مدت کار انجام می دهد انتظار دارد حقوق خود را به موقع دریافت کند. در این صورت که کارفرما با تاخیر در پرداخت دستمزد به کارکنان، کارگر باید این موضوع را از طریق اداره کار با کمک وکیل اداره کار پیگیری و در صورت امکان از کارفرما شکایت کند.

بخش بزرگی از پرونده های تشکیل شده در دعاوی کارگری مربوط به تخلفات کارفرما در خصوص پرداخت حق الزحمه کار است.

گاهی بر اساس مصوبه شورای عالی کار، دستمزد کارگران افزایش می یابد و کارفرمایی که دستمزد کارگران خود را پرداخت کرده است، بسته به مابه التفاوت، باید دستمزد کارگران را در ماه بعد یا همان ماه پرداخت کند. حال در این شرایط ممکن است کارفرما مابه التفاوت دستمزد را به ما پرداخت نکند یا قصد پرداخت آن را نداشته باشد، بنابراین کارگر باید از کارفرما شکایت کند.

تعریف دستمزد طبق قانون کار

با توجه به اینکه موضوع اصلی ماده مربوط به شکایت کارگر از کارفرما به دلیل عدم پرداخت دستمزد می باشد در تعریف مزد ماده 35 قانون کار آمده است که اجرت از وجوه پولی یا غیر پولی است. یا کل مبلغ آنها که در ازای انجام کار به کارگر پرداخت می شود. در واقع دستمزد می تواند پولی یا غیرپولی باشد که کارفرما به کارگران خود می پردازد.

البته در بیشتر موارد کارفرما دستمزد کارگر را به صورت نقدی پرداخت می کند. مقیاس دستمزد نیز بر اساس میزان کار انجام شده توسط کارگران است.

پرداخت حقوق و دستمزد در ایران به صورت ماهانه و با حداقل دستمزد تعیین شده توسط وزارت کار در هر سال انجام می شود. در این صورت کارفرما موظف است دستمزد کارگران را بر اساس حداقل تعیین شده پرداخت کند.

ماده 34 قانون کار، مزد را جزء حق کار دانسته است. حق السای شامل تمام دستمزدها و مزایایی است که طبق قوانین کار به کارگران داده می شود. برخی تصور می کنند حقی الساعی همان حقوق است، اما حقی الساعی بر خلاف نظر این گونه افراد به پاداش و حق مسکن و سایر مزایای متعلق به کارگران علاوه بر دستمزد مربوط می شود. به طور کلی دستمزد بخش مهمی از حقوق قانونی کارگران است که کارفرما ملزم به پرداخت آن است.

شکاف دستمزد چگونه به دست می آید؟

در رابطه با پرداخت دستمزد ممکن است بحث تفاوت ما مطرح شود. نحوه ایجاد شکاف دستمزد به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما دلیل اصلی این مشکل تعیین حقوق جدید کارگران توسط شورای عالی کار است. در این مورد شورای عالی کار تصویب کرده بود که مابه التفاوت حقوق چند ماه قبل از تصویب پرداخت شود.

در این صورت کارفرمایی که دستمزد کارگران را پرداخت کرده است باید مابه التفاوت مزد افزایش یافته را نیز بپردازد. اما اگر وزارت کار از ماه یا ماه های آینده افزایش دستمزد را اجرا کند، در این شرایط بحث پرداخت مابه التفاوت ما منتفی است.

ممکن است برخی از کارفرمایان به شکاف دستمزد توجهی نداشته باشند و این مشکل باعث شود که کارگر برای گرفتن حق قانونی خود از کارفرما شکایت کند. شکاف دستمزد کارگران جدای از حقوق قانونی آنها مشمول قانون کار است و کارفرمایان نباید به سادگی از کنار این موضوع بگذرند. در هر صورت اگر کارفرما به این موضوع توجه نکند منجر به درگیری طرفین می شود.

ما در قرارداد کار شکاف حقوقی داریم

قرارداد کار که در روابط بین کارگر و کارفرما اساسی است، به صورت کتبی یا شفاهی منعقد می شود. یکی از تعهدات کارفرما در قبال کارمند انعقاد قرارداد می باشد که داشتن قرارداد می تواند برای هر دو طرف سودمند باشد. در واقع هر سوال یا مشکلی که پیش بیاید طرفین می توانند به قرارداد کار مراجعه کنند.

با توجه به اینکه قرارداد کار به صورت شفاهی یا کتبی منعقد می شود و الزامی به کتبی بودن قرارداد وجود ندارد، در این صورت کارمند و کارفرما امکان انعقاد قرارداد را دارند. عقد شفاهی می تواند به هر نحوی برای طرفین عواقبی داشته باشد و موجب سوء استفاده آنها شود.

بر این اساس کارمند و کارفرما می توانند در قرارداد کار به موضوعات مختلفی مراجعه کنند که در این صورت می توان شرط مربوط به تفاوت دستمزد را در قرارداد تعیین کرد. در واقع کارگر و کارفرما می توانند توافق کنند که شرط پرداخت ما مابه التفاوت حقوق مندرج در قرارداد باشد. در این صورت اگر کارفرما مابه التفاوت مزد را به کارگران پرداخت نکند، کارگر می تواند به همان موضوع مندرج در قرارداد مراجعه کند.

ما به تفاوت دستمزد پرداخت نمی کنیم و کارگر از کارفرما شکایت می کند

عوامل متعددی باعث ایجاد اختلاف بین طرفین قرارداد کار می شود، اما یکی از دلایل موثر در این زمینه، عدم پرداخت مابه التفاوت دستمزد توسط کارفرما است که کارمند حق شکایت از آن را دارد. کارفرما.

کارفرما باید همیشه به گونه ای عمل کند که کارمند به او اعتماد کند و در نهایت رابطه کاری بدون مشکل خاصی ادامه یابد. در صورت تصویب مصوبه جدید وزارت کار در خصوص افزایش دستمزد کارگران، کارفرما موظف است ابتدا دستمزد کارگران را طبق حداقل مقرر قانونی از ماه جدید پرداخت کند. همچنین مابه التفاوت را به همراه افزایش حقوق قابل اعمال پرداخت خواهیم کرد.

اگر کارفرما برای پرداخت مابه التفاوت دستمزد کارگران اقدامی نکند، کارگر می تواند از آنها شکایت کند. در این صورت کارگر باید شکایت کند و از طریق اداره کار شکایت خود را پیگیری کند.

لازم به ذکر است که تخلف کارفرما در رابطه با عدم انجام تعهدات قانونی خود، زمینه شکایت کارمند را فراهم می کند. عدم پرداخت مابه التفاوت دستمزد کارگران یکی از عوامل اصلی اختلاف بین کارگران و کارفرمایان است. در مورد مسائل مالی که کارفرما مرتکب تخلف می شود، همیشه شاهد شکایت کارگران از کارفرما هستیم.

در مورد پرداخت شکاف دستمزد ما هم همین طور است و اگر کارفرما آنچه را که در رابطه با شکاف دستمزد مطرح می شود پرداخت نکند، احتمال شکایت کارگر از آن بسیار زیاد است.


بیشتر بخوانید:

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما به دلیل عدم پرداخت ذخیره مرخصی

پرداخت مالیات مسکن تکلیف کارفرماست/ جزئیات شکایت کارمند از کارفرما به دلیل عدم پرداخت مالیات مسکن

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات کسر از حقوق کارمند توسط کارفرما

وظیفه کارفرما است که در صورت عدم پرداخت حق بیمه، بیمه کارگر/شکایت از کارفرما را پرداخت کند.

جزئیات حقوق کارگر کارواش در قانون کار / کارفرما حق ندارد حقوق کارگران را نپردازد

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات پرداخت کمک هزینه کودک به کارگران و کارمندان توسط کارفرما

جزئیات شکایت کارمند از کارفرما برای معوقه

دیدگاهتان را بنویسید