جزئیات شکایت کارمند از کارفرما برای معوقه


ساعت: 10:33
تاریخ انتشار: 08/08/1401
کد خبر: 1906965

در صورتی که کارفرما نتواند به تعهدات خود در قبال کارگران عمل کند، کارگر می تواند از طریق اداره کار نسبت به احقاق حق خود اقدامات لازم را انجام داده و به کارفرما شکایت کند و طبق قانون مطالبات کارگر و اداره رسیدگی کارفرما، ارائه دادخواست الزامی است. و ضروری است.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ موضوع حقوق و حقوق، همواره از مهمترین مسائل در روابط کار محسوب می شوند و پرداخت دستمزد یکی از تعهدات اولیه کارفرما می باشد. هدف از انجام کار توسط کارگران دریافت حقوق معین در پایان ماه است. اما گاهی ممکن است کارفرما نتواند چندین ماه دستمزد کارکنان خود را پرداخت کند و در آن صورت مجبور به پرداخت تمام معوقات مربوط به آن باشد. در واقع کارفرمایی که چندین ماه از پرداخت دستمزد کارگران خودداری کرده است باید تمام دستمزد معوق و پرداخت نشده کارگران را محاسبه و در یک مقطع زمانی معین پرداخت کند. عدم پرداخت دستمزد معوقهیکی از دلایلی است که منجر به شکایت از کارفرما می شود.

در صورتی که کارفرما نتواند به تعهدات خود در قبال کارگران عمل کند، این امکان وجود دارد که کارگران نسبت به احقاق حق خود در طرح دعوی و پیگیری آن از طریق اداره کار اقدامات لازم را انجام دهند. هر ساله در اداره کار شاهد بروز اختلافاتی بین کارگران و کارفرمایان هستیم که در این صورت تعداد قابل توجهی دادخواست با موضوعات مختلف مطرح می شود.

آیا یک کارمند می تواند از کارفرما برای حقوق معوقه شکایت کند؟

بحث حقوق و دستمزد همواره یکی از دلایل اصلی شکایت از کارفرما محسوب می شود. عدم پرداخت تعهدات توسط یک طرف که دلیل موجهی برای اقامه دعوی است کارفرما اما معوقات نیز در این زمینه باعث شکایت کارفرما می شود. دلایل مختلفی منجر به تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران می شود اما در هر صورت کارفرما موظف به پرداخت دستمزد معوق به کارگران است. در این صورت اگر کارفرما نسبت به پرداخت معوقات کارگران اقدام نکند باید از وی شکایت کرد.

بنابراین کارگر مسئول معوقات کارفرما می باشد حق شکایت توسط او و طرح شکایت از طرف او موجه و قانونی است. در هر صورت کارگرانی که چند ماه است حقوق نگرفته اند فرصت دارند برای حقوق معوقه شکایت کنند.

شرایط قانونی طرح شکایت از کارفرما بابت معوقات

موارد مختلف در روابط کار می تواند منجر به اختلاف بین کارمند و کارفرما شود. یکی از تفاوت های آنها بحث معوقات است. پرداخت ماه‌ها دستمزد تأخیر به کارگران یک تعهد قانونی برای کارفرمایان محسوب می‌شود و می‌تواند به موضوع اصلی دعوای حقوقی بین کارگران و کارفرمایان تبدیل شود. اگر کارفرما به هر دلیلی نتواند دستمزد کارگران را پرداخت کند با شکایت کارگران مواجه می شود.

حال در صورتی که کارفرما نسبت به پرداخت حقوق و دستمزد معوقه اقدام نکند، کارگر باید برای گرفتن حق خود در این زمینه به اداره کار شکایت کند.
طبق قانون برای رسیدگی به مطالبات کارگر و کارفرما در اداره کار، تقدیم دادخواست الزامی و ضروری است.

تقدیم دادخواست می تواند اساسی ترین مرحله در استخدام و سایر موارد قانونی باشد دعاوی حقوقی در نظر گرفته شده در صورتی که کارگر درخواستی در این خصوص به اداره کار ارائه نکند امکان رسیدگی به درخواست وی وجود ندارد. تهیه یک دادخواست خوب در این زمینه می تواند در رسیدگی به شکایات در اداره کار بسیار موثر باشد.

دادخواستی که با قوانین و مقررات رسمی مطابقت نداشته باشد طبیعتا رد خواهد شد. نحوه انشای متن دادخواست بسیار حائز اهمیت است و در صورت عدم رعایت اصول کلی انشای دادخواست، هیأت رسیدگی به دادخواست موافقت نخواهد کرد.

بنابراین تمامی قوانین نوشتن دادخواست در مورد دادخواست ضروری است شکایت کارمند کارفرما باید بابت معوقات تکریم شود. همین مشکل دلیل مراجعه خواهان به کارشناسان حقوقی برای نوشتن دادخواست است.


بیشتر بخوانید:


جزئیات حقوق کارگر کارواش در قانون کار / کارفرما حق ندارد حقوق کارگران را نپردازد


اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.


جزئیات پرداخت کمک هزینه کودک به کارگران و کارمندان توسط کارفرما

دیدگاهتان را بنویسید