وظیفه کارفرما است که در صورت عدم پرداخت حق بیمه، بیمه کارگر/شکایت از کارفرما را پرداخت کند.


ساعت: 09:58
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907227

قانون کار تعهدات زیادی را برای کارفرمایان تعیین می کند که برخی از آنها مربوط به غرامت کارگران است. در این صورت پرداخت حق بیمه کارگران از وظایف قانونی کارفرما محسوب می شود و قانوناً در صورت عدم پرداخت حق بیمه کارگران توسط کارفرما، کارگر حق دارد از وی شکایت کند.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ در تمامی مشاغل علاوه بر موضوع دستمزد، تامین نیروی کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای کارگران یا کارمندان، زمان مهم است کارفرما بیمه شده اند قاعدتا کارفرما در زمان همکاری باید کارگر را بیمه کند اما گاهی می بینیم که کارفرماها برای بیمه کارگران شرایط خاصی را در نظر می گیرند و بعد از مدتی کارگر را بیمه می کنند.

در هر صورت بیمه کارگر وظیفه قانونی کارفرما است و در صورت عدم پرداخت حق بیمه کارگر سوال ادعای کارگر از کارفرما مطرح می شود. شکایت کارمند از طریق شکایت از کارفرما به دلیل عدم پرداخت بیمه انجام می شود.

در خصوص حق بیمه کارگران

ماده یک قانون کار شامل کلیه کارگران و کارفرمایان مشمول این قانون می شود. کارمند از نظر قانون کار به شخصی گفته می شود که به هر عنوان با حق الزحمه اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند. کارفرما نیز شخص حقیقی یا حقوقی است که کارگر به میل خود و به هزینه او در ازای دریافت حق الزحمه کار برای او کار می کند.

واضح است که وظیفه اولیه کارفرما پرداخت دستمزد و حقوق کارگر در حد اقل تصویب شده و در مدت قانونی است، اما قانون وظایف دیگری را برای آنها پیش بینی کرده است. یکی از وظایف اصلی کارفرمایان تامین نیروی کار است. بیمه یک حق برای کارگران و یک تکلیف قانونی برای کارفرمایان است.

کارفرما موظف است کلیه حقوق کارگران را که جزء حقوق و استحقاق آنها در رابطه با بیمه کارگران است پرداخت نماید. می توان گفت در کنار حق الزحمه کار، بیمه مهمترین حق کارگران بر اساس قانون کار است. البته بیمه فقط شامل افراد شاغل در قانون استخدام نمی شود، سایر افراد شاغل در دستگاه های اجرایی نیز مشمول بیمه می شوند.

حق بیمه کارگران موضوعی است که در قانون کار به آن توجه ویژه ای شده است و کارفرما باید در تمامی موارد از لحظه انعقاد قرارداد کار کارگران را بیمه کند. تحت پوشش بیمه قرار دادم

آیا پرداخت بیمه برای کارفرما الزام قانونی است؟

لازم است کارفرمایان از تعهدات قانونی خود آگاه باشند تا در برخورد با کارگران دچار مشکل نشوند. متأسفانه بسیاری از کارفرمایان بر این باورند که تنها وظیفه آنها در قبال نیروی کار پرداخت دستمزد ماهانه است. اما به طور کلی کارفرما باید مزایا و سایر حقوقی که برای حمایت از طبقه کارگر در نظر گرفته شده را در دستور کار خود قرار دهد.

قانون کار تعهدات متعددی را برای کارفرمایان تعیین کرده است که برخی از آنها مربوط به بیمه کارگران و- در این صورت پرداخت حق بیمه کارگران از وظایف قانونی کارفرما محسوب می شود و قانوناً در صورت عدم پرداخت حق بیمه کارگران توسط کارفرما، کارگر حق شکایت از وی را دارد. بیمه کارگران باید همیشه دغدغه اصلی کارفرمایان باشد، نه اینکه به دلایل مختلف از پرداخت حق بیمه کارگران خودداری کنند. کارفرما باید به این نکته توجه داشته باشد که بیمه نکردن کارگر ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای او به همراه داشته باشد.

از آنجایی که مسئولیت کلیه حوادث و اتفاقات کارگاه به عهده کارفرما می باشد، در صورت وقوع حادثه ای برای کارگران در محل کار و در این صورت بیمه نبوده، کارفرما مسئول جبران خسارت خواهد بود.

علاوه بر اینکه تامین نیروی کار شاغل در کارگاه از وظایف کارفرما می باشد از حقوق کارگران نیز محسوب می شود. با توجه به اینکه بیمه یکی از نیازهای کار و تجارت در کشور ما است، کارفرمایان باید تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دهند تا بتوانند تمامی کارکنان خود را بیمه کنند.


باید بگویم؛ حتی اگر کارفرما به مدت یک ماه از پرداخت بیمه کارگر خودداری کند، رفتار وی تخلف محسوب می شود و فرصت طرح دعوی از طرف کارگر وجود دارد.

قرارداد بیمه بین کارمند و کارفرما

اکنون که بحث پرداخت حق بیمه کارگران مطرح است، باید قرارداد بیمه را در نظر گرفت. امروزه شرکت های زیادی در کشور وجود دارند که انواع خدمات بیمه ای را ارائه می دهند. با توجه به اینکه بیمه یکی از اصلی ترین موارد در زندگی هر فرد است، ذینفعان باید بیمه شوند.

موضوع بیمه همواره در روابط کار مطرح بوده و از دغدغه های قانونگذار نیز می باشد. از آنجایی که کارفرما موظف به تامین کارگران است، ابتدا باید با شرکت و سازمان مربوطه قرارداد ببندد. در قرارداد بیمه یکی از طرفین بیمه گذار و طرف دیگر بیمه گذار شناخته می شود.

کارگرانی که توسط کارفرما بیمه می شوند مانند بیمه گر و طرف قرارداد بیمه گر است. برخی از بیمه‌هایی که کارگران تحت پوشش کارفرما قرار می‌دهند اختیاری هستند، اما سایر بیمه‌ها تعهد قانونی کارفرما محسوب می‌شوند.

کارگر به عنوان بیمه شده و شرکت طرف قرارداد بیمه به عنوان بیمه گر دارای مسئولیت هایی هستند که در این صورت تخلف یا عدم انجام تعهدات مندرج در قرارداد ممکن است منجر به فسخ قرارداد شود.

با توجه به میزان سختی و شرایط کار، نوع بیمه متعلق به کارگران ممکن است بین خود تفاوت هایی داشته باشد، اما کارفرما در هر صورت باید کارگران خود را پوشش دهد. پوشش بیمه قرارداد در مورد این سوال که کارگران طبق قانون کار چه بیمه هایی دارند، ما به بررسی این موضوع ادامه خواهیم داد.

قانون پرداخت غرامت کارگران

با توجه به اینکه رابطه کارگر و کارفرما مطرح است، بدیهی است که موضوع بیمه در قانون کار مورد توجه قرار گرفته است. اما این موضوع علاوه بر قانون کار در قانون بیمه شرکت های با مسئولیت محدود نیز تنظیم شده است. یکی از سوالاتی که همیشه در این زمینه مطرح می شود این است که چه نوع بیمه ای از سوی کارفرما به کارگران ارائه می شود؟

در این خصوص مراجعه به ماده 148 قانون کار ضروری است. بر اساس این ماده کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار موظفند کارگران خود را بر اساس قانون تامین اجتماعی بیمه کنند. بنابراین کارگران از سوی کارفرما تحت پوشش تامین اجتماعی قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که علاوه بر کارگران مشمول قانون کار، کارکنان سایر دستگاه های اجرایی نیز بیمه اجتماعی هستند. حتی پس از بازنشستگی نیز کارمندان به عنوان مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی اسکان داده می شوند و از بیمه های این سازمان استفاده می کنند.

در ماده ۲ قانون تامین اجتماعی نیز آمده است که بیمه شده شخصی است که مستقیماً مشمول مقررات تامین اجتماعی بوده و حق دارد با پرداخت مبالغی به عنوان حق بیمه از مزایای مقرر در این قانون بهره مند شود.

با عنایت به اینکه موضوع بیمه در قانون کار ذکر شده است، در این خصوص حقوق و دستمزد بیمه حق بیمه یکی از تعهدات اولیه کارفرمایان به کارگران محسوب می شود.

اگر فرض بر این باشد که قانون به بیمه کارگران اشاره نکرده است، پرداخت حق بیمه برای کارفرما تکلیفی تلقی نمی شود، اما از آنجایی که قانونگذار بر این موضوع تاکید ویژه دارد، حتی در صورت امکان، کارفرما باید کارگران را نیز بیمه کند

حق بیمه کارگران مشمول قانون کار

پرداخت حق بیمه یک تعهد قانونی برای کارفرمایان است. بیمه کارگران مزایای خاصی برای آنها دارد و با توجه به این موضوع کارفرما نباید از پرداخت بیمه کارگران خودداری کند. تقریباً برای همه کارگران مهم است که همزمان با شروع کار، سابقه بیمه آنها رد شود و شاید کارگران به دلیل تامین نکردن کارفرما منصرف شوند.

از آنجایی که داشتن مدت بیمه برای کارگران مزایای خاصی دارد، کارفرمایان باید توجه ویژه ای به موضوع بیمه کارگران مشمول قانون کار داشته باشند.

حق بیمه کارگر از چه مواردی کسر می شود؟

کارفرما با توجه به قانون کار، موظف است کارگران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی را تامین کند. با توجه به اینکه کارفرما موظف به پرداخت بیمه کارگران است اما تمامی حق بیمه توسط کارفرما پرداخت نمی شود.

بخش قابل توجهی از حق بیمه کامپوزیت کارگران توسط کارفرما پرداخت می شود، اما مابقی حق بیمه باید توسط خود کارگر پرداخت شود.



آیا کارمند می تواند به دلیل عدم پرداخت حق بیمه از کارفرما شکایت کند؟

یکی از مواردی که اغلب منجر به شکایت از کارفرمایان می شود این است که کارفرما حق بیمه کارگر را پرداخت نمی کند. کارفرمایان به ترتیب استخدام کارگر، شرایطی را در نظر می گیرند که ممکن است یکی از این شرایط مربوط به موضوع بیمه باشد. کارفرمایان زیادی در کشور وجود دارند که به فکر بیمه کردن کارگران خود تحت شرایطی هستند.

در صورت موافقت کارگر با شرط کارفرما مبنی بر عدم امکان اخذ بیمه در ماه های اول همکاری، کارگر به دلیل عدم پرداخت حق بیمه امکان شکایت از کارفرما را نخواهد داشت. اما اگر موضوع بیمه یکی از شروط اصلی استخدام باشد و حتی در قرارداد کار به صراحت به این موضوع اشاره شده باشد، عدم پرداخت حق بیمه دلیل موجهی برای شکایت کارمند از کارفرما است.

با توجه موضوع بیمهعدم پرداخت آن دلیل موجهی برای تشکیل پرونده علیه کارفرما است، اما دلیل دیگری که در این زمینه موجب شکایت از کارفرما می شود این است که مبلغی که کارفرما به عنوان حق بیمه از دستمزد کارگران کسر می کند بیشتر است. بیش از مبلغ تعیین شده قانونی

چگونه از کارفرما شکایت کنیم؟

دعاوی استخدامی مانند سایر دعاوی حقوقی مستلزم تنظیم و ارائه دادخواست است. در این صورت شکایت کارمند از کارفرما مبنی بر عدم پرداخت حق بیمه نیز طی مراحل قضایی صورت می گیرد. برای شکایت کارگر از کارفرما باید دادخواست دادخواست داد.

از آنجایی که رسیدگی به دعاوی حقوقی در دادگاه منوط به تقدیم دادخواست است، برای رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما در اداره کار، باید در این زمینه دادخواست تقدیم شود.


بیشتر بخوانید:


جزئیات حقوق کارگر کارواش در قانون کار / کارفرما حق ندارد حقوق کارگران را نپردازد


اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.


جزئیات پرداخت کمک هزینه کودک به کارگران و کارمندان توسط کارفرما

جزئیات شکایت کارمند از کارفرما برای معوقه

دیدگاهتان را بنویسید