حضور 3.5 میلیون کارگر بدون بیمه در کشور/ اخراج کارگر خللی در پرداخت عیدی و اجاره بها ندارد


ساعت: 16:11
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۵
کد خبر: 1805919

یکی از اعضای شورای عالی کار گفت: حدود 3 میلیون و 500 هزار کارگر بدون بیمه در کشور داریم مانند کارگران ساختمانی، کارگران فصلی و کارگران برخی از کارگاه های زیرزمینی که بیمه ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی هدی با اعلام برگزاری 6 جلسه کمیته دستمزد کارگران گفت: سبد خانوار کارگری در جلسه هفته آینده شورای عالی کار تعیین می شود.

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر چه تعداد کارگر بیمه شده و چه تعداد کارگر غیررسمی در کشور داریم، گفت: بر اساس آمار تامین اجتماعی بیش از 11.5 میلیون بیمه شده پایه در کشور داریم و برآورد می شود حدود 3 نفر داشته باشیم. میلیون کارگر بدون بیمه در کشور مانند کارگران ساختمانی، کارگران فصلی و کارگران برخی کارگاه های زیرزمینی که بیمه نیستند.

یکی از اعضای شورای عالی کار با بیان اینکه چند کارگاه زیرزمینی در کشور داریم، گفت: آماری از این کارگاه ها نداریم، اما بر اساس جمعیت فعال کشور و کارگران بیمه شده بین 3 تا 3.5 میلیون نفر در کشور داریم. کشور.” .

به گفته خدایی، گزارش اخیر حاکی از آن است که هفت میلیون نفر بیمه نیستند که شاید صحت نداشته باشد، زیرا این تعداد الزاماً مربوط به کارگران نیست که شامل فعالان خوداشتغالی و دلالان می شود و کسانی که بیمه نیستند، حدودا سه. بیش از 3.5 میلیون نفر تخمین زده نمی شود. همچنین آمار دقیقی از تعداد کارگاه های بدون شناسنامه وجود ندارد.

خدایی با بیان اینکه در ماه های پایانی سال برخی کارفرمایان به بهانه های مختلف و برای فرار از پرداخت عیدی و سنوات کارگران را اخراج کردند، تصریح کرد: طبق قانون عیدی و سنوات باید طبق قانون پرداخت شود و هیچ اخراج با پرداخت عیدی و سنوات خللی وارد نمی کند. در برخی از کارگاه های کوچک ممکن است تعداد کارفرمایان مختل شود، اما کارگر باید بپرسد. به عنوان مثال اگر کارگری در شهریور ماه اخراج شود باید به همان نسبت بر اساس تعداد ماه های کار و سنوات دریافت کند.

یکی از اعضای شورای عالی کار با بیان اینکه در صورت از دست دادن کارگر به هر دلیلی چه باید کرد، تصریح کرد: کارگر می تواند یا به اداره کار در محل سکونت مراجعه کند یا از طریق سامانه جامع استخدامی، حقوق، بیمه و سن خود را جویا شود. . بنابراین در صورت انتقال کارگر باید مراتب را به اداره کار محل سکونت اطلاع دهد یا از طریق سامانه جامع روابط استخدامی از حقوق خود استفاده کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید