کارفرمایان حق ندارند کارگران را برای فرار از عیدی و سنوات اخراج کنند/ استخدام کارگر بدون تعیین حقوق خلاف قانون است.

ساعت: 12:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۶
کد خبر: 1800952

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کارفرمایان کارگاهی مجاز به اخراج کارگران در ماه های پایانی سال برای عدم پرداخت عیدی و یا سال ها نیستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی حسین رئیسی فرد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از کارگاه های کوچک در ماه های پایانی سال کارگران خود را برای پرهیز از پرداخت عیدی و سنوات اخراج می کنند، گفت: به اختلاف کارگری رسیدگی کنید. نمایندگان کارگران، کارفرمایان و وزارت کار حضور دارند و کارگر می تواند با مدارک پرونده تشکیل دهد که در صورت موجه بودن تقاضای او به سر کار برمی گردند و کارگر به سر کار باز می گردد و اجازه نمی دهد که کارگر باشد. اخراج شد.

وی افزود: کارگران باید به ادارات کار مراجعه کنند و از آنجا به شورای حل اختلاف و حل اختلاف ارجاع می شوند و در آنجا به شکایت کارگران رسیدگی می شود.

معاون کار وزارت کار همچنین گفت: اگر کارفرما در ماه های پایانی سال کارگران را به بهانه عدم پرداخت پاداش یا عیدی و سنوات کار اخراج کند، شورای حل اختلاف حکم به عودت کارگران می دهد. کارمند. به کارگر پرداخت کنید.

کشاورز در پاسخ به اینکه کارفرمایان در برخی از مشاغل مانند کارواش، کارگران را استخدام می کنند اما حقوقی به آنها نمی دهند و فقط به آنها می گویند در ازای تهیه مکانی برای خواب از مشتریان پاداش دریافت کنند، گفت: هر کارگری در یک کارگاه باید در قبال کارش دستمزد بالایی دریافت کند و این باید طبق قرارداد شفاهی یا کتبی باشد که تا حداقل دستمزد طبق قانون کار باید پرداخت شود.

وی افزود: اگر کارفرما به کارگر بگوید که حق کار نمی دهد و فقط باید پاداش بگیرد، تخلف می کند و اگر کارگر شکایت کند یا بازرسان وزارت کار متوجه شوند. با کارفرمای اشتباه برخورد خواهد کرد.

معاون کار وزارت کار و امور اجتماعی گفت: کارگران این واحدها از ترس اخراج مشکل را به بازرسان کار گزارش ندادند بلکه مخفی شدند اما کارفرمایان باید حقوق و بیمه کارگر را ارائه کنند. گواهی

وی گفت: کارفرمایان باید منصف باشند و در صورت استخدام کارگر باید طبق قانون کار و حداقل دستمزد به او حقوق بدهند و هیچ کارفرمایی نمی تواند کارگر را مجبور به دریافت انعام از ارباب رجوع یا مردم کند.

اخراج کارگران برای فرار از عید سال ها تخلف است

آیت الله اسدی یکی از اعضای شورای عالی کار در پاسخ به اینکه برخی از کارفرمایان در ماه های پایانی سال به بهانه های مختلف کارگران را برای فرار از پرداخت عیدی و سنوات اخراج می کردند، گفت: فرار از عیدی و غیرقانونی است. مزد انعام و وظیفه وزارت کار است که بر کارگاه ها نظارت کند تا برخی کارفرمایان از کارگران سوء استفاده نکنند.

وی افزود: سیستم نظارت بر کارگاه های وزارت کار باید تقویت شود تا کارگران مورد سوء استفاده قرار نگیرند و اگر تخلفی در کارگاه صورت گرفت، کارگر باید شکایت کند زیرا پرداخت نکردن کارفرما غیرقانونی است. کارگر. سال و شناسه “سو.

عضو شورای عالی کار این نکته را نیز یادآور شد: کارفرمایان باید توجه داشته باشند که نیروی کار ماهر یکی از سرمایه های مهم هر کارخانه تولیدی است و در حال حاضر نیروی ماهر وجود ندارد به عنوان مثال برخی از کارفرمایان استان البرز به دنبال نیروی کار ماهر هستند. گیر ندهید تا کارفرما قوای ارزشمند خود را از دست ندهد و به بهانه اجتناب از عیدی یا سنوات آنها را نگه دارید.

اسدی افزود: اگر کارگری مشکلی داشته باشد و کارفرما بخواهد به بهانه های مختلف او را اخراج کند، کارگر باید به مراجع حل اختلاف مستقر در ادارات کار مربوطه مراجعه و شکایت کند.

وی در خصوص جلسات شورای عالی کار و کمیته کار گفت: کمیته دستمزد هنوز سبد کار خانواده کارگری را تعیین نکرده است اما جلسات شورای عالی کار دو بار با دولت فعلی تشکیل شده است و به طور منظم به صورت ماهانه برگزار می شود.

یکی از اعضای شورای عالی کار همچنین گفت: طبق قانون کار، حداقل دستمزد با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در شورای عالی کار بر اساس گزارش مرکز آمار از وضعیت کار تعیین می شود. کشور. نرخ تورم.

اسدی تاکید کرد: حداقل دستمزد سال آینده بر اساس دو مولفه تورم امسال و سبد معیشت خانوار کارگری تعیین می شود. در حال حاضر حدود 14.9 میلیون کارگر بیمه شده کلیدی در کشور وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید