اختلافات جدی دولت با کارفرمایان و کارگران در تعیین سبد معیشت کارگران

اختلافات جدی دولت با کارفرمایان و کارگران در تعیین سبد معیشت کارگران

در این شرایط این احتمال وجود دارد که مانند سال 1398 افزایش دستمزد به دلیل برخی آمارها و تغییر ضوابط کمتر از هزینه ای باشد که بر معیشت کارگران تحمیل می شود و طبق سلیقه دولت و دولت اعلام شود. کارفرما و بدون امضای کارگران . اقدامی که البته از نظر قانون کار ناموجه بوده و تاکنون با مخالفت نمایندگان کارگری با رد سبد معیشت مطلوب دولت و کارفرما مواجه شده است. اما ممکن است اتفاق بیفتد.

علی هدی، پروفسور عضو شورای عالی کار در این خصوص گفت: گروه کارگری محاسبات دولت و کارفرما را در سبد معیشت نمی پذیرد که بر اساس آن نرخ بهینه دولت و کارفرما باشد. مبلغ 12 میلیون و 479 هزار تومان محاسبه شده است. چرا که نمایندگان دولت، کارفرما و کارگر در سال های گذشته بر روی یک سبد منتخب به توافق رسیده اند و اگر امسال باید ضوابط تغییر کند، باید دوباره بر سر سمت ها و ضوابط به توافق برسیم.

خدایی تصریح کرد: یکی از مصوبات کمیسیون پرداخت این است که اعداد و ارقام پیشنهادی طرفین تا قطعی شدن و اجماع در رسانه ها اعلام نشود. اما اکنون دولت و کارفرما با انتشار پرتفوی معیشتی مورد نظر از توافق خارج شده اند.

وی با اشاره به اینکه احتمالا جلسه بعدی شورای عالی کار در روز جمعه برگزار می شود، خاطرنشان کرد: مقرر شده است که قبل از این جلسه جلسه دیگری در کمیته دستمزد در خصوص اعداد سبد معیشتی تشکیل شود که در آن جلسه بررسی شود. امیدواریم سبد نگهداری نهایی شود. بعد بریم سراغ بحث دستمزد.

خدایی تاکید کرد: از نظر نمایندگان کارگری تا زمانی که بر سر سبد معیشتی توافق صورت نگیرد، مذاکرات افزایش دستمزد آغاز نمی شود و اگر نتوانیم به توافق برسیم، قطعا سبد معیشت محاسبه شده در سال را منتشر خواهیم کرد. گروه کارگری و اجازه قضاوت نهایی جامعه.

تاکتیک های دولت علیه کارگران

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به اینکه تاخیر در برگزاری جلسات و نشان دادن شاخص های پایین برای تعیین دستمزد، تدبیر دولت در سال جاری در مقابل کارگران است، می گوید: : قبلاً چنین شرایطی برای تعیین حقوق کارگران در سال آینده تعیین شده است.

وی با بیان اینکه دولت از هم اکنون در حال برنامه ریزی برای عدم افزایش دستمزدها متناسب با تورم و سبد معیشتی است، تصریح کرد: افزایش دستمزدها در سال گذشته چالشی جدی در کشور ایجاد کرد که منجر به برکناری وزیر تعاون، کار، حداقل شد. و رفاه اجتماعی توسط دولت.

این کارشناس بازار کار توضیح می دهد: دولت در چند ماه گذشته حرکت کاملاً متناقضی را در زمینه دستمزد دنبال کرده است. وی از یک سو با افزایش دستمزد کارگران و مستمری بگیران تامین اجتماعی مخالف بود، از سوی دیگر در اواسط سال تحت فشار کارمندان تعدیل و ترمیم و افزایش دستمزد آنها را انجام داد. یعنی یک کار غیرعادی هم انجام داد.

افزایش دستمزدها، علت تورم؟

حاج اسماعیلی تصریح می کند: اما به نظر من دولت در بدنه دولت و در میان برخی نمایندگان مجلس که معتقدند افزایش حقوق می تواند باعث تورم شود، رویکرد غیرمنطقی و غیرکارشناسی دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: اگرچه نمی‌خواهم این سوال را غیرمنطقی بدانم، اما در شرایط اقتصادی ایران، افزایش دستمزدها در واقع عامل تورم نیست. تورم ریشه جدی در اقتصاد کلان دارد و ساختار اقتصادی یکی از عوامل اصلی آن است.

این کارشناس بازار کار می گوید: سفته بازی و کارآفرینی در بانکداری عامل دوم است و رشد افسارگسیخته نقدینگی و عدم تعادل در صندوق های بازنشستگی، بانک ها و کسری های کلان بودجه دولت و نبود انضباط مالی از عوامل اصلی تورم در کشور است. عامل مهم دیگری یعنی تحریم ها را باید به آنها اضافه کرد.

حاج اسماعیلی می افزاید: دولت برای کنترل تورم مسیر اشتباه و مسیر اشتباه را طی می کند و این امر آن را از کارگران و مزدبگیران کشور پیشی گرفته است. وی در عین حال تشکیل حکومتی بر اساس قانون اساسی و فلسفه سیاسی را فراموش کرده است که وظیفه اصلی آن حمایت از مردم و تامین معیشت و رفاه مردم است.

وی تصریح می کند: اما دولت برای مخالفت با افزایش دستمزدها تاکتیک بسیار ضعیفی را انتخاب کرد و آن عدم مشورت و تاخیر در مذاکرات بود.

تفاوت جدی در کیف پول معیشتی

این کارشناس بازار کار تصریح می کند: همانطور که می بینید به روزهای پایانی سال رسیده ایم و مذاکرات تقریباً در ابتدای راه است زیرا دولت دیر شروع کرده و حتی در مورد شاخص ها هنوز اتفاق نظر بین کارگران، کارفرمایان و سازمان ها وجود ندارد. دولت؛ بنابراین آنها در مورد استخراج سبد معیشت اختلافات جدی بین خود دارند و ارقامی که من دیده ام حدود 5 میلیون تومان است. دولت 12 میلیون و 500 هزار تومان را نشان می دهد در حالی که رقم سبد معیشت کارگران 17 میلیون و 500 هزار تومان است.

حاج اسماعیلی خاطرنشان می کند: این فاصله بسیار زیاد است و درک آن آسان نخواهد بود و فکر می کنم این چالش ها در روزهای آینده تکرار خواهد شد، بنابراین دولت باید از لجاجت دست بردارد و در برابر افزایش دستمزد کارگران و واقعیت های کشور مقاومت کند. شرایط اقتصادی آن را بپذیرید و مسئولیت آن را بر عهده بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید