تفاوت دستمزد کارگران با سبد 9 میلیونی معیشت

تفاوت دستمزد کارگران با سبد 9 میلیونی معیشت

بر اساس آمارهای دولتی، تورم سالانه مواد غذایی ایران در آبان ماه امسال به 63.4 درصد رسید که از زمان جنگ جهانی بی سابقه بوده و اکنون در چنین شرایطی جلسات نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت برای تعیین حداقل دستمزد همچنان ادامه دارد. ادامه دارد. این در حالی است که طبق آمار در پنج سال گذشته قیمت مواد غذایی در کشور بیش از هفت برابر شده است که به گفته کارشناسان به معنای تورم سالانه 50 درصدی مواد غذایی یا ابرتورم در بخش مواد غذایی است. در این شرایط آنچه از حساب های نمایندگان کارگری نشان می دهد نشان می دهد که هزینه سبد معیشتی به بالای 9 میلیون تومان رسیده است. آنطور که نماینده کارگران در شورای عالی کار به رسانه ها گفت: «هزینه سبد معیشت کارگران هنوز به طور دقیق مشخص نیست، اما قطعا از ۹ میلیون تومان در ماه فراتر رفته است.» با توجه به افزایش نرخ تورم به نظر می رسد. که تعیین میزان دقیق سبد معیشت راه درازی در پیش دارد و تعیین رقم حقوق پیچیده تر از سال های گذشته است. به گزارش اخبار اقتصادی، قیمت خودرو در ایران طی 20 روز گذشته 40 درصد افزایش یافته و برخی برآوردها از افزایش 60 درصدی دیگر قیمت خودرو در بازار حکایت دارد. البته این نوع تورم برای بسیاری از اقلام و کالاهای اساسی وجود دارد و در چنین شرایطی رشد دلار متوقف نمی شود، بنابراین تعیین دستمزد پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. ارزش واقعی حداقل دستمزد کارگران طی دهه گذشته کمتر از نصف کاهش یافته و در روزهای اخیر به 110 دلار در ماه رسیده است. این رقم یکی از کمترین حداقل دستمزدها در جهان است. با تمام این اوصاف اما رئیس کل بانک مرکزی در سخنان خود افزایش دستمزد کارگران را یکی از دلایل تورم در سال جاری عنوان کرد و در سال آینده چنین افزایشی وجود نخواهد داشت. به نظر می رسد فقدان سیاست پولی مناسب عامل بروز چنین اتفاقی است و باید با راهکارهای کارشناسی بیشتر به این معضل پرداخت.

جلسات کاری ادامه دارد

به گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار، بر اساس دعوت نامه وزارت کار، جلسه شورای عالی کار روز سه شنبه با حضور نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان برگزار می شود. . وی در خصوص دستور کار جلسه امروز گفت: یکی از محورهای جلسه اصلاح ماده 164 قانون کار است که مربوط به انتخاب نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دولت در دستگاه های وزارت کار است. . کمیته تشخیص و انتظار می رود این آیین نامه به روز شود و هر یک از گروه ها پیشنهادات خود را ارائه کنند. هادی ابویی در گفت وگو با ایسنا، ادامه داد: موضوع بعدی ارائه گزارشی از بررسی نرخ دستمزد امسال و دستمزدهای آتی است که توسط مرکز تحقیقات تامین اجتماعی انجام می شود. این مرکز در سال گذشته در تعیین سبد معیشتی و ارزش دستمزد کمک زیادی به ما کرد و یکی از مراکزی بود که از ما خواستیم اثرات افزایش دستمزد را بررسی کنیم و روش ها و مدل های جدیدی ارائه کنیم. این مرکز به بررسی و ارزیابی سطح دستمزد و آثار تورمی آن در جامعه می پردازد و در جلسه روز سه شنبه تصمیم می گیریم که کمیته دستمزد شورای عالی کار نیز وارد این بحث شده و فعال شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با اشاره به تعیین قیمت ماهانه سبد معیشت کارگران در سال گذشته گفت: در سال گذشته نرخ سبد معیشت خانوارهای کارگری هشت میلیون و 979 هزار تومان در عالی تعیین شد. CT، اما امسال افزایش یافته است. البته هنوز نمی توان قیمت دقیق سبد معیشتی را اعلام کرد اما قطعا ماهیانه بیش از 9 میلیون تومان است.

آهنی ها تصریح کرد: مراحل دستیابی به افزایش دستمزد پیچیده و ویژه است و طبیعتا همه این مراحل باید بر اساس قانون انجام شود تا در اسفندماه و بر اساس اطلاعات شرکای اجتماعی به نتیجه برسند و در نهایت به رقم یکجا دست پیدا کنند. به هر حال تورم به یکی از فجایع اقتصادی تبدیل شده است و معیشت کارگران موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت که نیازمند نگاه کارشناسی بیشتر دولت است.

دیدگاهتان را بنویسید