سبد معیشت 17 میلیون و 800 هزار تومان; پس حداقل دستمزد کارگران چقدر است؟

سبد معیشت 17 میلیون و 800 هزار تومان;  پس حداقل دستمزد کارگران چقدر است؟

«سبد معیشت خانوارهای کارگری» تنها مؤلفه ای است که می توان در برآورد شاخص هزینه معیشت کارگران به حساب آورد. از اواسط دهه 1990 مرسوم بود که مذاکرات دستمزد با محاسبه سه جانبه سبد معیشت در کمیته شورای عالی کار آغاز شود. بند دوم ماده 41 قانون کار – تنها بند اجباری مزد در قانون – چیز دیگری نمی گوید.

امسال شرایط کاملا متفاوت است. برای مذاکرات دستمزد 1402 هنوز سبد معیشت خانوارهای کارگری محاسبه نشده است و این در حالی است که ما در نیمه راه اسفند ماه مانده ایم. به نظر می‌رسد دولت‌ها و کارفرمایان علاقه‌ای به ورود جدی به مسئله سبد معیشتی ندارند، در واقع نمی‌خواهند ابزار دستمزدی در دست کارگران باشد. ابزاری که نشان می دهد حتی افزایش 100 درصدی دستمزد کارگران برای تامین هزینه های سریع زندگی کافی نیست و نمی تواند حداقل دستمزدها را به خط فقر برساند.

این در حالی است که در سال های اخیر محاسبه سبد معیشت خانوارهای کارگری فرمول ها و راهکارهای مشخصی دارد. جداول مرکز آمار در مورد قیمت غذا و میزان کالری مصرفی بر اساس استانداردهای انستیتو پاستور در ایران، زمینه را برای محاسبه سبد غذایی خانوار فراهم می کند و در مرحله بعد با اعمال فاکتور مربوط به عشر کارگران، کل مشتق شده است یک سبد رزق.

سبد معیشت در باخمن؟

فرامرز توفیقی (فعال کارگری) بر اساس این استانداردها با استناد به آمار بهمن ماه 1401، به طور مستقل اندازه سبد معیشت خانوارهای کارگری را محاسبه کرد و در عین حال تاکید کرد که این سبد به دلیل اینکه بر اساس مواد غذایی خام تهیه شده است، چندان واقعی نیست. برای سبد غذایی خانوار به نتیجه واقعی نمی رسد، اما به هر حال معیاری است که در سال های اخیر مورد قبول شورای عالی کار قرار گرفته است». وی نام این سبد را «سبد غیرکار بهمن 1401» گذاشت.

توفیقی توضیح می دهد: سبد غذایی زیر برای افراد بدون توجه به فعالیت بدنی بر اساس حداقل معیارهای سبد محاسبه می شود. در فرآیند اجرا باید میانگین سنی یک خانواده 3.3 نفره، جنسیت، فعالیت بدنی و … را در نظر می گرفت که می توانست میانگین سهم 2573 کیلو کالری را برای هر نفر تغییر دهد، اما با توجه به توافق سه جانبه، این حداقل تعداد به عنوان مبنا قرار گرفت.

محاسبه این فعال کارگری بر اساس نیازهای تغذیه ای اعلام شده توسط انستیتو پاستور در ایران در جدول زیر است:

.

2

در نهایت بر اساس جدول بهمن ماه مرکز آمار ایران، سبد غذایی خانوارهای کارگری بر اساس جدول زیر 6 میلیون و 532 هزار تومان برآورد شده است.

2

محاسبه سبد غذایی فوق نشان می دهد که در بهمن ماه 1401 سبد غذایی خانوارهای کارگری 3.3 نفر 6 میلیون و 532 هزار تومان است، در حالی که حداقل دستمزد کارگران در بهمن ماه به اضافه کلیه لوازم جانبی برای یک خانواده کارگری با یک یا دو فرزند فقط دویست یا سیصد هزار تومان بیشتر از سبد غذایی خانواده است. به عبارت ساده تر، کل حداقل دستمزد ماهانه به غذا، غذای ساده و حداقلی می رسد.

توفیقی با مراجعه به این سبد غذایی و اعمال ضریب از پیش توافق شده (36.6) سبد معیشت خانوارهای کارگری را محاسبه کرد. با این توضیح که «با توجه به افزایش قابل توجه تورم مسکن، دهک خانوار کارگری به دهک پنجم منتقل شده است، بنابراین با توجه به توافقات استاندارد عالی کار، سهم غذا باید 34.3 درصد در نظر گرفته شود. شورا، ما این تغییر را کنار گذاشتیم و نسبت غیر واقعی است. به اندازه کافی داشتیم.» و محاسبه کل پرتفوی وسایل معیشت با این ضریب:

178,483,770 = 36.6 / 100 x 65,325,060 ریال در ماه

در واقع سبد معیشتی خانوارهای کارگری بر اساس آمار بهمن ماه 1401 (اطلاعات رسمی مرکز آمار ایران) و با تکیه بر حداقل سبد غذایی خانوارها نزدیک به 18 میلیون تومان است. به طور دقیق تر 17 میلیون و 843 هزار تومان.

میزان افزایش هزینه های زندگی؟

حال سوال این است که افزایش هزینه های زندگی در یازده ماه گذشته سال 1401 بر اساس تورم سبد معیشتی چقدر بوده است؟ توفیقی با بیان اینکه سبد معیشت در مذاکرات دستمزد در سال 1401 رقم دقیق 89798205 ریال بوده است، گفت: محاسبات فوق نشان می دهد که هزینه زندگی از بهمن ماه 88 میلیون و 685 هزار و 565 ریال افزایش یافته است.

در سال 1401 حداقل هزینه معیشت کارگران حداقل 8 میلیون و 868 هزار تومان افزایش یافت. این در حالی است که حقوق با مزایا به سختی به 6 میلیون و 800 هزار تومان می رسد. در واقع افزایش هزینه های زندگی در یازده ماهه امسال بالای 100 درصد دستمزد است. و دقیقاً به همین دلیل است که افزایش 100 درصدی دستمزد دیگر راه حل نیست و کارگران را به خط فقر باز نمی‌گرداند.

سطح پوشش حقوق و دستمزد؟

سطح پوشش دستمزد به پایین ترین سطح ممکن رسیده است. توفیقی می گوید: مشکل اینجاست که حداقل دستمزد 1401 در بهمن ماه به سختی 36 درصد سبد معیشت یا حداقل هزینه زندگی را پوشش می دهد. در واقع، حداقل دستمزد باخمن به سختی برای ده روز از ماه کافی است.

در چنین شرایطی باید پرسید که آیا تلاشی برای رعایت تنها بند اجباری دستمزد در قانون کار یا بند دوم ماده 41 وجود دارد؟ آیا احزاب دولتی آن چیزی را که برای کارگران مهم است، دستمزد ریالی را که سر به فلک کشیده و نرخ های اسمی افزایش یافته است، «قبول» می کنند؟!

دیدگاهتان را بنویسید