قانون حداقل دستمزد را تضمین نمی کند/ 89 درصد از فقرا در ایران کارگر و بازنشسته هستند – چرا افزایش 57 درصدی حداقل دستمزد هنوز با اندازه واقعی سبد نگهداری فاصله دارد؟

قانون حداقل دستمزد را تضمین نمی کند/ 89 درصد از فقرا در ایران کارگر و بازنشسته هستند - چرا افزایش 57 درصدی حداقل دستمزد هنوز با اندازه واقعی سبد نگهداری فاصله دارد؟

روز جدید : قانون حداقل دستمزد هیچ ضمانت اجرایی ندارد، زیرا هیچ اتحادیه یا اتحادیه مستقلی برای حمایت از حقوق کارگران برای کارفرما وجود ندارد و دولت نیز مصمم به حمایت از کارگران و مردم در برابر بازرسی های دقیق دوره ای در کارگاه ها نیست. و محیط کار نظارت بر رعایت حقوق کارگران و نظارت بر اجرای قانون کار.

بر اساس نظرسنجی مرکز پژوهش های مجلس برای مستمندان در ایران، امروز به جایی رسیده ایم که 89 درصد از فقرا در ایران کارگر و بازنشسته هستند.

افزایش 57 درصدی حداقل دستمزد، اگرچه هنوز با اندازه واقعی سبد روزانه فاصله دارد، اما از همان ابتدا با مخالفت نمایندگان کارفرمایان مواجه شد. بلافاصله پس از تعیین دستمزد 1401 هشدار دادند که افزایش دستمزد در نهایت به ضرر کارگران خواهد بود و اخراج و تعدیل آنها اجتناب ناپذیر است.

اگرچه علی اصلانی، یکی از اعضای هیأت مدیره شوراهای اسلامی کار، تأثیر افزایش حداقل دستمزد بر اخراج کارگران را باید تا پایان اردیبهشت ماه منتظر ماند، اما مشاهدات در محل نشان می دهد که به ویژه در بازار کار غیررسمی این اخراج و تعدیل به بهانه افزایش حداقل دستمزد و بیمه تامین اجتماعی آغاز شد. بسیاری از کارفرمایان در مشاغلی مانند تولید، کارگاه، رستوران، نانوایی، پرس و غیره. تعدادی از کارگران را اخراج کرده و برای پرکردن این شکاف، فشار بیشتری را بر افرادی که در مشاغل خود باقی مانده‌اند، وارد می‌کنند. حسین اکبری فعال کارگری در گفت و گو با جماران به بررسی قانون حداقل دستمزد و وضعیت معیشتی کارگران در ارتباط با آن پرداخت.

قانون حداقل دستمزد را تضمین نمی کند، زیرا هیچ اتحادیه یا اتحادیه مستقلی برای حمایت از حقوق کارگران برای کارفرما وجود ندارد، همچنین دولت مصمم نیست از کارگران و مردم در برابر بازرسی های دوره ای دقیق از کارگاه ها و محل کار برای نظارت بر حقوق کارگران حمایت کند. و نظارت بر اجرای احکام قانون کار.

تعیین حداقل دستمزد بدون تورم

در ابتدا حسین اکبری به نادرست بودن عبارت افزایش دستمزد کارگران اشاره کرد و گفت: اصولاً این گفته برای افزایش حداقل دستمزد کارگران صحیح نیست، زیرا طبق ماده 41 قانون کار مزد انجام نشده است. افزایش، اما با افزایش 57.4 درصدی حقوق پایه و افزایش 53.5 درصدی کل درآمد کارگران، حقوق یک خانواده متوسط ​​3.3 نفره که مبنای محاسبات ما است به 6 میلیون و 433 هزار تن رسیده است. افزایش متوسط ​​حقوق خانوارها 2 میلیون و 420 هزار تن است. این مقدار. بر اساس این ماده، برای تعیین حداقل دستمزد، قیمت سبد خانوار یک خانوار متوسط ​​با توجه به تورم اعلامی بانک مرکزی، یعنی. قیمت سبد خانوارها باید بر اساس تورم سالانه محاسبه شود برای تعیین حداقل دستمزد از این فرمول قانونی پیروی نمی کنند و تورم را بر اساس حقوق قبلی کارگر در سال گذشته محاسبه می کنند نه قیمت سبد خانوار. . و حالا فکر کنید که قیمت تخمینی این سبد را خود دولت یعنی گروه حقوقی شورای عالی کار حدود 9 میلیون تن در ماه تعیین کرده است که با حداقل دستمزد 6 میلیون و 433 هزار تنی قابل مقایسه نیست! همچنین علاوه بر افزایش 57.4 درصدی دستمزد پایه کارگران نسبت به سال گذشته، دستمزدها از 600 هزار تن به 850 هزار تن و مالیات مسکن از 450 هزار تن به 650 هزار تن افزایش یافت. سال کارگران ماهانه 210000 تن بود. کارگری که سابقه و فرزندی ندارد و تازه وارد کارگاه شده است ماهیانه 5 میلیون و 679 هزار تن درآمد خواهد داشت و این فاصله قابل توجهی با مجموع ریالی قیمت سبد خانوار و ضریب ریالی دارد. از خط فقر

شرایط سخت برای کارگران

این فعال کارگری در ادامه به آینده نزدیکی که از نظر دستمزد و مزایا در انتظار کارگران است اشاره کرد و گفت: با فرض اینکه هیچ کارگری مشمول تعدیل نباشد، دریافت کامل دستمزد برای همه کارگران غیرممکن است؛ بنابراین اگر کارگری از نظر حقوق و مزد و مزایا، کارگران را تعدیل کند، امکان پذیر نیست. با توجه به افزایش نرخ تورم و تورم، آیا حقوق 6 میلیون و 433 هزار تنی در ماه های آینده برای خانواده کارگری تامین می شود؟ “جواب منفی است!” وی افزود: در خصوص پرداخت حقوق کارگران و یا موضوع تعدیل نیرو، در شرایطی که کارفرما نیازی به حضور دائمی نداشته و تمایلی به پرداخت حقوق و دستمزد نداشته باشد، با دو نوع تقابل کارفرما مواجه هستیم. بیمه، به راحتی عذرخواهی می کند مانند اتفاقی که برای بسیاری از روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای افتاده است، کارفرما با خبرنگاران در قالب کپی رایت کار می کند که شکلی آشکار از استثمار کارگری است. برای کارگرانی که کار مولد تولید می کنند و کارفرما به نیروی کار آنها نیاز دارد، وضعیت نادیده گرفته شدن حقوق کارگر به شکل قراردادهای موقت کار به خود می گیرد – قراردادهایی که کارفرما نسخه ای از آن را در اختیار مراجع قانونی قرار نمی دهد و در نتیجه کارفرما آماده نادیده گرفتن آن است. حقوق کارگر به هر نحوی باشد.

قانون حداقل دستمزد را تضمین نمی کند

مشاهدات عینی نشان می دهد که همان حداقل دستمزد قانونی 6 میلیون و 433 هزار تنی به بسیاری از کارگران پرداخت نمی شود و آنها بدون ترس از دست دادن همان نان و نان همان حداقل دستمزد بدون مزایای 4179750 تن را دریافت می کنند. بیمه از کارفرما شرایط را به عهده می گیرد. توسط کارفرما تحمیل شده است. در اکثر کارگاه ها کارفرمایان از حقوق کارگران پاداش کسر می کنند و به حساب بیمه واریز می کنند و کارگر با داشتن بیمه موافقت می کند.

حسین اکبری در این خصوص گفت: قانون تضمینی برای حداقل دستمزد، یعنی. فقط روی کاغذ هست این عدم ضمانت به این دلیل است که هیچ اتحادیه کارگری یا اتحادیه مستقلی برای حمایت از حقوق کارگران به عنوان کارفرما یا دولت وجود ندارد. متعهد می شود با انجام بازرسی های دقیق دوره ای از کارگاه ها و کارگاه ها به منظور نظارت بر اعمال حقوق کارگران و نظارت بر اجرای مفاد قانون کار به کارگران و مردم کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید