«تورم» فقرا 7 درصد بیشتر از ثروتمندان است. چرا حامیان دولت ریاست جمهوری نرخ واقعی «تورم» را پنهان می کنند؟

«تورم» فقرا 7 درصد بیشتر از ثروتمندان است.  چرا حامیان دولت ریاست جمهوری نرخ واقعی «تورم» را پنهان می کنند؟

روز جدید : کم درآمدترین افراد در ایران بیشترین نرخ تورم و ثروتمندان کمترین نرخ تورم را در شرایط تورمی فعلی تجربه می کنند. اما آنچه در گزارش های حامیان دولت کمتر مورد توجه قرار گرفته افزایش یک درصدی تورم سالانه در مرداد 1401 است که این موضوع که برخاسته از تداوم وضعیت نامطلوب و نامطلوب اقتصاد کشور است سعی می شود پنهان بماند. از مخاطبان و این در حالی است که در یک سال اخیر که تورم سالانه رو به کاهش و تورم نقطه ای رو به افزایش بوده است، رسانه ها به کاهش تورم سالانه توجه داشته اند. اما در یک ماه اخیر که برعکس این اتفاق افتاد، شاهد تغییر جهت گیری رسانه های دولتی هستیم. بنابراین می توان گفت استاندارد دوگانه دولت در حسابداری کنترل تورم رویکردی است که مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است.

از جمله شعارهای دولت رئیس جمهور فقرزدایی، کمک به مستضعفین و کاهش اختلاف طبقاتی در کشور است، اما به نظر می رسد سیاست های اجرا شده از سوی دولت تاکنون نه تنها در تحقق این شعارها ناکام مانده است بلکه بر خلاف این هدف نیز بوده است.

به گزارش آفتاب نیوز؛ بر اساس گزارش جدید تورم مرداد ماه مرکز آمار ایران، نرخ تورم دهک بالای ثروتمندان و دهک پایین در مردادماه امسال به 7 واحد درصد رسید. این بدان معناست که سیاست حذف ارز ترجیحی و توزیع یارانه نقدی در دولت ریاست جمهوری که برای کمک به دهک های پایین جامعه اجرا شد، باعث فشار بیشتر بر اقشار ضعیف و محروم و افزایش شکاف طبقاتی شد.

بر اساس گزارش مرکز آمار؛ تورم ماهانه کل کشور در مرداد 1401 برابر با 5/41 درصد بوده که در دهک های مختلف از 5/39 درصد برای دهک دهم (ثروتمند) تا 4/46 درصد برای دهک اول (کمترین درآمد) متغیر بوده است. تورم دهک ثروتمند قابل توجه است تورم 7 درصدی دهک فقیر. این آمار نشان می دهد که کمترین درآمدها در ایران بیشترین نرخ تورم و ثروتمندان کمترین نرخ تورم را در شرایط تورمی فعلی تجربه می کنند.

دامنه تغییر تورم دوازده ماهه در گروه اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» برای دهک های پنجم و ششم بین 56.4 درصد و برای دهک اول 58.7 درصد است. همچنین آمار ذکر شده در خصوص گروه اصلی «کالاها و خدمات غیرخوراکی» برای دهک های پنجم و ششم بین 31.9 درصد و برای دهک دهم 35 درصد است.

آیا واقعا دولت در کنترل تورم موفق بوده است؟

سایت تجارت نیوز نیز در گزارشی از وضعیت تورم کشور نوشت: پس از انتشار گزارش نرخ تورم در ماه گذشته، رسانه های دولتی و نزدیک به کابینه سیزدهم مدعی شدند دولت در مهار تورم موفق بوده است. اما این ادعا مورد رد و انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است. به گفته اکثر اقتصاددانان، کاهش 1.8 درصدی تورم نقطه ای از تیر 1401 هیچ ربطی به سیاست دولت ندارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم مرداد ماه 1401 نسبت به تیرماه امسال با 1.8 درصد کاهش به 52.2 درصد رسید. این در حالی است که نرخ تورم نقطه ای تیرماه 1401 بیش از 54 درصد ثبت شده است. این تحول فرصتی شد تا رسانه های نزدیک به دولت از عملکرد مثبت تیم اقتصادی تمجید کنند.

اما اکثر اقتصاددانان در شبکه های اجتماعی و گفتگو با رسانه های مستقل این ادعای دولت را نادرست می دانند. به گفته این گروه از کارشناسان اقتصادی، افت حدود 2 درصدی تورم نقطه ای ربطی به سیاست دولت ندارد. به عبارت دیگر می توان گفت ادعای مهار تورم توسط دولت، ادعایی نادرست است که عده ای درصدد رزومه سازی برای دولت هستند.

اقتصاددانان معتقدند اتفاقی که برای تورم افتاد طبیعی است و ربطی به سیاست دولت ندارد. از دیدگاه این گروه از کارشناسان، دلیل کاهش نرخ تورم در ماه گذشته، جهش تورم در ماه های اخیر است. حذف ارز دولتی کالاهای اساسی که در ابتدای سال اتفاق افتاد موج ویرانگر تورم را در کشور به وجود آورد.

البته ابراهیم رئیسی قبل از اجرای طرح حذف ارز از 4200 تومان قول داده بود که این اتفاق تاثیری بر قیمت کالاها (به جز 4 قلم) نخواهد داشت. اما بلافاصله پس از اجرای این طرح مردم شاهد افزایش قیمت تمامی کالاها در بازار بودند. همین موضوع باعث افزایش بی سابقه تورم شده است. این روند به جایی رسید که نرخ تورم نقطه ای در ژوئیه گذشته به بالاترین حد خود یعنی 54 درصد رسید. تورم ماهانه نیز به بیش از 12 درصد رسید که حتی از تورم ماهانه در ونزوئلا نیز فراتر رفت.

رشد تورم سالانه در مرداد 1401

اما آنچه در گزارش های حامیان دولت کمتر مورد توجه قرار گرفته افزایش یک درصدی تورم سالانه در مرداد 1401 است که این موضوع که برخاسته از تداوم وضعیت نامطلوب و نامطلوب اقتصاد کشور است سعی می شود پنهان بماند. از مخاطبان و این در حالی است که در یک سال اخیر که تورم سالانه رو به کاهش و تورم نقطه ای رو به افزایش بوده است، رسانه ها به کاهش تورم سالانه توجه داشته اند. اما در یک ماه اخیر که برعکس این اتفاق افتاد، شاهد تغییر جهت گیری رسانه های دولتی هستیم. بنابراین می توان گفت استاندارد دوگانه دولت در حسابداری کنترل تورم رویکردی است که مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است.

منبع: آفتاب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید