خبر مهم تعیین دستمزد / سبد معیشت کارگران امروز مشخص می شود؟

خبر مهم تعیین دستمزد / سبد معیشت کارگران امروز مشخص می شود؟

محمدرضا تاجیک نماینده کارگران در شورای عالی کار به تشریح جزئیات جلسه امروز کمیته دستمزد پرداخت و گفت: جلسه شورای عالی کار یکم اسفندماه برگزار می شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار قدرت خرید جامعه کارگری را ارتباط مستقیم با تامین سبد معیشت دانست و گفت: پیش بینی می شود امروز تعداد و رقم سبد معیشت در کمیته دستمزد مشخص شود.

محمدرضا تاجیک; نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره جلسه امروز کمیته دستمزد گفت: پیش بینی ما این است که امروز تعداد و رقم سبد معیشت مشخص شود. فرمول محاسبه مشخص است، تورم مشخص است، داده ها و آمار نهادهای مربوطه مشخص است، بنابراین همه چیز مهیا است تا عدد و رقم سبد معیشت محاسبه شود و ملاک ورود به جلسات جدی تعیین حقوق سال 1402 باشد.

وی با اشاره به اینکه جلسه شورای عالی کار روز دوشنبه 1 اسفندماه با حضور شرکای اجتماعی برای مذاکره و ورود جدی به دستمزد 1401 است، گفت: طبق تبصره 1 ماده 41 قانون کار. ملاک میزان تورم و طبق تبصره 2 سبد معیشتی خانوار کارگری است و در تعیین حداقل دستمزد کارگران اصل تصمیم گیری در نظر گرفته می شود.

وی همچنین توضیح داد که چرا قیمت سبد خانوار کارگری ملاک حداقل دستمزد قرار می گیرد و چه نسبتی با کارفرما دارد. کارفرما هر عددی را که حداقل دستمزد می دهد در قیمت نهایی محصول خود محاسبه می کند و سهم دستمزد را در بهای تمام شده کالا و مواد فروخته شده محاسبه می کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با یادآوری اینکه «حدود 14.5 میلیون بیمه شده، شاغل و بازنشسته داریم»، گفت: قدرت خرید این جامعه بزرگ بیمه شده بسیار مهم است و می توانند به چرخه تولید و گردش مالی کمک کنند. اگر محصولات تمام شده کارخانجات و کارآفرینان تقاضا نداشته باشد، تولید عملا بی فایده خواهد بود و خانواده کارگر برای داشتن قدرت تقاضا باید دستمزدی دریافت کند که بتواند کالای مورد نیاز خود را مطالبه کند، این ارتباط است.

دیدگاهتان را بنویسید