فرمول تعیین حداقل دستمزد سال آینده را اعلام کردند/خبر جدید وزیر کار از زمان تعیین دستمزد کارگران

فرمول تعیین حداقل دستمزد سال آینده را اعلام کردند/خبر جدید وزیر کار از زمان تعیین دستمزد کارگران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح اشتغالزایی دولت را در سال جاری به طور کامل محقق کرد و گفت: اشتغالزایی از مرز یک میلیون شغل عبور کرده است.

سید صولت مرتضوی امروز در حاشیه دومین جلسه کمیته ملی برنامه تقویت کسب و کار و معیشت مرزنشینان در گروه خبرنگاران اظهار داشت: در خصوص اشتغالزایی در سال جاری بر اساس وعده رئیس جمهور، اجرا شده به بهترین نحو است و بیش از یک میلیون فرصت وجود دارد و امسال از مشاغل عبور کرده ایم و امیدواریم در سال آینده رکورد جدیدی در اشتغال زایی به ثبت برسانیم.

وزیر کار درباره کالابرگ نیز گفت: با توجه به اینکه در کالابرگ مردم در انتخاب بین دریافت یارانه نقدی یا کالابرگ مردد هستند، بسیاری از مردم احساس می کنند که یارانه نقدی برای آنها مناسب تر است، در عین حال. آیا این وظیفه قانون است که بستری برای اجرای طرح کالابرگ فراهم شود و ما آن بستر را فراهم کرده ایم و امیدواریم با مشوق هایی که در نظر گرفته ایم اقبال مردم بهتر شود اما تاکنون با فراگیر شدن مواجه نشده ایم. شانس در کالابرگ الکترونیکی

مرتضوی همچنین گفت: در حال حاضر سامانه کاتالوگ الکترونیکی در سراسر کشور راه اندازی شده است و ایرانیان می توانند به جای یارانه نقدی یک ماه زودتر در هر نقطه از ایران از اعتبار کاتالوگ خود برای خرید اقلام مورد نظر خود استفاده کنند. ما سعی می کنیم مشوق های بیشتری را بررسی کنیم.

وی درباره تهیه حداقل دستمزد کارگران نیز گفت: تعیین حداقل دستمزد کارگران در مذاکرات سه جانبه بین نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت تعیین می شود و امیدواریم حداقل دستمزد کارگران مشخص شود و قبل از پایان سال جاری اعلام شد.

مرتضوی افزود: جلسات کمیته دستمزد برگزار شده و جلسات چند جانبه کارگران، کارفرمایان و نمایندگان دولت جمع بندی می شود، اما اشتباه برخی افراد این است که فکر می کنند وزیر کار دستور می دهد حداقل دستمزد تعیین شود در حالی که قانون می گوید. که نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در صورت موافقت با اکثریت تصمیم گیری خواهند شد.

وی همچنین گفت: هر سال شرایط تعیین دستمزد متفاوت است، اینگونه نیست که حداقل دستمزد را برای یک سال تعیین کنیم و چند سال آن را اعمال کنیم.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امیدواریم حداقل دستمزد کارگران تا پایان سال تعیین شود.

وی همچنین گفت: امروز دومین جلسه ساماندهی اشتغال و معیشت مرزنشینان با حضور نمایندگان دستگاه ها برگزار شد و هدف ما ایجاد اشتغال پایدار در مرزها است و تعدادی بازارچه مرزی برگزار شد. روابط بین فرمانداران مرزی و کشورهای همسایه تسهیل می شود.

مرتضوی تصریح کرد: توجه ویژه ای به اشتغال مرزنشینان شده و ایجاد اشتغال از طریق سامانه رصد قابل پیگیری است و برای اشتغال مرزنشینان باید همه دستگاه های اجرایی دست به دست هم دهند و به حق مرزنشینان عمل کنند. از آنجایی که اشتغال مرزنشینان آنها را دائمی می کند و از مهاجرت آنها جلوگیری می کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تعیین حقوق بازنشستگان گفت: بخشی از حقوق بازنشستگان مشمول قانون کلی دولت در لایحه بودجه است همچنان که حقوق کارمندان با 20 درصد افزایش مواجه است. حقوق بازنشستگان کشوری نیز به همین میزان افزایش می یابد اما بخشی از مستمری بازنشستگان مشمول حداقل دستمزد کارگران هستند که در جلسه شورای عالی کار در یک روند سه جانبه قبل از پایان این سال تعیین می شود. سال

وی همچنین تاکید کرد: دستگاه های اجرایی باید به ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی کمک کنند تا ساکنان مناطق مرزی ترغیب به اقامت در مناطق مرزی شوند چرا که ایجاد مراکز تولیدی و تجاری در مناطق مرزی به معنای ایجاد امنیت است.

مرتضوی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: بر اساس قانون و در اجرای مصوبات هیات وزیران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت کسب و کار و معیشت مرزنشینان را بر عهده دارد و دارای مشخصه هایی است. وظایف همه دستگاه های اجرایی برای پیگیری مراجع کنترلی.

وی تاکید کرد: در صورت افزایش تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه کشور، وضعیت مرزنشینان نیز بهبود می یابد و از مهاجرت آنها جلوگیری می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: مشکلاتی در مناطق مرزی وجود دارد که به راحتی با کشورهای همسایه قابل حل است، به ویژه اگر بازارچه های مرزی را فعال کنیم، این امر به اشتغالزایی برای مرزنشینان کمک می کند. این مشکل باعث جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان و افزایش تولید و بهره وری در مناطق مرزی می شود.

در این جلسه خالدی نماینده وزارت جهاد کشاورزی گفت: در تبصره 18 شرایط اشتغال وجود دارد که همه دستگاه های دولتی برنامه های اشتغال را ارائه می کنند اما مشکل تخصیص منابع از محل سازمان برنامه بودجه است. این مشکلات در زمینه اشتغال فرامرزی نیز وجود دارد.

وی همچنین از ایجاد بوروکراسی در مناطق مرزی انتقاد کرد و گفت: حتی کشاورزی در مناطق مرزی با بوروکراسی همراه است.

دیدگاهتان را بنویسید