گمانه زنی در مورد حداقل دستمزد کارگران در سال آینده / افزایش 790 هزار تنی دستمزد؟

گمانه زنی در مورد حداقل دستمزد کارگران در سال آینده / افزایش 790 هزار تنی دستمزد؟

روز جدید جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد به تازگی آغاز شده و تنها یک جلسه تشکیل شده است و تا تعیین رقم نهایی حداقل دستمزد سال آینده جلسات متعددی برگزار می شود.

لایحه 1401 هفته آینده تقدیم مجلس می شود. لایحه ای که بر اساس آن حداقل حقوق کارمندان باید به 4.5 میلیون تن برسد که در سال آینده به 4.5 میلیون تن افزایش می یابد. این به معنای افزایش 28 درصدی حداقل دستمزد کارمندان دولت است

اما اظهارات قبلی رئیس سازمان برنامه و بودجه نشان می داد که یا افزایش حقوق کارکنان در سال 1401 حذف شده است یا افزایش حداقلی بوده است. و حقوق همه به یک اندازه افزایش نمی یابد.

اما جدای از بحث حقوق کارکنان، باید دید که آیا حقوق کارگران تا این حد افزایش می یابد یا خیر.

جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد به تازگی آغاز شده و تنها یک جلسه تشکیل شده است و تا مشخص شدن رقم نهایی حداقل دستمزد سال آینده باید جلسات متعددی برگزار شود. اما در اقتصاد ایران، دولت بزرگترین کارفرماست، درباره حقوق کارگران تصمیم گیری می شود. بنابراین اگر حداقل دستمزد 28 تا 30 درصد افزایش یابد، دستمزد کارگران نیز به همین میزان افزایش می یابد.

حداقل دستمزد کارگران در سال 1400 با افزایش 39 درصدی به دو میلیون و 655 هزار تن رسید. اگر امسال حداقل دستمزد 28 تا 30 درصد افزایش یابد، حداقل دستمزد کارگران در سال 1401 به سه میلیون و 450 هزار تن خواهد رسید. یعنی فقط 790 هزار تن افزایش می یابد!

اما حتی اگر نرخ افزایش دستمزد کارگران بخش خصوصی 40 درصد افزایش یابد، حداقل دستمزد در سال 1401 به 3 میلیون و 655 هزار تن می‌رسد. یعنی افزایش یک میلیون تنی حقوق، البته این حداقل دستمزد است و مبلغی به نام حق مسکن، خوراک و مزایای اولیه اضافه می شود. در این صورت درآمد نهایی هر کارگر 5 میلیون تن در ماه است.

اما با وجود افزایش 30 تا 40 درصدی حداقل دستمزد، درآمد کارگران همچنان از نرخ تورم عقب است. زیرا دستمزد کارگران در نهایت 40 درصد افزایش می یابد، اما تورم به نزدیک 48 درصد رسیده است.

علاوه بر این، سازمان تامین اجتماعی اخیرا گزارشی منتشر کرده که میانگین خط فقر در سال 1400 حدود 7 میلیون تن در ماه بوده است. برخی دیگر از کارشناسان می گویند حقوق زیر 10 میلیون در تهران به معنای زندگی زیر خط فقر است.

بنابراین طبق هر یک از این داستان ها، کارگران 3 تا 5 میلیون تن کمتر برای رسیدن به خط فقر دارند.

دیدگاهتان را بنویسید