گمانه زنی در مورد دستمزد کارگران در سال 1401

البته برنج ایرانی بی سر و صدا از سفره کارگران حذف می شود و از آنجایی که نمی توان نان را از سفره کارگران حذف کرد، کارگران در شرایط اقتصادی کنونی باید منتظر امداد غیبی باشند.

25 روز تا پایان سال باقی مانده و گمانه زنی ها در مورد حقوق 1401 کارگر مطرح می شود.

نمایندگان کارگران در شورای عالی کار تاکید دارند حداقل دستمزد کارگران در سال آینده بر اساس سبد روزانه 8 میلیون و 979 هزار تن تعیین شود. این در حالی است که در لایحه پیشنهادی دولت در لایحه بودجه حداقل دستمزد سال آینده 4 میلیون و 500 هزار تن بود اما کمیسیون تلفیق مجلس 5 میلیون و 600 هزار تن را برای سال آینده تصویب کرده است. اما باید دید با توجه به تورم بالای 40 درصد، شورای عالی کار در روزهای پایانی سال جاری در مورد دستمزد عادلانه تصمیم گیری خواهد کرد یا خیر.

دبیرکل شورای اسلامی کار سراسر کشور چند روز پیش گفت: با حقوق فعلی کارگران دیگر رغبتی به کار ندارند و حقوق فعلی تنها یک سوم عمر کارگر را پوشش می دهد.

احمدرضا معینی با بیان اینکه دولت و مجلس حقوق سال آینده کارکنان را 5 میلیون و 500 هزار تن اعلام کرده اند، گفت: انتظار می رود نمایندگان کارفرمایان و دولت رقم مناسبی را برای حقوق سال آینده در نظر بگیرند.

سبد معیشتی برابر با تعداد خط فقر است
فرزاد نداف، دبیر کمیته حقوق کار استان اصفهان درباره حقوق سال آینده کارگران و ابلاغ سبد نگهداری به ایسنا گفت: طبق ماده 41 قانون کار، دستمزد عادلانه کارگران باید مطابق با تورم اعلام شده باشد. بانک مرکزی و سبد تعمیراتی «متاسفانه دستمزد کارگران به بهانه حمایت از تولید و تورم مورد بی توجهی و تعیین ناعادلانه قرار می گیرد.

وی افزود: متأسفانه در سال 1399 در شورای عالی کار، نماینده کارفرما و دولت «نماینده» کارگران را ارزیابی نکردند و حقوقی تعیین کردند که نماینده کارگران امضا نکرد.

وی با تاکید بر اینکه اعلام رقم 3 میلیون و 288 تن برای هزینه های غذایی در سبد معیشتی غیرواقعی است، تصریح کرد: با توجه به رقم 12 میلیون تنی خط فقر اعلام شده توسط کارشناسان مرکز آمار، امروز جامعه کارگری برابر است. به تعداد خط فقر

به گزارش نداف، باید از تصمیم گیران پرسید که آیا این سبد نگهداری که باید خرید مواد غذایی، خوراک، پوشاک و سلامت جامعه کارگری را پوشش دهد، همه هزینه ها را پوشش می دهد؟

60 درصد حقوق کارگر مربوط به هزینه مسکن است
وی در خصوص هزینه مسکن کارگر گفت: 60 درصد حقوق کارگر مربوط به اجاره بها و مسکن است، همچنین طبق ماده 111 قانون تامین اجتماعی، دستمزد عادلانه در حقوق بازنشستگان بسیار موثر است چرا که افزایش حقوق بازنشستگی بر اساس مبنای قانونی است که او برای دستمزد محاسبه می کند، بنابراین تعیین دستمزد غیر واقعی به بازنشستگان و کارمندان آسیب می زند.

وی گفت: «در چند دهه اخیر هیچ گاه دستمزد عادلانه برای کارگران تعیین نشده است. دریافت مزایایی از قبیل حقوق اولاد، مسکن، اضافه کار و …. محروم است و فقط حقوق پایه دریافت می کند، بنابراین شورای عالی کار باید توجه ویژه ای به تورم و دستمزد عادلانه داشته باشد.

این فعال کارگری گفت: تنها خواسته جامعه کارگری این است که دستمزد سال 1401 بر اساس خط فقر اعلام شده توسط خود دولت تعیین شود در غیر این صورت با حذف ارز ترجیحی توده های خالی و کوچک کارگران کوچکتر می شود. “

وی تاکید کرد: متأسفانه امروز گوشت قرمز و پروتئین و حتی گاهی غذای گرم بر سر سفره های کارگران به چشم می خورد و معتقدیم تعداد اقلام غذایی در سبد معیشتی دو برابر اعلام شده است.

نداف افزود: اگر پایه دستمزد برابر با خط فقر باشد گام بزرگی برای کارگران است و اگر نباشد بیکاری، فروپاشی خانواده و انواع ناهنجاری های اجتماعی را افزایش می دهد.

حداقل باید 9 میلیون تن باشد
دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان درباره دستمزد سال آینده به ایسنا گفت: بر اساس ماده 41 قانون کار، شورای عالی کار موظف است در تعیین حداقل دستمزد هر سال دو موضوع معیشتی و تورم اعلام شده را در نظر بگیرد. صنایع و مناطق مختلف ممکن است بر اساس حداقل دستمزد متفاوت باشد.

عسگر برشان افزود: از سال 69 شورای عالی کار هر سال حداقل دستمزد را تعیین کرد که ملاک حداقل دستمزد مستمری بگیران و مستمری بگیران تامین اجتماعی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه این دو تبصره در سال های گذشته به صراحت اعمال نمی شد و اگر اعمال می شد امروز حداقل دستمزد باید 9 میلیون تن باشد در حالی که یک سوم آن رقم است، گفت: اگر بر اساس تورم و معیشت هر سال باشد، حداقل دستمزد نباید باشد، این عدد است.

به گفته آنها، البته شرایط اقتصادی سال های گذشته مانند جنگ و تحریم ها اجازه دستمزد واقعی را نمی داد، اما شرایط فعلی دستمزد، جای مناسبی برای حداقل دستمزدها نیست.

وی تاکید کرد: تصمیمات در شورای عالی کار همواره تابع قوانین و مصوبات و همچنین بودجه ارائه شده از سوی دولت به مجلس است، بنابراین این موارد ملاک عمل دولت در دفاع از شورای عالی کار قرار می گیرد.

وزن تصمیمات شورای عالی کار به نفع کارفرمایان
دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان افزود: از سوی دیگر تراز سه جانبه شورای عالی کار بیشتر به نفع کارفرمایان و دولت است که یکی از دلایل معوقات مزدی.» کالاهاست.

وی با اعتقاد به اینکه سهم دستمزد در قیمت کالاها زیر 10 درصد است، گفت: اگر کارگران در طول سال افزایش دستمزد نداشتند، کالاها یکی پس از دیگری افزایش قیمت داشتند، بنابراین افزایش قیمت ها کار چندانی ندارد. با افزایش دستمزدها، متغیرهایی مانند قوانین مالیاتی، عرضه و تقاضا، تحریم ها، نوسانات نرخ ارز و غیره.

اگر به سراغ شرایط واقعی بازار برویم، رقم 3 میلیون و 286 هزار تن مواد غذایی رقم واقعی نیست و نمی تواند معیشت یک خانواده را جبران کند، از سوی دیگر هزینه سبد مخارج را نیز جبران می کند. شامل مسکن حتی بیش از 9 میلیون تومان است.

برشان گفت: اگر به سراغ شرایط واقعی بازار برویم، رقم 3 میلیون و 286 هزار تن مواد غذایی عدد واقعی نیست و نمی تواند معیشت یک خانواده را جبران کند، از سوی دیگر هزینه سبد کالا را جبران می کند. از هزینه ها که شامل مسکن می شود، حتی از 9 میلیون تومانی هم بیشتر است.

وی ادامه داد: متاسفانه شورای عالی دستمزد تاکنون نتوانسته این هزینه ها را جبران کند و بعید می دانم در سال آینده بتواند این شکاف دستمزدی را جبران کند.

افزایش دستمزد خلاف عدالت است
دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان ادامه داد: تا زمانی که تورم 40 درصد باشد، فردی که 10 میلیون تن درآمد دارد یا فردی که 4 میلیون تن درآمد دارد، هر دو قدرت خرید کمتری خواهند داشت، اما فرض کنیم که افزایش دستمزد برای حداقل دستمزد است: «این خلاف قانون و عدالت است، زیرا فردی که دستمزد بالاتری می گیرد، تجربه، تخصص و توانایی بیشتری دارد.

وی گفت: دولت اگر بخواهد حقوق کارمندان خود را افزایش دهد این اختیار را دارد اما نباید این قانون را الگویی برای اقشار دیگر مانند کارگران کند. متأسفانه حداقل دستمزد در طول این سال ها حدود 40 درصد افزایش یافته است، اما با فرمول تعیین شده برای سایر سطوح دستمزد، این عدد متفاوت است و هر چه دستمزد بالاتر باشد نرخ افزایش دستمزد کمتر می شود، در حالی که این روش غیرحرفه ای و بی سابقه است.

برشان در خصوص حقوق پیشنهادی برای سال آینده گفت: زمانی در فرمول حداقل دستمزد با سبد هزینه و معیشت مشخص شد که تا پنج سال دیگر این تفاوت هزینه ها را علاوه بر تورم جبران می کنیم، اما متاسفانه کار نمی کند. “

بخشی از حقوق به صورت کارت بازپرداخت می شود
وی با اعتقاد به اینکه امروز دو مصوبه دستمزدی برای سال آینده وجود ندارد، گفت: اگر بخواهند بر اساس تورم و سبد هزینه ای 9 میلیون تن به کارگران حقوق بدهند در شرایط فعلی اقتصادی جواب نمی دهد اما اگر بخواهند بروند. این شرایط و تعیین دستمزد صرفاً بر اساس تورم نوعی ظلم و تبعیض است.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان پیشنهاد داده است که شورای عالی کار دستمزد سال آینده را در کار تلفیقی بر اساس تورم موجود و سبد معیشت در نظر گرفته و فاصله بین سبد معیشت و حداقل دستمزد را ظرف سه تا چهار سال پر کند. یک نرخ تورم عددی را به دستمزد سال آینده اضافه کنید.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کمیسیون تلفیق ارز 4200 تومانی حذف نشده است، دولت این امکان را دارد که بخشی از حقوق را به صورت سبد کالایی با ارز 4200 تومانی به عنوان یارانه برای کارگران اختصاص دهد و این امکان به نظر می رسد. توزیع کالا و کوپن در فروشگاه های سراسر کشور موجود است.

امروزه اگر لوازم خانگی کارگری خراب شود، خرید و تعمیر آن غیرممکن است و نه تنها توان خرید پراید را ندارند، بلکه توان پرداخت کرایه کارگران نیز رو به کاهش است.

کارگران دیگر توان خرید خودرو را ندارند
برشان می گوید: اگر از اقشار مولد و حقوق بگیر جامعه مانند کشوری، لشکری، کارگری و کارمندی حمایت نشود، با بحران های اجتماعی مواجه می شویم و دولت با هزینه های زیادی برای سوءتغذیه مواجه خواهد شد.

گفت با کاهش حقوق و غیره. برنج را می توان از توده کارگران حذف کرد و سیب زمینی را می توان جایگزین کرد: البته برنج ایرانی بی سر و صدا از توده کارگران حذف می شود و با توجه به اینکه نمی توان نان را از وضعیت توده کارگران حذف کرد باید منتظر تسکین بی سابقه بود.

دبیر فعلی خانه کارگر اصفهان در شرایط فعلی اقتصادی با تاکید بر اینکه کارگران مجبور به دو یا سه شیفت کاری هستند، خاطرنشان کرد: امروز اگر لوازم خانگی کارگری آسیب ببیند، امکان خرید یا تعمیر آن وجود ندارد، برای خرید پراید. نمی کنند، اما توانایی پرداخت اجاره بهای کارگران کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید