گمانه زنی در مورد حقوق کارگران در سال 1401; از 5600000 تا 9 میلیون تن

گمانه زنی در مورد حقوق کارگران در سال 1401;  از 5600000 تا 9 میلیون تن

روز جدید کمیته ادغام مجلس در چند روز گذشته حداقل حقوق کارمندان را 5 میلیون و 600 هزار تن تصویب کرده و در واقع به افزایش 60 درصدی حقوق کارمندان رای داده است. این امر باعث گمانه زنی در مورد تعیین دستمزد کارگران در سال 1401 شد.

در حالی که شورای عالی کار هنوز درباره حقوق یک هزار و 401 کارگر به نتیجه نرسیده است، طی دو روز گذشته اخباری مبنی بر تعیین حداقل دستمزد 5 میلیون و 600 هزار تنی منتشر شده است. این در حالی است که هفته گذشته شورای عالی کار و سه گروه از کارگران، کارفرمایان و دولت با تعیین حداقل سبد نگهداری ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تنی موافقت کردند.

تعیین این میزان از سبد نگهداری این انتظار را به وجود آورد که مبنای حقوق کارگران قرار گیرد، چرا که طبق ماده 41 قانون کار، حداقل سبد نگهداری و تورم سالانه مبنای تعیین دستمزد است.

حقوق کارگران موضوع مصوبه شورای عالی کار است نه مجلس

علیرضا حیدری، فعال کارگری و نائب رئیس کانون بازنشستگان کارگری در گفت و گو با جامعه ۲۴، درباره کمبودهای تعیین حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ میلیون تنی کارگران در سال آینده گفت: این شورا هنوز سقفی برای کارگران تعیین نکرده است. ‘ حقوق.

وی افزود: اینکه برای کارگران اجیر شده 5 میلیون و 600 هزار تن حقوق در نظر گرفته شده است درست نیست، اما این رقم رقمی است که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای حداقل دستمزد کارکنان دولت در نظر گرفته است. “

حیدری گفت: البته همانطور که می دانید سازوکار تعیین حقوق کار با حقوق کارکنان کشور متفاوت است و اساساً مربوط به دولت یا مجلس شورای اسلامی نیست و بر اساس اصل 41 قانون کار توسط شورای عالی کار تعیین می شود. قانون کار، اگرچه در سال های اخیر حداقل دستمزد کارمندان و کارگران نزدیک بوده است.

افزایش 60 درصدی حقوق کارکنان دولت

حیدری با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق حقوق کارگران گفت: هدف دولت افزایش 29 و 30 درصدی کارکنان دولت است و کمیسیون تلفیق این موضوع را بهبود بخشیده است و بر این باور است که اگر کمیسیون تلفیق افزایش یابد. حقوق عمومی 60 درصد کارکنان پذیرفته شده است که این افزایش را می توان به بخش کار تعمیم داد.

حیدری ادامه داد: شورای عالی کار ممکن است به این عدد برسد یا از آن فراتر رود و اصلا به آن نرسد. اما باید از هرگونه گمانه زنی پرهیز کرد و شورای عالی کار با همان محاسباتی که سبد معیشت تعیین کرد و سه گروه اجتماعی مشمول این شورا آن را تصویب و امضا کردند، منتظر تعیین حداقل دستمزد سال آینده باشد.

فرصت مقایسه حقوق کارگران با کارمندان دولت

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: اگرچه این محاسبات جای سوال دارد و افزایش قیمت مواد غذایی را زیر تورم رسمی محاسبه کرده است، اما همچنان ساختار تصمیم گیری تا حد زیادی از کمیته ادغام مجلس جدا است. با این حال، می توان انتظار داشت که سیاست های کلان اقتصادی تا حدودی همگرا باشند.

وی گفت: در سال های گذشته دولت و مجلس ارقام و ارقامی را تعیین کرده اند اما شورای عالی کار کار خود را انجام داده و ارقام مصوب با مصوبات دیگر متفاوت بوده است.

حیدری تاکید کرد: باید منتظر ماند و دید شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سال 1401 چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت، البته نباید فراموش کرد که هر تصمیم این شورای کارگری مستقیماً با مستمری بازنشستگان مرتبط است، چرا که همانطور که ماده 41 LC در عمل مطابق با هنر است. بازنشستگان کشوری مشمول این سبد هستند. در واقع شورای عالی کار نه تنها حقوق کارگران را تعیین می کند، بلکه حقوق بازنشستگان را نیز تعیین می کند، چرا که حقوق کارگران منبع حق بیمه است که بر اساس آن حقوق بازنشستگان تعیین می شود. بر این اساس، در صورت در نظر گرفتن دستمزد کمتر، کمک هزینه کارگران کاهش یافته و در نتیجه منابع پرداخت تعهدات تامین اجتماعی کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: اگر به فکر رفاه و درمان مستمری بگیران تامین اجتماعی که جزء حق بیمه کارگران است، باید به فکر تامین منابع مالی کارگران باشیم که کیفیت خدمات تامین اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین تصمیم گیری برای تعیین دستمزد سال 1401 بسیار مهم است و ابعاد گسترده ای خواهد داشت.

نگرانی در مورد رعایت قوانین دولتی

حیدری گفت: به نظر می رسد امسال شورای عالی کار آنچنان که باید وقت صرف نکرده و شاید هم برای تعیین دستمزد کارگران وقت نداشته است و این من را نگران می کند که تصمیمات فنی و اقتصادی لحاظ نشود. اما آنها تابع تصمیمات دولت هستند.» و این خبر خوبی نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید