پرداخت بیمه کارگر بر عهده کارفرماست/جزئیات شکایت کارگر از کارفرما به دلیل عدم پرداخت حق بیمه


ساعت: 13:17
تاریخ انتشار: 09/06/1401
کد خبر: 1913769

طبق قانون کار، کارفرما موظف به پرداخت بیمه کارگر است. کارفرما ملزم به پرداخت کلیه حقوق کارگران است که جزء حقوق و استحقاق آنها در رابطه با بیمه کارگران است، در واقع عدم پرداخت بیمه توسط کارفرما می تواند کارگر را به شکایت از کارفرما سوق دهد. .

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ دلایل زیادی وجود دارد که باعث شکایت کارفرمایان و کارگران از یکدیگر می شود. اما مشکلی که در برخی موارد می تواند منجر به موارد زایمان شود بحث مربوط به آن است حق بیمه کارگران و- در تمامی مشاغل جدا از بحث دستمزد، امنیت کارکنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای کارگران یا کارمندان این مهم است که چه زمانی توسط کارفرما بیمه شده باشند.

به عنوان یک قاعده، کارفرما باید در طول همکاری، کارگر را تامین کند. اما گاهی می بینیم که کارفرمایان شرایط خاصی را برای بیمه کارگران در نظر می گیرند و پس از مدتی کارگران را بیمه می کنند. در هر صورت این وظیفه قانونی کارفرما است که کارگران را بیمه کند و در صورت عدم پرداخت حق بیمه کارگران، بحث شکایت کارمند از کارفرما می آید شکایت کارمند از کارفرما به دلیل عدم پرداخت حق بیمه در دادگاه رسیدگی می شود.

در خصوص حق بیمه کارگران

مقاله اول قانون کارشامل کلیه کارگران و کارفرمایان مشمول این قانون می شود. کارمند از نظر قانون کار به شخصی گفته می شود که به هر عنوان با حق الزحمه اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند. کارفرما نیز شخص حقیقی یا حقوقی است که کارگر در قبال آن به درخواست و هزینه خود دریافت می کند حق کار کردن او انجام می دهد. بدیهی است تکلیف اصلی کارفرما پرداخت دستمزد کارگران به حداقل میزان مصوب و در مدت قانونی است. اما قانون وظایف دیگری را برای آنها مشخص کرده است.

یکی از وظایف اصلی کارفرمایان، بیمه کارگران و- بیمه برای کارگران حق و برای کارفرمایان یک تکلیف قانونی است. کارفرما موظف است کلیه حقوق کارگران را که جزء حقوق و استحقاق آنها در رابطه با بیمه کارگران است پرداخت نماید. می توان گفت در کنار حق الزحمه کار، بیمه مهمترین حق کارگران بر اساس قانون کار است. البته بیمه فقط شامل افراد شاغل در قانون استخدام نمی شود، سایر افراد شاغل در دستگاه های اجرایی نیز مشمول بیمه می شوند..

علیرغم اینکه کارفرما وظیفه تامین مایحتاج کارگران را دارد، گاهی شاهد عدم رعایت قانون از سوی کارفرما هستیم. اکثر کارفرمایان از همان ابتدا کارگران خود را بیمه می کنند. اما برخی دیگر پس از گذشت زمان از قرارداد کار و اطمینان از اینکه کارفرما به نوعی برای او کار می کند، در نهایت اقدام به بیمه کردن کارگران خود می کنند..


حق بیمه کارگران این موضوعی است که در قانون کار به آن توجه ویژه ای شده است و کارفرما در هر صورت باید از لحظه انعقاد قرارداد کار کارگران را تحت پوشش قرار دهد در غیر این صورت مسئولیت پرداخت کلیه خسارات مربوط به آن بر عهده کارفرما خواهد بود..

آیا پرداخت بیمه برای کارفرما الزام قانونی است؟

متأسفانه بسیاری از کارفرمایان احساس می کنند که تنها وظیفه آنها در قبال نیروی کار، پرداخت حقوق ماهانه است. اما به طور کلی کارفرما باید مزایا و سایر حقوقی که برای حمایت از طبقه کارگر در نظر گرفته شده را در دستور کار خود قرار دهد. پرداخت حق بیمه به کارگران به عنوان تعهد قانونی کارفرما همچنین قانونی تلقی می شود که در صورت عدم پرداخت بیمه نامه کارگران توسط کارفرما، کارگر حق شکایت از آنان را خواهد داشت..

بیمه کارگران همیشه باید دغدغه اصلی کارفرمایان باشد و نه به دلایل مختلف پرداخت حق بیمه به کارگر عقب نگه می دارد. کارفرما باید توجه داشته باشد که بیمه نکردن کارگر ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای او داشته باشد..

از آنجایی که مسئولیت کلیه وقایع و اتفاقات کارگاه بر عهده کارفرما می باشد، در صورت وقوع حادثه ای برای کارگران در محل کار و در این صورت بیمه نبوده، علاوه بر بیمه نامه، مسئولیت جبران خسارت وارده به عهده کارفرما خواهد بود. در کارگاه این وظیفه کارفرماست.

لازم به ذکر است حتی اگر کارفرما به مدت یک ماه از پرداخت بیمه کارگر خودداری کند، رفتار وی تخلف محسوب می شود و امکان طرح دعوی از طرف کارگر وجود دارد..

قرارداد بیمه بین کارمند و کارفرما

حالا که بحث حق بیمه کارگرانتوجه به قرارداد بیمه ضروری است. امروزه شرکت های زیادی در کشور وجود دارند که انواع خدمات بیمه ای را ارائه می دهند. با توجه به اینکه بیمه یکی از ملزومات زندگی هر فرد است، ذینفعان باید بیمه شوند..

موضوع بیمه همواره در روابط کار مطرح بوده و از دغدغه های قانونگذار نیز می باشد. از آنجایی که کارفرما موظف به تامین کارگران است، ابتدا باید با شرکت و سازمان مربوطه قرارداد ببندد. در قرارداد بیمه یکی از طرفین بیمه گذار و طرف دیگر بیمه گذار شناخته می شود.

کارگرانی که توسط کارفرما بیمه می شوند، مانند بیمه گر و پیمانکار، بیمه گر و- برخی از بیمه‌هایی که کارگران تحت پوشش کارفرما هستند، اجباری نیستند. اما سایر بیمه ها برای کارفرما تکلیف قانونی محسوب می شود.

قانون جبران خسارات کارگران

طبق ماده 148 قانون کار، کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار موظفند کارگران خود را بر اساس قانون تامین اجتماعی بیمه کنند. بنابراین کارگران از سوی کارفرما تحت پوشش تامین اجتماعی قرار می گیرند. همچنین علاوه بر این کارکنان سایر دستگاه های اجرایی نیز بیمه می شوند. حتی کارمندان بعد از بازنشستگی مستمری می گیرند سازمان تامین اجتماعی قرار می گیرند و از بیمه این سازمان استفاده می کنند.

در ماده ۲ قانون تامین اجتماعی نیز آمده است که بیمه شده فردی است که مشمول تامین اجتماعی بوده و حق دارد با پرداخت مبالغی به عنوان حق بیمه از مزایای مقرر در این قانون بهره مند شود. با توجه به اینکه در قانون کار به موضوع بیمه اشاره شده است، در این راستا پرداخت حق بیمه به کارگران یکی از تعهدات اصلی کارفرمایان محسوب می شود..

حق بیمه کارگران مشمول قانون کار

پرداخت حق بیمه یک تعهد قانونی برای کارفرمایان است. بیمه کارگران مزایای خاصی برای آنها دارد و بر این اساس کارفرما نباید از پرداخت بیمه به کارگران خودداری کند. تقریباً برای همه کارگران، محرومیت از بیمه در زمان شروع کار مهم است و کارگران ممکن است شغل خود را ترک کنند زیرا کارفرما به آنها ارائه نمی دهد..

از آنجایی که داشتن سابقه بیمه برای کارگران مزایای خاصی دارد، کارفرمایان باید به موضوع بیمه کارگران مشمول قانون کار توجه ویژه ای داشته باشند.

حال می توان به موارد زیر به عنوان مزیت اشاره کرد بیمه حق بیمه کارگران محسوب می شود:

در صورت بروز حادثه شغلی کارگر می تواند با سازمان تامین اجتماعی تماس بگیرد جبران خسارت یا جبران خسارت طبق قانون، بیمه گر موظف است خسارت وارده را به میزان تعیین شده جبران کند.

برای کارگران کمک هزینه ازدواج در نظر گرفته شده است.

هزینه های مربوط به عینک، ویلچر و موارد دیگر تا حدودی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

برای بیمه طولانی مدت یا از کارافتادگی مستمری وجود دارد.

پرداخت هزینه های درمانی بر اساس سقف تعیین شده در قانون تامین اجتماعی

حق بیمه کارگر از چه مواردی کسر می شود؟

کارفرما با توجه به قانون کارموظف است کارگران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی را تامین کند. با عنایت به اینکه کارفرما موظف به پرداخت بیمه به کارگران است. اما همه حق بیمه ها توسط کارفرما پرداخت نمی شود. مقدار قابل توجهی از حق بیمه غرامت کارگران توسط کارفرما پرداخت می شود. اما در این بین مابقی حق بیمه باید توسط خود کارگر پرداخت شود.

آیا کارمند می تواند به دلیل عدم پرداخت حق بیمه از کارفرما شکایت کند؟

یکی از مواردی که اغلب منجر به شکایت از کارفرمایان می شود این است که کارفرما حق بیمه کارگر را پرداخت نمی کند.. برای اینکه کارگر به دلیل عدم پرداخت حق بیمه از کارفرما شکایت کند، ابتدا باید بررسی شود که آیا عدم بیمه کارگران از ابتدا مورد توافق طرفین بوده است یا خیر؟.

کارفرمایان برای استخدام کارگر شرایطی را در نظر می گیرند که ممکن است یکی از این شرایط مربوط به موضوع بیمه باشد. کارفرمایان زیادی در کشور وجود دارند که به فکر بیمه کردن کارگران خود تحت شرایطی هستند. در صورت موافقت کارگر با شرط کارفرما مبنی بر عدم امکان بیمه در ماه های اول کار، کارگر به دلیل عدم پرداخت حق بیمه امکان شکایت از کارفرما را نخواهد داشت..

اما در صورتی که موضوع بیمه یکی از شروط اصلی استخدام باشد و حتی در قرارداد کار به صراحت به این موضوع اشاره شده باشد. عدم پرداخت حق بیمهدلیل موجهی برای شکایت کارمند از کارفرما است. در رابطه با موضوع بیمه، عدم پرداخت آن، دلیل خوبی برای طرح است شکایت از کارفرما خوب؛ اما دلیل دیگری که در این زمینه از کارفرما شکایت می کند این است که مبلغی که کارفرما به عنوان حق بیمه از دستمزد کارگران کسر می کند بیش از میزان مقرر قانونی است..


بیشتر بخوانید:

جزئیات قرارداد کمیسیون از کارفرما طبق قانون کار

غذا جزء لاینفک دستمزد و حقوق کارگران است

جزئیات قرارداد با بازرگانان قانون کار

جزئیات از کارافتادگی در قانون کار / کارفرما موظف به پرداخت ازکارافتادگی کامل کارگر است.

جزئیات حقوق کارگران بر اساس قانون کار

جزئیات حقوق و مزایای کارگر یا کارمند پس از بازنشستگی

مسئولیت پرداخت شکاف دستمزد به کارگر بر عهده کارفرماست/جزئیات شکایت کارگر از کارفرما در مورد شکاف دستمزد.

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما به دلیل عدم پرداخت ذخیره مرخصی

پرداخت مالیات مسکن تکلیف کارفرماست/ جزئیات شکایت کارمند از کارفرما به دلیل عدم پرداخت مالیات مسکن

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات کسر از حقوق کارمند توسط کارفرما

وظیفه کارفرما است که در صورت عدم پرداخت حق بیمه، بیمه کارگر/شکایت از کارفرما را پرداخت کند.

جزئیات حقوق کارگر کارواش در قانون کار / کارفرما حق ندارد حقوق کارگران را نپردازد

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات پرداخت کمک هزینه کودک به کارگران و کارمندان توسط کارفرما

جزئیات شکایت کارمند از کارفرما برای معوقه

دیدگاهتان را بنویسید