جزئیات نهایی شکایت کارفرما از کارگر بابت وام پرداخت نشده

ساعت: 13:10
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1921272

تسهیلات مالی می تواند در قالب وام بانکی به کارگران ارائه شود. کارگران در صورت وجود شرایط می توانند برای دریافت وام از بانک اقدام کنند، البته موضوع تامین وام بانکی نیازمند حمایت کافی از سوی کارفرمایان است. حال اگر کارگر به هر دلیلی قادر به پرداخت اقساط وام نباشد در آن صورت زمینه اختلاف خود با کارفرما را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ حمایت از کارگران به استثنای بخشی از وظایف کارفرمایان اعتقاد بر این است که تجربه ثابت کرده است که کارفرمایان تعهدات خود را در قبال کارکنان خود فقط به پرداخت دستمزد و پاداش در پایان سال محدود می کنند. در تمام محیط های کاری، کارگران ممکن است به دلایل مختلفی به آن نیاز داشته باشند تسهیلات مالی و کارفرمایان در صورت داشتن منابع مالی کافی به کارگران خدمات ارائه می دهند. یکی از این تسهیلات اعطای انواع وام های بانکی است که کارفرمایان به کارگران می دهند. به طور کلی در خصوص اعطای تسهیلات مالی بین قوانین و رویه عملیاتی جاری کشور تفاوت هایی وجود دارد.

اما در هر صورت با فرض اینکه کارفرما وام بدهد، ممکن است کارگر نتواند وام اقساطی در این صورت کارفرما می تواند علیه کارمند هم از طریق مراجع قضایی و هم از طریق اداره کار شکایت کند.

مواد 147 تا 156 قانون کار مربوط به رفاه و شرایط خدمت کارگران است. در این زمینه، قانونگذار خدمات اجتماعی مختلفی را از جمله تأمین مسکن و غیره ذکر کرده است که عموماً ارائه خدمات مالی و اجتماعی به کارگران بر عهده دولت و سازمان‌های مرتبط با آن و بخشی دیگر بر عهده کارفرما است.

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، بسیاری از اقشار به طور کلی به ویژه کارگران با مشکلات زیادی مواجه هستند و از این رو باید مشکلات مالی خود را به نحوی حل کرد. خدمات مددکاری اجتماعی برای کارگران این امر به موضوعات مختلفی بستگی دارد و برخی از آنها مستقیماً در این قانون آمده است. خدمات اجتماعی برای کارگران می تواند مربوط به مسکن، غذا، پوشاک، حق بیمه و غیره باشد. در این زمینه نهادهایی مانند وزارت کار باید تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات اجتماعی به کارگران به بهترین شکل ممکن به کار گیرند.

ارائه خدمات اجتماعی به کارگران بر اساس آنچه در قانون کار آمده است در رویه کنونی جامعه ما انجام نمی شود و کارفرمایان به ندرت اولویت را به ارائه خدمات اجتماعی به کارگران می دهند. تامین مالی را می توان بخش مهمی از خدمات اجتماعی برای کارگران در نظر گرفت. تأمین مالی، مانند سایر خدمات اجتماعی، توسط دولت ارائه می شود و کارفرمایان نیز ممکن است برخی از این تعهدات را انجام دهند.

ماده 149 قانون کار بحث کردن برای فراهم کردن مکانی برای زندگی به کارگران پرداخت می شود که کارفرما موظف است برای آن دسته از کارگرانی که مسکن ندارند با تعاونی های مسکن همکاری کند. همچنین در تبصره 1 ماده 149 قانون کار آمده است که دولت باید استفاده کند تسهیلات بانکی و تسهیلات وزارت مسکن و سایر مراجع ذی صلاح برای انجام اقدامات قانونی در این زمینه.

کارگرانی که در تامین مخارج زندگی خود مشکل دارند، عمدتاً باید در این زمینه تسکین پیدا کنند. تسهیل مالی ممکن است غالب شود بدهی های بانکی در اختیار کارگران قرار گیرد. کارگران در صورت وجود شرایط می توانند برای دریافت وام از بانک اقدام کنند، البته موضوع تامین وام بانکی نیازمند حمایت کافی از سوی کارفرمایان است.

واضح است که وظیفه اصلی بانک ها و موسسات مالی در کشور ما ارائه خدماتی مانند وام است. در این صورت کارفرما می تواند در صورت در نظر گرفتن جهات مختلف برای کارگران خود وام در نظر بگیرد. البته عرف جامعه ما ایجاب می کند که کارفرمایان مسئولیتی در قبال ارائه وام بانکی نداشته باشند و کمتر شاهد هستیم که کارفرمایان به کارگران وام بدهند. تصور کنید که کارفرما به درخواست او مبلغی به نام وام بانکی به کارگر بدهد. حال در این صورت کارگر ملزم به پرداخت اقساط بانکی در سررسید می باشد.

یکی از بانک هایی که در این زمینه تخصص دارد طبقه کارگر بانک رفاه بانکی است که در جامعه وام می دهد و با اقدامات موثر از سوی کارفرما و رعایت شرایط قانونی، در نهایت وام به کارگر تعلق می گیرد. حال اگر کارگر به هر دلیلی نتواند اقساط وام را پرداخت کند، در آن صورت زمینه اختلاف خود با کارفرما را فراهم کرده است. اختلاف بین کارگر و کارفرما می تواند به موضوعات مختلفی مربوط شود که یکی از آنها بحث خدمات بانکی و اعطای وام است.

طبق روال فعلی جامعه ما پرداخت وام را نمی توان تعهد قانونی کارفرما دانست، بلکه افرادی نیز هستند که به تعهدات یک کارفرما به درستی عمل می کنند. در واقع بسیاری از کارفرمایان به درخواست کارگران برای ارائه وام بانکی توجهی ندارند و این موضوع را تکلیف قانونی خود نمی دانند.

اما از سوی دیگر برخی کارفرمایان درخواست وام از کارگران را در اولویت قرار می دهند و اقدامات لازم را برای تامین مبلغ مشخصی به عنوان وام انجام می دهند. جدای از این مسائل، اگر کارفرما به کارگر وام داده باشد اما اقساط وام توسط او پرداخت نشود، می تواند از کارگر شکایت قانونی کند. از آنجایی که کارفرما به درخواست وام کارگر توجه کرده است، لازم است کارگر مبالغ وام را به درستی پرداخت کند.

با توجه به اینکه یکی از شرایط اصلی اخذ وام بانکی، معرفی تعداد معینی است ضامن معتبر نزد بانک خوب در این صورت ممکن است کارگر برای گرفتن وام نیاز به ضامن داشته باشد که در این صورت کارفرما ضامن می شود. به طور کلی نقش ضامن در وام های بانکی ایران به گونه ای است که اگر به دلایلی وام گیرنده نتواند اقساط وام را پرداخت کند، قانوناً ضامن در قبال او مسئول است.

در واقع کارفرمایی که می خواهد از کارگر به دلیل عدم پرداخت وام بانکی شکایت کند، ابتدا باید معوقات خود را به نحوی به بانک پرداخت کند و پس از پرداخت وام مربوطه، می تواند برای دریافت طلب خود از کارگر شکایت کند. در واقع پس از انجام مراحل پرداخت مبلغ تعیین شده برای بازپرداخت وام، کارفرما حق دارد علیه کارگر بابت مطالبه وی شکایت کند.

بر اساس قانون بانکداری و قرارداد به منظور ارائه تسهیلات به مشتریان در صورتی که وام گیرنده به هر دلیل وام اقساطی پرداخت نمی کند، بانک می تواند برای دریافت اقساط به ضامن مراجعه کند. افرادی که به عنوان ضامن تسهیلات افراد را ضمانت می کنند باید توجه داشته باشند که مسئولیت آنها در پرداخت وام کمتر از وام گیرنده نباشد.

بنابراین کارفرمایی که ضامن دریافت تسهیلات بانکی برای کارگران می شود باید توجه داشته باشد که عدم پرداخت اقساط بانکی از سوی وام گیرنده نیز ممکن است برای او تکلیف باشد. همچنین شکایت کارفرما به عنوان ضامن از کارگر به عنوان وام گیرنده شرایط خاص خود را دارد و در صورت عدم بازپرداخت وام می توان به وام گیرنده کارگر وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

پرداخت شکاف دستمزد به کارگر وظیفه کارفرماست/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما در خصوص شکاف دستمزد

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما به دلیل عدم پرداخت ذخیره مرخصی

پرداخت مالیات مسکن تکلیف کارفرماست/ جزئیات شکایت کارمند از کارفرما به دلیل عدم پرداخت مالیات مسکن

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات کسر از حقوق کارمند توسط کارفرما

وظیفه کارفرما است که در صورت عدم پرداخت حق بیمه، بیمه کارگر/شکایت از کارفرما را پرداخت کند.

جزئیات حقوق کارگر کارواش در قانون کار / کارفرما حق ندارد حقوق کارگران را نپردازد

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات پرداخت کمک هزینه کودک به کارگران و کارمندان توسط کارفرما

جزئیات شکایت کارمند از کارفرما برای معوقه

دیدگاهتان را بنویسید