پرداخت پایه برای سالها بر عهده کارفرما می باشد


ساعت: 15:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۱۰
کد خبر: 1920064

طبق قانون کار، پرداخت سنوات برای کارفرما تکلیف قانونی است که باید آن را در دستور کار قرار دهد، برخی از کارفرمایان توجه خاصی به موضوع سنوات ندارند و همین موضوع باعث شکایت کارمند می شود. در برابر آنها

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ بر اساس قانون کار پایه سنوات به طور مستقیم با مقدار مربوط می شود سابقه کار کارگر بله، در واقع، کارگران با سابقه کار طولانی سنوات پایه بیشتری خواهند داشت. در ماده 34 قانون کارعلاوه بر دستمزد، مزایایی مانند حقوق فرزند، مسکن، حمایت خانواده و… حقوق ماهانه مزایای غرامت کارگران نیز باید تعیین شود.

پایه سنوات، مبلغی است که برای کارگران با بیش از یک سال سابقه در نظر گرفته می شود. پسندیدن حداقل حقوق استخدامی قانونی توسط وزارت کار تعیین می شود، میزان پایه سنوات نیز توسط این وزارتخانه تعیین می شود.

قانون کار برای جبران کسری دستمزد کارگران مزایای اساسی را برای کارگران تعیین کرد. قانوناً کارگران از بدو شروع به کار سنوات تعیین شده را دریافت می کنند و مبالغ تعیین شده ماهانه به همراه دستمزد آنها پرداخت می شود. البته امکان پرداخت حقوق سالانه کارگران به همراه مرخصی در پایان سال توسط کارفرما وجود دارد.

در حال حاضر، کارگران قرارداد رسمی و غیر رسمی، از مزایای مرتبط با سال پایه دارند بنابراین تفاوتی بین نوع قرارداد وجود ندارد و حتی به کارگرانی که قرارداد رسمی ندارند باید سنوات پایه داده شود. پایه مستمری نوعی مزایای جانبی برای کارگران است که علاوه بر حقوق آنها پرداخت می شود. در واقع سنوات به حداقل دستمزد وزارت کار می رسد و به صورت ماهانه پرداخت می شود.

در هر صورت پرداخت مستمری پایه یک تکلیف قانونی برای کارفرما است که باید مسئولیت این تعهد را بر عهده داشته باشد. برخی از کارفرمایان توجه خاصی به موضوع پایه سنی ندارند و همین مشکل باعث می شود که کارگر از آنها شکایت کند.

سال ها پرداخت نکردناین رفتار غیر قانونی از سوی کارفرما و کارمند است شکایت از کارفرما و همچنین با ارائه دلایل کافی می تواند حقوق سنوات خود را مطالبه کند.

عدد اصلی سال 1401

نرخ پایه مستمری در سال 1401 برای کارگران دارای قرارداد دائم و موقت موضوع قانون کار که یک سال سابقه خدمت داشته باشد یا یک سال از آخرین ارزیابی خود در همان کارگاه گذشته باشد اعم از اینکه مزایای خدمت یا پایان خدمت خود را تنظیم کرده باشند یا خیر روزانه 70000 ریال (پنجاه و هشت) ریال هزار و سیصد و سی و سه ریال. .

ضمناً نرخ پایه (سال) کارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل گروه یک مبلغ مذکور و سقف آن در گروه 20 مبلغ … ریال (… ریال) خواهد بود.

نحوه محاسبه سال پایه در سال 1401

محاسبه سنوات بر اساس جدول انتهای مقاله و به صورت ماهانه محاسبه می شود که در صورت داشتن سابقه کار یک ساله استفاده می شود. اما در سال های پس از اجرا با توجه به درصدهای اعلام شده از سوی شورای عالی کار افزایش یافت. در سال 1401 تعداد سالها به صورت زیر محاسبه شد:


(تعداد روزهای کاری در ماه x 70000) + حقوق پایه ماهانه اعلامی در سال جاری = حقوق پایه ماهانه در سال دوم

از آنجایی که میزان نرخ پایه سالانه در سال 1401 معادل 70000 ریال می باشد.

تفاوت پایه مستمری و حق سنوات

سابقه کار به عنوان پاداش پایان خدمت به آن دسته از کارگرانی که قراردادشان فسخ شده و یا انصراف داده و انصراف داده اند، تعلق می گیرد اما پایه سنوات برای افرادی است که یک سال سابقه کار دارند و به حداقل دستمزد آنها اضافه می شود. پایه سنی را می توان بخشی از نفقه پایه حقوق نامید که معمولاً همینطور است شورای عالی کار برای جبران حداقل دستمزد تصویب و ابلاغ می کند. این قسمت از حقوق در واقع بخشی از حقوق پایه است که معمولاً به همراه حداقل دستمزد به کارگر پرداخت می شود.


بیشتر بخوانید:

پرداخت شکاف دستمزد به کارگر وظیفه کارفرماست/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما در خصوص شکاف دستمزد

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما به دلیل عدم پرداخت ذخیره مرخصی

پرداخت مالیات مسکن تکلیف کارفرماست/ جزئیات شکایت کارمند از کارفرما به دلیل عدم پرداخت مالیات مسکن

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات کسر از حقوق کارمند توسط کارفرما

وظیفه کارفرما است که در صورت عدم پرداخت حق بیمه، بیمه کارگر/شکایت از کارفرما را پرداخت کند.

جزئیات حقوق کارگر کارواش در قانون کار / کارفرما حق ندارد حقوق کارگران را نپردازد

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات پرداخت کمک هزینه کودک به کارگران و کارمندان توسط کارفرما

جزئیات شکایت کارمند از کارفرما برای معوقه

دیدگاهتان را بنویسید