جزئیات پرداخت کمک هزینه کودک به کارگران و کارمندان توسط کارفرما


ساعت: 09:47
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905371

کلیه کارگران و کارمندان دارای فرزند، معمولاً در پایان هر ماه علاوه بر حقوق پایه و کمک هزینه، مبلغی را دریافت می کنند که به عنوان کمک هزینه اولاد شناخته می شود. این کمک هزینه فرزندان کارگران یا کارمندان تحت پوشش تامین اجتماعی پرداخت می شود.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ بر اساس ماده 89 قانون تامین اجتماعی، پرداخت حق فرزند یکی از تعهدات کارفرمایان است که باید علاوه بر ارسال برگه بیمه برای افراد خانواده دارای فرزند، مبلغ تعیین شده را نیز پرداخت کنند. بنابراین در صورتی که کارگر دارای فرزند یا فرزند باشد طبق قانون کار به وی توجه ویژه ای شده و تسهیلات ویژه ای برای مستمری بگیران و بیمه شدگان در نظر گرفته شده است..

به این معنی که کلیه کارگران مشمول مقررات قانون کار که از مزایای تامین اجتماعی محروم می شوند، علاوه بر آنچه به عنوان دستمزد دریافت می کنند، از مزایای اجتماعی دیگری مانند حق فرزند یا حقوق خانوادگی نیز برخوردار هستند. مندی است.

دامنه حقوق کودک چقدر است؟

میزان حق عائله مندی یا حق اولاد بر اساس مفاد قانون تامین اجتماعی تعیین می شود و تنها کارگرانی مشمول دریافت حق عائله مندی یا حق اولاد هستند که دارای شرایط مقرر در قانون باشند. به طور کلی میزان نفقه فرزند معادل سه برابر حداقل دستمزد روزانه یک کارگر عادی برای هر فرزند در ماه است..


این مبلغ در سال 1401 برای هر فرزند معادل 4179750 ریال بوده است. حقوق کودک برای هر کودک معادل سه روز حداقل دستمزد در سال است.

شرایط احراز حقوق کودک چیست؟

تا قبل از سال 2013 تنها به دو کودک حق تولد داده می شد، اما از این سال به بعد با توجه به سیاست های دولت برای تشویق رشد جمعیت، بدون در نظر گرفتن تعداد فرزندان، حق تولد به همه کودکان داده شد. اما برای بهره مندی از حق اولاد شرایطی وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.


*بیمه شده باید تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و مشمول قانون کار باشد.


*بیمه شده باید حداقل 720 روز یا دو سال سابقه بیمه داشته باشد تا بتواند از حق فرزند بهره مند شود..


*فرزندان بیمه شده باید زیر 18 سال سن داشته باشند. برای فرزندان بالای 18 سال در صورت تحصیل، کمک هزینه فرزند همچنان پرداخت می شود. اگر فرزندان پسر تا سن 26 سالگی به تحصیل ادامه دهند، ممکن است حقوق کودک به آنها اعطا شود. برای فرزندان دختر نفقه تا زمان عقد پرداخت می شود و پس از طلاق قابل استرداد است.


*چنانچه طبق گواهی کمیسیون پزشکی فرزند بیمه شده به دلیل بیماری یا از کار افتادگی قادر به انجام کار نباشد پرداخت حق فرزند ادامه دارد..


*اگر زن و شوهر در یک واحد تولیدی کار کنند، در صورت داشتن شرایط لازم، حق تشکیل خانواده برای هر دو اعطا می شود..


بدیهی است اگر کارگر دارای فرزند یا فرزندان بالای 18 سال ولی در حال تحصیل باشد، این حق باقی است. مشروط بر اینکه سرپرست خانوار با ارائه دفترچه کار برای تحصیل فرزندش این موضوع را ثابت کند می تواند تا پایان تحصیل فرزندش حق فرزند یا حق خانواده دریافت کند..

شایان ذکر است که قانون کار محدودیت زمانی برای سنوات تحصیلی فرزندان تعیین نکرده است و تا زمانی که سابقه کار فرزندان معتبر است، حقوق کودک از سرپرست خانوار اخذ می شود..

اگر کارگری فرزندی داشته باشد که از بیماری یا معلولیت خاصی رنج می‌برد، آیا هنوز محدودیت سنی 18 سال برای گرفتن حق خانواده یا همان حق فرزندآوری وجود دارد؟

خیر، باید توجه داشته باشیم که طبق قانون تامین اجتماعی، اگر کارگر مشمول قانون تامین اجتماعی دارای فرزند معلول یا بیماری خاص باشد، می تواند با داشتن گواهی از هیات پزشکی و اثبات فرزند بیمار، این کار را انجام دهد. قادر به کار و امرار معاش باشد پس از سن 18 سالگی نیز باید برای فرزند خود که دارای معلولیت یا بیماری خاص است حق خانواده یا حق فرزند دریافت کند. .

آیا محدودیتی برای تعداد فرزندانی که کمک هزینه فرزند دریافت می کنند وجود دارد؟

پیش از این در قانون تامین اجتماعی سقفی برای تعداد فرزندان تعیین شده بود که فقط دو فرزند را شامل می شد، اما طبق ابلاغیه سیاستگذاریاینبر اساس ماده 86 قانون تامین اجتماعی محدودیت پرداخت حق اولاد برداشته شده و با رعایت شرایط خود کودکان و کارگران که در بالا ذکر شد محدودیتی برای تعداد آنها وجود ندارد..

آیا حقوق کودکان طبق قانون مشمول مالیات است؟

مزایایی مانند کمک هزینه کار، کمک هزینه مسکن و حق اولاد از جمله امتیازات کارگری بوده و مرتبط با کار نیست و در بخشنامه مالیاتی به عدم مشمول مالیات اشاره ای نشده است. بنابراین، به نظر می رسد که حق تولد مشمول مالیات است.

اگر زوجین مطلقه باشند و فرزندان به حکم دادگاه با یکی از فرزندان زندگی کنند، آیا حقوق فرزندان شامل پدر و مادری که فرزندان با او زندگی نمی کنند نیز می شود؟

بله، نکته قابل توجه این است که در قانون تامین اجتماعی هیچ حکمی در خصوص سرپرستی و سرپرستی کودکان وجود ندارد. بنابراین، حتی اگر زوجین از یکدیگر طلاق گرفته باشند و حتی فرزند یا فرزندانی با آنها زندگی نکنند، بدون توجه به این موضوع، هر یک به طور جداگانه حق فرزند یا اعضای خانواده را خواهند داشت. .


برای دریافت حقوق اولاد، داشتن 720 روز سابقه بیمه اجباری و همچنین داشتن فرزند زیر 18 سال برای کارگر کافی است. در این موارد حتی اگر به موجب حکم دادگاه، سرپرستی و حضانت به یکی از زوجین واگذار شود، والدینی که سرپرستی و حضانت فرزندان را ندارند، حق فرزند خواهند داشت..

در صورت عدم پرداخت کمک هزینه فرزند توسط کارفرما به کارگر چه اقدام قانونی می توان انجام داد؟

عدم پرداخت حقوق کودک نیز یکی از مواردی است که گاهاً احتمال وقوع آن و ایجاد اختلاف بین کارگر و کارفرما وجود دارد و در چنین شرایطی کارگران نمی دانند چه باید بکنند..


می دانیم که بر اساس ماده 87 قانون تامین اجتماعی، پرداخت حق اولاد و حمایت عائله مندی به کارگران از تعهدات کارفرما و کلیه کارگران تامین اجتماعی در صورت دارا بودن شرایط فوق الذکر به تفصیل ذکر شده است. طبق قانون باید از این حق برخوردار شوند، اما اگر به هر دلیلی این حق از سوی کارفرما پرداخت نشود، کارگر می تواند نسبت به رفع این موضوع اقدام مقتضی انجام دهد. .

در تبصره ماده 87 قانون تامین اجتماعی آمده است: هرگونه اختلاف بین کارگر و کارفرما و یا موارد مختلف در خصوص پرداخت حقوق والدین از سوی کارفرما به کارگر قابل پیگیری و حل و فصل در مراجع حل اختلاف اداره کار است..

دیدگاهتان را بنویسید