جزئیات الزامات کارگران در قراردادهای موقت/پرداخت غرامت کارفرما

ساعت: 10:51
تاریخ ارسال: 11/02/1401
کد خبر: 1923491

طبق ماده 24، در صورت خاتمه قرارداد کار، قرارداد کار معین یا موقت، کارفرما در قبال کارمندی که یک سال یا بیشتر طبق قرارداد کار کرده است، به ازای هر سال سابقه کار، صرف نظر از این موضوع، مکلف است. اعم از متوالی یا متناوب، بر اساس آخرین حقوق، مبلغی معادل یک ماهانه به عنوان غرامت به او پرداخت کنید.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ قراردادهای کار موقت یکی از مهم ترین و متداول ترین انواع قراردادهای کار می باشد که به طرق مختلف و متعدد مورد استقبال بسیاری از کارفرمایان قرار می گیرد و بسیاری از کارگرانی که قراردادهای کاری آنها موقت است این نگرانی را دارند که پس از پایان مدت قراردادشان چه اتفاقی برای مطالباتشان خواهد افتاد.

قرارداد کار موقت مخالف قرارداد کار دائم یا موقت است. قرارداد کار موقت قراردادی است که برای یک دوره زمانی خاص یا برای انجام یک شغل خاص تعریف می شود.

ماده 22 –در پایان استخدام کلیه مطالبات ناشی از قرارداد کار و مربوط به سابقه کار مستخدم در موارد فوق به مستخدم و در صورت فوت وی به وارث قانونی وی پرداخت خواهد شد.

توجه داشته باشید– این سازمان موظف است تا تعیین وراث قانونی و انجام تشریفات اداری و برقراری مستمری از سوی سازمان تامین اجتماعی، حقوق متوفی را به میزان آخرین حقوق دریافتی، علی الحساب و به مدت 3 ماه به خانواده تحت تکفل خود.

ماده 23- کارگر از نظر دریافت مزد یا مستمری ناشی از فوت، بیماری، بازنشستگی، بیکاری، اخراج، ازکارافتادگی کلی یا جزئی یا مقررات حمایتی و شرایط مربوط مشمول قانون تامین اجتماعی خواهد بود.

ماده 24 – در صورت خاتمه قرارداد کار، قرارداد مدت معین یا موقت، کارفرما موظف است به کارگری که یک یا چند سال به موجب قرارداد کار کرده است، به ازای هر سال سابقه کار، به طور متوالی یا متناوب، حقوقی را به کارگر پرداخت کند. آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان غرامت به او پرداخت کنید.

ماده 25- اگر قرارداد کار برای مدت معین یا برای انجام کار خاصی منعقد شده باشد، هیچ یک از طرفین حق فسخ آن را به تنهایی ندارند.

طبق تبصره 1 ماده 7 قانون کار، حداکثر مدت موقت کار متناوب توسط وزارت کار و سیاست اجتماعی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

معایب قراردادهای کار موقت

یکی از مهمترین معایب قراردادهای کار موقت بحث امنیت شغلی کارگران است. بنابراین، اگرچه طبق قوانین از جمله کار، قراردادهای کار موقت قانونی و معتبر است، اما انتظار می‌رود قانونگذار حمایت بیشتری در خصوص تامین امنیت کارگران موقت داشته باشد. به طوری که بسیاری از کارگران نان آور اصلی خانواده هستند و منبع درآمد آنها نقش مهمی در امرار معاش خانواده دارد. اگر این منبع ناپایدار باشد، اثرات آن بر یک یا گاهی چند خانواده تأثیر می گذارد.

البته باید توجه داشت که قانونگذار حمایت از کارگران موقت را نیز پیش بینی کرده است. از جمله می توان به محدودیت کارفرما در اخراج کارگران اشاره کرد.

بر اساس ماده 27 قانون کار، در صورت کوتاهی کارگر در انجام وظایف محوله و یا تخلف از ضوابط انضباطی کارگاه پس از اخطار کتبی، کارفرما حق دارد در صورت اظهار نظر مثبت به سازمان اسلامی کار. شورا علاوه بر الزامات و حقوق معوقه به ازای هر سال سابقه کار آخرین حقوق کارگر به عنوان «حقوق سالانه» و فسخ قرارداد کار.

بنابراین، قانونگذار برای جلوگیری از سوء استفاده کارفرما از اخراج کارگران، اخراج کارگر را منوط به شرایطی از قبیل; ارتکاب تقصیر کارگر به منزله تأیید تقصیر کارگر توسط هیئت اسلامی کار و موافقت هیأت مذکور با اخراج کارگر است.

وضع چنین مقررات سختگیرانه ای باعث می شود کارفرمایان تا پایان کار به کارگرانی که قرارداد کار موقت برای مدت معین و معین دارند پایبند بمانند و در صورت تصمیم به قطع همکاری، پس از اتمام قرارداد را تمدید نکنند.

بیشتر بخوانید:

پرداخت شکاف دستمزد به کارگر وظیفه کارفرماست/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما در خصوص شکاف دستمزد

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما به دلیل عدم پرداخت ذخیره مرخصی

پرداخت مالیات مسکن تکلیف کارفرماست/ جزئیات شکایت کارمند از کارفرما به دلیل عدم پرداخت مالیات مسکن

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات کسر از حقوق کارمند توسط کارفرما

وظیفه کارفرما است که در صورت عدم پرداخت حق بیمه، بیمه کارگر/شکایت از کارفرما را پرداخت کند.

جزئیات حقوق کارگر کارواش در قانون کار / کارفرما حق ندارد حقوق کارگران را نپردازد

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات پرداخت کمک هزینه کودک به کارگران و کارمندان توسط کارفرما

جزئیات شکایت کارمند از کارفرما برای معوقه

دیدگاهتان را بنویسید