حداکثر مدت قراردادهای موقت برای کارگران 4 سال تعیین شده است

حداکثر مدت قراردادهای موقت برای کارگران 4 سال تعیین شده است

پس از پایان هفته کاری، علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت کار از طرح «اصلاح موادی قانون کار» خبر داد.

وی ادامه داد: پس از تشکیل جلسات مفصل و با توجه به مزایا و معایب قراردادهای کار دائم و موقت و آثار هر یک بر طرفین رابطه استخدامی، جامعه و اقتصاد کشور، پیش نویس «قانون اصلاحات و الحاقات به هنر» ارائه شد. . » تنظیم و مطابق ماده 22 قانون نامه داخلی هیئت دولت طی نامه شماره 11892 مورخ 28.01.1401 جهت طی مراحل تصویب به معاون اول محترم رئیس جمهور ارسال شد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه در ادامه با بیان اینکه در هفته کارگر سال گذشته کمیسیون قراردادهای استخدامی و امنیت شغلی برای این گروه تشکیل شد، گفت: تغییراتی در بندهایی از این کمیسیون ایجاد شده است. قانون کار را نهایی کرده است که می تواند بخشی از مشکلات کارگران را به ویژه در زمینه امنیت شغلی حل کند.

وی تاکید کرد: اصلاحاتی در برخی از قوانین در مجلس برای تامین امنیت شغلی کارگران مطرح شده که بر اساس آن کارگران از امنیت شغلی برخوردار می شوند و کارفرمایان دیگر اجازه دریافت سفته و چک از کارگران را ندارند.

حال برخی از بندهای این اصلاحیه که به زودی لازم الاجرا می شود. شامل موارد زیر می باشد.

1. حداکثر مدتی که طبق قانون کار می توان با کارکنان قرارداد موقت منعقد کرد چهار سال خواهد بود و پس از آن قرارداد موقت دائمی می شود.

2. دریافت چک، سفته و اوراق بهادار از کارگران ممنوع خواهد بود.

3. اخراج کارگران به دلیل تخلفات انضباطی تسهیل خواهد شد.

4. اخراج زنان شاغل در مرخصی زایمان و تا پایان دوره شیردهی (کودک دو ساله) ممنوع خواهد بود.

5. ازدواج کارمند نباید منجر به فسخ قرارداد کار وی شود.

اصلاح این بندها با هدف افزایش امنیت شغلی و رفع دغدغه های کارگران است. در شرایطی که بیش از 96 درصد کارگران قرارداد موقت دارند، لازم بود مسئولان برای تامین شغل اقشار متوسط ​​که رونق تولید در گرو دست آنهاست، اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید