تضییع حقوق کارگران در تیپ حقوقی پر از مشکلات/ از تعیین نرخ های غیرواقعی در پرداخت حقوق کارگران ساختمانی تا عقد قراردادهای سفید


ساعت: 12:52
تاریخ انتشار: 1401/01/17
کد خبر: 1820031

اگرچه سال ها از لازم الاجرا شدن قانون تنظیم روابط کارگری و کارفرمایی و حمایت از اقشار ضعیف جامعه می گذرد، اما اجرای برخی از مفاد آن به سختی انجام می شود یا آنقدر ضعیف اجرا می شود که کارگر و کارفرمایی که راضی نیست، اما نمک بر سرش می گذارد. زخم های کهنه کارگر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه ، قانون کار در کشور ما سابقه طولانی دارد. ابتدا در سال 1325 با مبارزات اتحادیه های کارگری به تصویب مجلس شورای ملی رسید و خیلی بعد در سال 1337 با مساعدت و پیشنهاد سازمان جهانی کار قانون کار جدید در ایران تصویب و اجرا شد. اما قانون کار که در حال حاضر کارگران و کارفرمایان و همچنین دولت با آن سروکار دارند، در سال 1368 پس از انقلاب اسلامی به تصویب رسید، اما به دلیل اختلاف نظر در مواد مختلف آن و تا به امروز همه سرانجام در برخی موارد موارد، در نهایت در سال 1990 تصویب شد.
قانون کار فعلی دارای 203 ماده و 21 تبصره است که پس از تصویب در آذرماه سال 90، نامه ای به رئیس جمهور وقت برای اجرای قوانین مصوب شورای تناسب ارسال شد که در آن تکالیف، تعهدات، حقوق و حقوق سه گانه تعیین شده است. اضلاع مثلث تشریح شد: دولت، کارفرما و کارگر. از مجموع 203 ماده این قانون، 5 ماده برای دولت و کارفرما، 5 ماده برای کارفرما و کارمند، 27 ماده برای دولت، 30 ماده برای کارفرما، 2 ماده برای کارمند و 134 ماده. مقالات دیگر به تعاریف و مسائل دیگری می پردازند.

قانون کار قادر به پاسخگویی به نیازهای جامعه کارگری نیست
اگرچه کارشناسان کار، وزارت کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان کارفرمایان موافق هستند که قانون کار در کشور از استاندارد بالا و جامع و کاملاً هدفمند برای جامعه هدف است، اما در عمل اینطور نیست. و می بینیم که علیرغم پتانسیل عظیمی که دارد، آنطور که باید و شاید قادر به پاسخگویی به نیازهای جامعه کارگری نیست.
فعالان کارگری معتقدند نیمی از قانون یا نادیده گرفته می‌شود یا نقض می‌شود، در حالی که چندین سال است نمایندگان کارفرمایان خواستار تغییر قوانین کار، اجتماعی و تامین اجتماعی شده‌اند و حتی معتقدند این قوانین مانع تولید و ایجاد شغل می‌شود و این امر کار را با مشکل مواجه کرده است. برای آنها و نیاز به اصلاح دارد.
یکی از فعالان کارگری درباره اعمال نشدن برخی از مواد قانون کار گفت: از سال 90 که قانون کار تصویب و لازم الاجرا شد، متأسفانه اتفاق تازه و مثمر ثمری در بحث اعمال هنر دیده نمی شود. . 42 و ماده 149 قانون کار. او سقوط نکرد.
بنابراین زمانی که قانون کار از سال 90 اجرایی نشده و قوه مقننه، مجریه و قضاییه موضوع را به درستی پیگیری نکرده اند، قطعا کارگر به دلیل معیشت و معیشت گاهی دچار مشکل می شود و در نهایت قرارداد سفید امضا می شود. قراردادی که اگرچه کم و بیش برای جلوگیری از بازرسی و قانون، بندها و تبصره هایی در آن گنجانده شده است، اما در عمل نتیجه ای جز تضییع حقوق کارگران نخواهد داشت.
این شکایات تنها به یک یا دو گروه از کارگرانی که تحت نظارت و مدیریت بخش خصوصی کار می‌کنند محدود نمی‌شود، بلکه از سوی ادارات و بخش‌های دولتی که به‌عنوان اتحادیه‌های صنفی و صنفی نیز فعالیت می‌کنند، اعتراض‌ها و گاه حتی سهل‌انگاری‌هایی وجود دارد.
یکی از اقشاری ​​که علیرغم سختی های زیاد کار همواره مورد بی توجهی و بی توجهی مسئولان قرار گرفته و قانون کار هیچ حمایتی از آنها نمی کند کارگران ساختمانی هستند که با وجود مشاغل فراوان سالیان سال است که فریادشان به گوش نمی رسد. توسط ادارات و وزارت کار ارائه می شود. این وزارتخانه به نام تعاون، کار و مراقبت اجتماعی نامگذاری شده است، اما آنچه در این مجموعه وجود دارد صرفاً کار است، اما خبری از تعاون و مراقبت اجتماعی نیست و یا در سالهای اخیر آنقدر کم رنگ شده است که لازم به نظر می رسد بازنگری اساسی صورت گرفته است.


6d977042 e1cc 439e 955b 4e8cdcaec8b1 خبر خاکستری


در ادامه گزارش با یکی از پیش سازان ساختمان مصاحبه ای انجام دادیم و ساختمان را به نمایش گذاشتیم تا از زبان او با مشکلات و نیازهای آنها آشنا شویم.
مهدی مرادی پیش کسوت و مدیر گروه اساتید ساختمان مرودشت در گفتگو با خبرنگار اصحاب رسانه گفت: خانه و تنظیم تعرفه ها. در مورد قیمت مصوب کار ساختمانی توافقی صورت نگرفت و در پاسخ به ما گفته شد که اساسنامه شهرستان اجازه استفاده صنف شما از لیست تعرفه مصوب را نمی دهد.

وی افزود: هرچند چند ماه پیش با مراجعه به مدیرکل اداره کار استان فارس به ما قول پیگیری مشکلات داده شد اما با تغییر مدیریت این مجموعه همچنان مطالبات این قشر بی نتیجه مانده است.

مرادی با بیان اینکه متأسفانه در شهرستان مرودشت و شهرها و روستاهای حومه این قشر مظلوم در پایان هر کار ساختمانی با حق خوردن و کشتار از سوی کارفرما مواجه می شوند، گفت: از نظر بیمه افرادی هستند که سال هاست. در دستور بیمه است و مشمول این بیمه می شوند اما افراد مستحق هر دو یا سه سال یکبار برای بررسی بیمه شدگان تعویض می شوند، بیمه نامه قطع می شود و وصل مجدد منوط به پرداخت نقدی و بدون کارت خوان دریافت می شود. .
این فعال کارگری ادامه داد: برای تمدید پروانه مهارتی باید به کافی نت مخصوص مراجعه کنید وگرنه خدماتی وجود ندارد، از طرفی فردی که به تازگی عضویت بیمه خانه کارگران 45 ساله شده است و متاسفانه آنجاست. امیدی به بازنشستگی و تفریح ​​نیست. او از طرح سختی کار نمی کند و در انزوای شدید به پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی ادامه می دهد.
مدیر گروه معلمان مرودشت گفت: علاوه بر مشکلات بسیار ناامید کننده خانه کارگر، مشکل بسیار بزرگ این گروه از اتباع خارجی و افغانی است که در قالب قاچاق و پرداخت به استان، شهر و روستا وارد می شوند. از مبالغ هنگفت : این افراد در صورتی که صنعتگران و کارگران زبده بیکار بمانند با هزینه کمتری در صنعت ساختمان به کار گرفته می شوند و در این زمینه بارها از مسئولان شهری و شهرستانی درخواست پیگیری کرده ایم اما متاسفانه با عدم حمایت مواجه شدیم. و واکنش
این درد دلها و گلایه و مطالبات اقشار است که گرچه سرپناه و پناهگاهی برای دیگران هستند، اما سرپناه و شیوه زندگی خود و خانواده‌شان به دلیل بی‌توجهی همواره در معرض ناامنی اقتصادی و مشکلات معیشتی است. از مقامات


4782271b 529a 408e a9b0 c5d3116754e9 خبر خاکستری


گروه دوم کارگرانی که با خبرنگار شیرازه مصاحبه کرد، رانندگان وسایل نقلیه یکی از بزرگترین دستگاه های اجرایی استان فارس بودند که به دلایل مختلف از ذکر نام و محل کار خودداری کردند و تنها به بیان مختصری از مشکلات خود پرداختند.
این افراد می گویند: قسمت خودروی این دفتر به صورت پیمانکاری در اختیار شرکت های خصوصی قرار می گیرد که هر از چند گاهی و گاهی به مدت طولانی در اختیار پیمانکار است و بنابراین ما حق اعتراض به شرایط و به محض اعتراض به حقوق پایین، پرداخت نشدن عیدی و پاداش که حق قانونی هر کارگری است و نداشتن اضافه کار، در خطر اخراج هستیم.
اگرچه این دو دسته از کارگران نمونه های انگشت شماری بودند که تنها گوشه کوچکی از مشکلات خود را بیان کردند به امید اینکه در دولت سیزدهم مردم مورد ارزیابی قرار گیرند، اما این صحبت ها حاکی از نارضایتی و نگرانی از قانون کار در کشورمان بود. سالیان سال است که ادامه دارد و باید با عزم و اراده بسیار و توجه ویژه به آن رسیدگی و حل شود تا اینکه در 19 شهریور سال گذشته سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان شاهد ضربه فوری به وضعیت کارگران در دولت سیزدهم بودیم.
ماجرای برخورد با کارگران از سفر رئیس جمهور در 16 شهریورماه در سفری سرزده و بدون اطلاع قبلی به شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی آغاز شد و سپس در 9 شهریور از بویر «تنگ سرخ» بازدید کرد. – احمد دم و نشست.قلب کارگران مهر تاییدی بر وضعیت کارگران بود.
رئیس جمهور در این سفرها بر توجه به وضعیت معیشتی و رفاهی کارگران تاکید کرد و خواستار تغییر نظام قراردادی و جلوگیری از تضییع حقوق کارگران شد. مقام ارشد اجرایی کشور همچنین به مسئولان نسبت به وضعیت کارگران هشدار داد تا حقوق کارگران ضایع نشود و این سوال اکنون با گذشت بیش از هفت ماه از مهلت سیزدهم رئیس جمهور برای رسیدگی به مشکلات کارگران و کاهش آلام آنها مطرح است. قشر کارگر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولیان کلیدی و سایر مسئولان در این زمینه چه اقدامات موثری انجام داده اند؟

آیا امروز صدای کارگران از پشت بام کارشان به بیرون درز کرده است یا همچنان مانند گذشته با قوانین دست و پا گیر و نادرست کار سرپوش گذاشته شده است تا بتوانیم پایمال شده حقوق بسیاری از افراد جامعه را ادامه دهیم. ?

همه به خوبی می دانیم که طبقه کارگر به عنوان موتور محرکه جامعه نقش بسزایی در رشد، توسعه و پیشرفت کشور دارد و هر چقدر هم که کار و تولید کند نیاز به حمایت و مراقبت قانونی دارد. وضعیت. .
کارگران طبقه پایین و متوسط ​​در شرایطی زندگی می کنند که نیاز به امنیت شغلی، معیشت و بیمه دارد، اما قراردادهای موقت و بی توجهی به قوانین کار هنگام امضای قراردادها و قراردادهای یقه سفید به تاخیر افتاده است. خدمات اجتماعی، بهداشت و درمان و نیازهای معیشتی و صدها مورد دیگر از مصادیق ناامنی شغلی در جامعه کارگری است و نمکی بر زخم کهنه آنهاست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید