اعلام آمارهای غیرواقعی منجر به کاهش چشمگیر بودجه استانی شد/ لزوم شفاف سازی نرخ بیکاری در همدان


ساعت: 09:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855526

مشکل به طور موقت؛ مشاغلی که در آمار اشتغال قابل گزارش نیستند.

اعلام نرخ بیکاری زیر 8 درصد استان همدان را با چالش های جدی مواجه کرده است. برخی از نمایندگان استان بارها و در جلسات مختلف پیامدهای آن را بیان کرده اند. به نظر می رسد نگاهی اجمالی به سطح بیکاری در استان داشته باشد چرا که با وجود ارائه آمار شخصی سازی شده توسط شرکت های پیمانکاری در حوزه آمار، عملا شاهد بیکاری بی شماری از افراد با تحصیلات دانشگاهی و غیردانشگاهی در استان هستیم. استان ما هستیم و همیشه نیاز اصلی جلسات عمومی مسئولان حل مشکلات اشتغال است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر همدان، اعلام بیکاری زیر 8 درصد در استان همدان با چالش های جدی مواجه است. برخی از نمایندگان استان بارها و در جلسات مختلف پیامدهای آن را بیان کرده اند. به نظر می رسد نگاهی اجمالی به سطح بیکاری در استان داشته باشد چرا که با وجود ارائه آمار شخصی سازی شده توسط شرکت های پیمانکاری در حوزه آمار، عملا شاهد بیکاری بی شماری از افراد با تحصیلات دانشگاهی و غیردانشگاهی در استان هستیم. استان ما هستیم و همیشه نیاز اصلی جلسات عمومی مسئولان حل مشکلات اشتغال است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد حسین فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گردهمایی جمعی از فعالان فرهنگی و اجتماعی در همدان اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر در سال 1380 در حال اجرا است، باید توجه داشته باشیم.

وی افزود: آمار اشتغال استان همدان غیرواقعی است و برای محاسبه آمار دقیق اقدام می کنیم و کارکنان باید پاسخگوی ارائه آمارهای غیرمستند باشند.

حمیدرضا حاجی بابایی، دیگر نماینده همدان در جلسه شورای اداری استان همدان که با حضور مقامات ارشد استانی برگزار شد، گفت: در 10 روز گذشته 50 سخنرانی در خصوص مسائل مربوط به کار، اشتغال و آمار واقعی استان ایراد کرده ام که در سال 1401 تأسیس شد. تلاش مسئولان و نمایندگان استان.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی آمار غلط استانی ارائه می شود، بودجه و حقوق کارمندان ما وحشتناک می شود، گفت: آنها برای به دست آوردن آمار در تحقیق خود تنبلی نمی کنند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: آمارهای غیرواقعی در نهایت باعث ظلم به جوانان کشورمان می شود و به دلیل نداشتن بودجه نمی توانند وارد خدمات و مشاغل مختلف شوند و دلیل آن آمار غلط است. و بودجه دولتی کافی نیست.

وی ادامه داد: چرا از جوانان و نخبگان ما فرار می کنید؟ 200 متخصص از استان با این کارها فرار می کنند و نباید اجازه دهیم این روند تکرار شود و ساختار جدید ما ایجاد شود نه اینکه در موارد اداری گران تمام شود. و پرداخت ها؛ امسال یک مدیر برای نماینده من که کارمند بیشتری دارد گران است.

حاجی بابایی گفت: اصلاح ساختارها شاخص ها را تغییر می دهد و در نهایت کارکنان خدمات بیشتری به مردم ارائه می دهند و با تغییر نگاه می توان افراد زیادی را استخدام کرد.

علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان نیز در شورای سرمایه گذاری و اشتغال استان تاکید کرد: ارائه آمارهای غیرواقعی و بعضا متناقض باعث بی اعتمادی و کاهش چشمگیر سهم استان از بودجه های ملی برای تکمیل زیرساخت های اشتغال استان شده است. .

قاسمی فرزاد افزود: ارائه آمارهای غیر واقعی و بعضا متناقض در حوزه اشتغال و کارآفرینی و نشان دادن آمار کم بیکاری استان را از دریافت بودجه های کلان ملی برای تکمیل زیرساخت های مورد نیاز در حوزه اشتغال محروم کرده است.

همچنین استاندار سازمان برنامه بودجه استان را موظف به بررسی آمارهای موجود اشتغال کرد و از استانداران خواست از ارائه آمارهای کلیشه ای اشتغال خودداری کنند.

سخنان مسئولان ارشد استان در سال جدید نشان از اتحاد و همدلی آنها در اعلام سطح بیکاری در استان دارد، هرچند وجود بیکاران فراوان در این استان گویای این موضوع است.

حال بگوییم برخی از این کارمندان در دولت قبل با نرخ تصاعدی اشتغال جوایزی کسب کرده اند.

در همین راستا عبدالمجید شیخ، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان; وی گفت: حداقل باید مجددا از متولیان اشتغال بخشهای مختلف و افراد صاحب فکر و متخصص در اقتصاد خواستار سرشماری جدید شود.


29f5791d 18e8 4620 bc57 b4284b335353 خبر خاکستری

وی افزود: نرخ بیکاری باید شفاف باشد و این درصد در کشور عدد مشخصی است و اگر استانی متفاوت است باید توسط نخبگان طرح سرشماری نمونه بررسی شود که هزینه آن بسیار کمتر از سرشماری است.
این کارشناس اقتصادی گفت: طرح نمونه سرشماری با نرخ های قبلی مقایسه شده و تفاوت نرخ ها مشخص می کند چه طرح هایی در استان همدان اجرا شده و باعث کاهش بیکاری شده است.

وی افزود: بیکاری تحصیلکردگان یک معضل عمومی است و پذیرش بدون محدودیت در دانشگاه ها بازار کار را مختل کرده است.

شیخ تاکید کرد: اکثر بیکاران تحصیلکرده هستند و دانشجویان مدام به سمت بازار کار هجوم می آورند، علوم انسانی معمولا بازار کار ندارد و باید بدانیم که مدیریت بارها گفته است که برخی از علوم ما وارداتی است و هنوز این کار را نکرده ایم. منابع کافی فراهم شده است نیازی به جذب این همه انرژی در رشته ها نداریم و ابتدا باید به خودمان تکیه کنیم.

وی افزود: جذب افراد تحصیلکرده در بخش کشاورزی طرحی است که ممکن است به خوبی انجام شود، اما در عمل 8500 نفر به عنوان کارمند استخدام می شوند که بیشتر آنها زنانی هستند که برای نظارت بر مزارع مناسب نیستند.

شیخ گفت: در صنعت پیوند بین دانشگاه و صنعت وجود دارد و یکی از راه ها ایجاد تشکل هایی بر اساس دانشی است که در این مدت متزلزل شده است اما هنوز ظرفیت کامل نداریم و نیازمند دانش هستیم. شرکت های مستقر برای حل مشکل اشتغال».

وی تاکید کرد: کار تعریف مشخصی دارد و زمانی که درآمد سالانه و ماهانه فرد را در بر می گیرد می توان آن را شغل تلقی کرد و نباید مشاغل موقت را در آمار به حساب آورد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید