خوزستانی ها از هدر رفتن بودجه آلایندگی شهرداری ها نگران هستند/لزوم شفاف سازی نحوه خرج حق آلایندگی در خوزستان.


ساعت: 11:26
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905484

اکنون که دولت سیزدهم تحول خوزستان را با بازگرداندن 6 هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی و پایان دادن به دوران محرومیت این استان آغاز کرده است، مردم و رسانه های خوزستان از دادستان انتظار دارند شفافیت و نحوه هزینه کرد حق آلایندگی را به دقت رصد کند. برای اینکه در برنامه های نهادهای استانی قرار نگیرند این بودجه حیف است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از رهیاب ، بسیاری از مسئولان یکی از مهم ترین دلایل عدم توسعه استان خوزستان را عدم دریافت عوارض آلایندگی از شرکت های بزرگی می دانند که در انجام مسئولیت های اجتماعی خود کوتاهی کرده اند. ، صنایعی که از خاک استفاده می کنند مزایای آب و هوای خوزستان و مردمی که در چند کیلومتری این امپراطوری های صنعتی هستند سهم خود را نمی پردازند و از دیرباز مردم خوزستان به سادگی انواع آلودگی ها را استشمام می کنند.

شرکت های بزرگی مانند شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون، مارون، مسجد سلیمان، گچساران، اروندان و … با وجود اینکه نقش اساسی در تامین اقتصاد کشور دارند، اعتقادی به پرداخت این مالیات ندارند و در عین حال تاثیر بسزایی در اکوسیستم و محیط اطراف آنها. اثراتی دارند که اگر کنترل نشوند بسیار خطرناک هستند.

ایجاد پسماندهای نفتی و شیمیایی، آلودگی صوتی، احتراق گازهای جداسازی، انباشت زباله های شیمیایی، دفع زباله و مشکلاتی از این دست یک چالش بزرگ زیست محیطی است، در حالی که طبق قوانین شفاف و روشن مربوطه، باید مالیات پرداخت کنیم. همه اینها را بر اساس قیمت نهایی پرداخت می کنند.

استان خوزستان دارای بیش از 21 مجتمع پتروشیمی، 10 مجتمع فولاد، 3 کارخانه سیمان، 9 مجتمع کشاورزی و صنعتی و میدان های نفتی متعدد در محدوده جغرافیایی خود است، شرکت هایی که غول های صنعتی محسوب می شوند، اما از اطراف به اطراف خود توجهی ندارند. محیط. پرداخت مالیات آلایندگی با توجه به سود سرشار این صنایع کوچک ترین اقدامی است که می توان برای جبران این خسارت انجام داد.

اکنون پس از گذشت دو دهه از اعمال آلودگی ناشی از صنایع آلاینده در استان خوزستان، دولت سیزدهم با دستور رئیس جمهور برای اولین بار بیش از 5 هزار میلیارد تومان از حقوق قانونی را از محل عوارض آلایندگی به مردم خوزستان بازگرداند. صنایع آلاینده رقمی که معادل کل بودجه مصوب استان خوزستان در قانون بودجه سال 1401 است.

طبق قانون، عوارض آلایندگی شرکت های نفتی به حساب شهرداری ها و دهیاری های خوزستان واریز می شود که محل اختلاف فعالان محیط زیست است چرا که در ازای دریافت این عوارض، خدمات حذف آلودگی ارائه نمی شود.

واریز بیش از 50 هزار میلیارد ریال به حساب برخی شهرداری های خوزستان از عوارض آلایندگی نفتی توسط دولت به صورت غافلگیرکننده و خارج از برنامه ریزی قبلی شهرداری ها در بودجه های مصوب خود انجام شده و در نتیجه مشخص و مشخص نیست. برنامه از پیش تعیین شده برای مصرف آن؛ لذا تشکیل ستاد ویژه ای در استان و نظارت بر توزیع و مدیریت آن در قالب برنامه توسعه ویژه ضروری است.

اگرچه به گفته مسئولان استانی حساسیت زیادی از سوی نهادهای نظارتی و اطلاعاتی درباره این میزان وجود دارد و هشدارهای زیادی در خصوص هزینه های صحیح داده شده است، اما این مبلغ نباید صرف پرداخت بدهی یا هزینه های جاری مانند حقوق و دستمزد شود.

برخی از فعالان رسانه ای نیز معتقدند که این پیچیدگی ها فقط باید در حوزه زیرساخت ها و ساخت و سازها مانند تکمیل پروژه قطار شهری، تقویت و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه مناطق سبز، ایجاد خام شبکه و شبکه آب تخلیه آب های سطحی، بهسازی پایانه های مسافربری، ایجاد بازارچه، توسعه تجهیزات و دوربین های هوشمند کنترل تردد، بهسازی و توسعه شبکه راه ها، ایجاد امکانات لازم در زمینه مدیریت پسماند و ….

6c5d871b cadb 4431 95ce 79aaabc73599 خبر خاکستری


50 درصد از اثرات آلودگی باید صرف محیط زیست شود

محمدجواد اشرفی در گفت و گو با خبرنگار رهیاب اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نظرات مدیران استانی مقرر شد 50 درصد از اعتباری که به عنوان عوارض آلایندگی به شهرداری های استان اختصاص داده شده است، برای این منظور استفاده شود. پروژه های زیست محیطی و عمرانی و 50 درصد باقی مانده برای حمایت از بنیاد و تقویت ساختار شهرداری ها برای هزینه های جاری شهرداری ها اختصاص می یابد.

اشرفی افزود: این موضوع به شهرداری ها ابلاغ و جلسات مشترکی با حضور شهرداری، شورای شهر، مدیرکل امور شهری، معاون عمرانی و محیط زیست استانداری و پروژه های پیشنهادی شهرداری ها برگزار شد. مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما قانونی در این زمینه وجود نداشت که شهرداری 100 درصد به این پیشنهادات پایبند باشد.

وی با بیان اینکه معتقدیم عوارض آلایندگی باید صرف بهبود محیط زیست شود، گفت: پیشنهاد داده ایم در قانون بودجه به این موضوع پرداخته شود و همه عوارض آلایندگی به پروژه های زیست محیطی اختصاص یابد.

4d88258b d2eb 45a1 ac5d c59c6caf749e خبر خاکستری

به گفته حنچی معاون استاندار خوزستان یک هزار و 140 میلیارد تومان به روستاهای خوزستان توزیع می شود.

7ebfd25f 3426 4b5a 96a5 d206cd1f9425 خبر خاکستری


میزان عوارض آلایندگی اهواز 6 هزار میلیارد تومان است

سید محسن موسوی زاده عضو شورای شهر اهواز در گفت و گو با خبرنگار رهیاب گفت: استان خوزستان پس از پرداخت عوارض آلایندگی به شهرداری ها اعلام کرد که 40 درصد از این مبالغ باید در بخش فعلی و 60 درصد در بخش فعلی هزینه شود. اما شورای شهر از شهردار می خواهد که 100 درصد این اعتبار را صرف ساخت و ساز و پروژه های ناتمام کند.

وی با بیان اینکه مبلغ اولیه عوارض آلایندگی اهواز از شرکت های مستقر در اهواز 6 هزار میلیارد تومان است، افزود: چهار شرکت نفتی فولاد خوزستان، نفت و گاز کارون، کارون، اروندان، مهندسی توسعه نفت و کارخانه الکل از منابع مهم این شرکت هستند. آلودگی در شهر اهواز افرادی هستند که بابت اصل و جریمه عوارض آلایندگی که باید پرداخت شود به شهرداری اهواز بدهی دارند.

این عضو شورا گفت: البته بررسی قانون بودجه سال 1401 نشان می دهد مبلغی که دولت سیزدهم به عنوان مالیات به استان خوزستان برگردانده معادل کل بودجه آن استان در سال جاری است. این مقایسه نشان می‌دهد که اقدامات دولت سیزدهم برای اجرای قانون در زمین‌های باقی‌مانده تا چه اندازه می‌تواند به توسعه زیرساخت‌ها و رفع مشکلات مردم در استان خوزستان کمک کند.

موسوی زاده نظارت بر هزینه های عوارض آلایندگی را یکی از اولویت های اعضای شورای شهر دانست و تصریح کرد: بدیهی است تداوم دولت سیزدهم در پرداخت عوارض آلایندگی به حساب شهرداری های خوزستان و همچنین مدیریت خردمندانه این شهرداری ها ادامه دارد. منابع عظیم توسط مقامات محلی، تحولی چشمگیر در توسعه استان، در آینده نزدیک ایجاد خواهد کرد.

67b4d1e7 1aa6 49c3 9a8d c11b973735b5 خبر خاکستری


اولویت شهرداری اهواز پروژه های عمرانی در سطح شهر است

غلامرضا شانه سازان نیز در گفت و گو با خبرنگار رهیاب اظهار داشت: مبلغی که دولت طی روزهای اخیر به حساب شهرداری ها و دهیاری های استان خوزستان واریز کرده است می تواند نقش بسزایی در توسعه استان خوزستان و رفع بسیاری از مشکلات آن داشته باشد. با مردم عادل مواجه است، اما بسیاری از بدهی های این غول های صنعتی هنوز باقی مانده است.

وی افزود: به منظور هزینه واریز واریزی از محل عوارض آلایندگی شهرداری اهواز جلسات متعددی با حضور اعضای شورا و شهردار اهواز برگزار شد و اولویت ها تعیین شد که این بودجه فقط برای شهر- پروژه های ساختمانی سطح به مدت شش ماه و حداکثر یک سال

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید