بودجه شهرداری به جای معلولان کجا خرج شد؟

بودجه شهرداری به جای معلولان کجا خرج شد؟

کمک به انجمن ورزش رزم سلطان، کمک به دفتر امور مساجد استان خراسان در تهران، کمک به هفدهمین کنگره منطقه ای شهدای سرلشکر و کمک به شورای رزمندگان اسلام در لایحه شهرداری لحاظ نشد، اما اضافه شد. این در حالی است که مصوبه رسمی مربوط به تامین مدارس معلولان که بیش از ده سال از اجرای آن می گذرد، اکنون در شورای شهر با نظارت شهرداری رد می شود…

نوری که به سمت خانه می رود به سمت مسجد ممنوع است. داستانی که گذشتگان این مرز و بوم سال هاست تکرار می کنند تا مدعیان دین را بیدار کنند تا بفهمند وقتی معیشت و زندگی شهروندان یک سرزمین دچار مشکل می شود، اهدای بیت المال و جیب در نام دین، امور خیریه و معنوی اساساً در خور توجه است.

این روزها شرایط اقتصادی کشور به قدری آشفته است که مسئولان نمی توانند تورم را نادیده بگیرند و شعارهایی برای مهار آن بدهند و وضعیت وخیم صفحه تاریخی و برهه حساس کنونی را توجیه کنند. در این شرایط بدون شک زمان برای شهروندانی که با محدودیت های مختلف مواجه هستند دشوارتر است و مسئولان باید این مشکل را در نظر داشته باشند.

تصمیمی که شورای شهرداری آن را قبول ندارد!

در میان انواع و اقسام اخبار ناامید کننده و دوست نداشتنی این روزها، خبر غفلت از قطعنامه معلولیت، یعنی. اختلال در خدمات رسانی به کودکان استثنایی برای رفت و آمد به مدارس در اخبار جامعه برجسته شد. موضوعی که از سال گذشته با تجمع خانواده های دردمند این عزیزان رسانه ای شد و به نظر می رسد سال جدید هیچ تاثیری در حق این افراد و تحقق وعده های تیم زاکانی نداشته است.

با توجه به مشکلات اقتصادی و زیربنای فعالیت‌های مختلف، بی‌تردید مسئولان تلاش می‌کنند تا از زیر بار هزینه‌های مختلف دوری کنند، اما آیا این گونه هزینه‌ها که بسیاری از خانواده‌ها را از سختی‌های زندگی رها می‌کند، نباید در اولویت قرار گیرد؟! کمک بلاعوض برای موضوعات فرهنگی و سیاسی مانند اربعین، نمایشگاه عطر سیب، خدمات ویژه به بازماندگان اربعین، کمک به مساجد و دارالقرآن، کمک به بازسازی مساجد لبنان و خراسان و سایر هزینه های مکتوب و نانوشته است. خدمتی به کودکانی که درگیر رنج زندگی هستند؟ آیا در این مملکت هستند؟!

اولویت های شهرداری برای افراد دارای معلولیت

به عنوان مثال در سال گذشته کمک به انجمن ورزش رزم سلطان، کمک به اداره امور مساجد استان خراسان در تهران، کمک به کنگره شهدای ناحیه 17 و کمک به شورای رزمندگان اسلام در لایحه شهرداری لحاظ نشده است. اما اضافه شدند . سفارش کمک به دفاتر سازمان مساجد استان های خراسان در تهران بیش از یک میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین شاهد کمک 3 میلیارد تومانی به هیئت رزمندگان اسلام و یک میلیارد تومانی به انجمن ورزش رزم سلطان بودیم. ردیفی به نام اعتبارات مرکز تامین مالی گروه تهران به مبلغ پنج میلیارد تومان به خدمات مالی شهرداری اضافه شد. این در حالی است که بر اساس لایحه ای که شهرداری زاکانی در سال 1401 برای ارائه خدمات، امکانات و تجهیزات اولیه و همچنین کمک به ایجاد پایگاه های مورد نیاز زائران ایرانی تا سقف 300 میلیارد ریال (30 میلیارد تومان) به شورا ارائه کرد. وام اضطراری بنا به تشخیص شهردار، هزینه ها را در نظر گرفتند.

سال هاست که نسبت به بهسازی معابر بی توجهی می شود و به بهانه های مختلف قیمت خدمات استثنایی برای کودکان گزاف خوانده می شود و چرخ زندگی این شهروندان به چاه انداخته می شود. در پیشخوان شهرداری، دولت مستمری و مرخصی کارمندان این منطقه را به تاخیر انداخته است. لایحه بودجه 1402 ردیف بودجه مستقل قانون حمایت از حقوق معلولان را حذف کرد و مبلغ نامشخصی به بودجه بهزیستی اضافه کرد تا از اعتراضات و مطالبات افراد دارای معلولیت جلوگیری شود. به گزارش فراز، تا 22 اسفند سال گذشته حدود نیمی از آن توزیع نشده بود. رقمی در حدود 3500 میلیارد تومان!

در حال حاضر که این گزارش را می خوانید، 600000 معلول واجد شرایط وجود دارد که طبق بند 27 قانون حقوق معلولان باید حداقل دستمزد سالانه پرداخت شود. اما امکان پذیر نیست و ده ها نمونه وجود دارد که در این زمینه نمی گنجد. در راستای این بی توجهی ها، طرح های مشکل ساز تنظیم خانواده و رشد جمعیت منجر به افزایش تعداد این همشهریان دارای معلولیت می شود. سیستم بحث برانگیز کاری که ما در نتایج امروز زندگی می کنیم!

انتظار خوش بینانه این است که مسئولین به جای سلب حق و برکت از این طیف به جای محرومیت از مساعدت های لازم، به جای درخواست هزینه های اضافی و خون دلی در جهت رفع مشکلات طیف مذکور حرکت کنند. این مرز و بوم که به دلیل حوادث سیاسی در دست آنهاست، به دنبال شفافیت و صرف درآمدها به شکلی خاص و ضروری که مربوط به خود است، خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید