حسین شریعتمداری: پیشنهاد ایران برای دریافت غرامت در صورت نقض عهد آمریکا بی فایده است/ فرض کنید آمریکا تعهدات خود را زیر پا گذاشته است. چه تضمینی برای پرداخت غرامت وجود دارد؟

حسین شریعتمداری: پیشنهاد ایران برای دریافت غرامت در صورت نقض عهد آمریکا بی فایده است/ فرض کنید آمریکا تعهدات خود را زیر پا گذاشته است.  چه تضمینی برای پرداخت غرامت وجود دارد؟

روز جدید گفته می شد که ایران پیشنهاد دریافت غرامت به خاطر زیر پا گذاشتن عهد آمریکا را داده است! این پیشنهاد نیز باطل است و هرگز تضمین نمی شود! فرض کنید آمریکا این پیشنهاد را بپذیرد! چه تضمینی وجود دارد که در صورت تخلف از تعهدات، غرامت آن را بپردازد؟! آیا بر خلاف تمام قوانین تعریف شده در حقوق بین الملل صدها میلیارد دلار از دارایی های ما بلوکه نشده است؟! اگر از پرداخت غرامت امتناع کرد، چه باید کرد؟!

حسین شریعتمداری در کهن نوشت: گفته می شد ایران پیشنهاد داده به خاطر شکستن عهد آمریکا غرامت بگیرد! این پیشنهاد نیز باطل است و هرگز تضمین نمی شود! فرض کنید آمریکا این پیشنهاد را بپذیرد! چه تضمینی وجود دارد که در صورت تخلف از تعهدات، غرامت آن را بپردازد؟! آیا بر خلاف تمام قوانین تعریف شده در حقوق بین الملل صدها میلیارد دلار از دارایی های ما بلوکه نشده است؟! اگر از پرداخت غرامت امتناع کرد، چه باید کرد؟!

متن یادداشت حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان به این شرح است: اگرچه متن پیش نویس توافق نامه ارائه شده توسط جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و متن ارائه شده از سوی ایران در پاسخ، اما اطلاعات دقیقی در دست نیست. منتشر شده است اما فهوایی اظهارات جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر محترم امور خارجه کشورمان و نظرات مقامات و رسانه های غربی نشان می دهد که موضوعاتی مانند «ضمانت آمریکا»، «رفع تحریم ها» «PMD» یا «ابعاد نظامی احتمالی» (بازرسی‌های گسترده و همه جانبه برای اطمینان از اینکه ایران به تولید سلاح‌های هسته‌ای ادامه نمی‌دهد و نخواهد کرد)… مهمترین موارد اختلاف است.

به جرات می توان گفت که هیچ ضمانتی از طرف آمریکا اعمال نمی شود! می پرسی چرا؟! پاسخ آنقدر واضح است که نیاز به استدلال های پیچیده ندارد. آیا برجام یک معاهده بین المللی نبود؟! و آیا آمریکا به عنوان یکی از کشورهای 1+5 آن را امضا کرد و به اجرای آن متعهد شد؟! اما به وضوح دیدیم که نه تنها به هیچ یک از تعهدات خود در برجام عمل نکرد، بلکه به راحتی از برجام خارج شد و آب از آب تکان نخورد! همه اینها در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه 2231 اجرای برجام و تعهدات طرفین در این سند بین المللی را تضمین کرد. حال باید پرسید که اگر فرض کنیم آمریکا برای اجرای تعهدات خود تضمین محکمی بدهد، چه چیزی است. ضمانت کند که ضمانت خود را لغو نکند و از انجام تعهداتش دست برندارد؟!

برادر عزیزمان آقای دکتر امیرعبداللهیان می گوید ضمانت آمریکا نباید فقط روی کاغذ باشد! باید گفت؛ آیا برای آمریکا ضمانت روی کاغذ با سایر ضمانت ها، مثلا ضمانت با تایید چند کشور دیگر یا حتی ضمانت برخاسته از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و… فرق دارد؟! آیا تضمین آمریکا در برجام در کنار 5 کشور دیگر نبود؟ و آیا به راحتی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا نمی گذاشت؟! بنابراین کدام عقل سلیمی می تواند کمترین اعتبار را به تضمین های آمریکا بدهد؟!

گفته می شود ایران پیشنهاد دریافت غرامت به خاطر نقض توافق آمریکا را داده است! این پیشنهاد نیز باطل است و هرگز تضمین نمی شود! فرض کنید آمریکا این پیشنهاد را بپذیرد! چه تضمینی وجود دارد که در صورت تخلف از تعهدات، غرامت آن را بپردازد؟! آیا بر خلاف تمام قوانین تعریف شده در حقوق بین الملل صدها میلیارد دلار از دارایی های ما بلوکه نشده است؟! اگر از پرداخت غرامت امتناع کرد، چه باید کرد؟! … راه حل چیست؟!

تنها ضمانت مطمئن و اطمینان‌بخش این است که ایران در برابر نقض توافق آمریکا که در حیطه اختیاراتش است، اقدام کند و برای این کار به هیچ مرکز یا مرجعی خارج از حوزه اختیارات خود، حتی امنیت سازمان ملل متحد، نیاز ندارد. همان طور که در طرح مجلس با عنوان «برنامه راهبردی رفع تحریم ها» آمده است. یعنی امتناع از انجام تعهدات. درمان‌کننده‌ترین پیشنهادی که می‌تواند و باید در توافق آتی گنجانده شود این است که ایران به صراحت اعلام کند که اگر آمریکا توافق را نقض کند، ایران از NPT خارج می‌شود. مطمئن باشید در صورت خروج از NPT هیچ اتفاق ناخوشایندی نمی افتد. ماده 10 معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) این حق را به کشورهای عضو اعطا می‌کند. و این تنها – و تاکید می شود که تنها – ضمانت قابل قبول و مؤثر است.

«لغو تمامی تحریم ها» شرط دیگری است که به عنوان «سیاست نهایی جمهوری اسلامی» مطرح و مورد توافق همه مسئولان کشور قرار گرفته است. برخی اظهارنظرها از لغو تحریم های برجام یا تحریم های ترامپ یا تحریم های هسته ای صحبت می کنند! در وسط قرار دارد به عبارت دیگر قرار است (یعنی آمریکا به دنبال آن است) تعدادی از برجام و تحریم های هسته ای را لغو کند، اما بسیاری از تحریم هایی که تحت عناوین خصمانه و سایر عناوین حقوق بشر اعمال شده اند، حضور در منطقه، برنامه موشکی و غیره باقی مانده اند. در این صورت لغو برخی تحریم ها تاثیر چندانی نخواهد داشت و همین تحریم ها با عناوین دیگری به صحنه می آید.

مذاکره کنندگان محترم که تاکنون با اقتدار قابل توجهی با زیاده خواهی های حریف مخالفت کرده اند، باید خواستار لغو تمامی تحریم ها از تمامی مواضع مانند آیسا، سیسادا، ویزا، کاتسا و غیره شوند. و مطمئن باشید که در غیر این صورت عملاً هیچ تحریمی قابل چشم پوشی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید