حسین شریعتمداری: نگذارید آمریکا از روی پل بپرد و به ما بخندد/ برجام سند طلایی برای آمریکا و ضرر محض برای ایران بود.

حسین شریعتمداری: نگذارید آمریکا از روی پل بپرد و به ما بخندد/ برجام سند طلایی برای آمریکا و ضرر محض برای ایران بود.

روز جدید حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان با اشاره به واکنش آمریکا به متن پیشنهادی ایران در مذاکرات، نوشت: تیم هسته ای کشورمان با هوشمندی و اقتدار منافع ملی ایران اسلامی را دنبال می کند و اگر پاسخ آمریکا نباشد. نظرات و مطالبات حقوقی کشورمان را ارائه کنند، به او نمی پیوندند.» بی شک و بر خلاف گذشته، نمی گذارند آمریکا از روی پل بگذرد و به ما بخندد!

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان «نگذارید آمریکا دست از سرش بربیاید» نوشته است. نوشت:

1- گفته می شود – و نیز پسندیده – «آداب بین عاشقان… بین دوستان، ادب ناشیانه برداشته می شود». پیش دستی با این منظر نوشته شده است و هشداری دلسوزانه به مذاکره کنندگان هسته ای کشورمان است، به این دلیل که فاصله چندانی با مذاکرات پیش دستانه و توافقی که گفته می شود فاصله زیادی دارد، باید مراقب باشند. نیرنگ های حریف و به خصوص پس از حضور مقتدرانه و قابل تقدیر تا کنون در جریان مذاکرات بودند تا اینکه با تحقیر آمریکا اجازه حضور تیم خود بر سر میز مذاکره را ندادند و خدای نکرده برگردند. تا قبل از دور جدید مذاکرات و برجام.

2- برجام یک سند طلایی برای آمریکا و یک معاهده فاجعه بار و یک ضرر تمام عیار برای کشور ما بود. نپرسید اگر اینطور است چرا ترامپ از برجام خارج شد؟! پاسخ آنقدر واضح است که با کوچکترین ابهامی همراه نباشد.

اول: ترامپ به گفته خانم موگرینی بعد از اطمینان (!) آقای روحانی مبنی بر اینکه ایران در برجام باقی خواهد ماند حتی اگر آمریکا از آن خارج شود! او از برجام خارج شد. خانم فدریکا موگرینی (مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در مصاحبه با مجله پولیتیکو گفت: «من از روحانی ضمانت دریافت کردم که حتی اگر آمریکا از توافق خارج شود و تحریم‌ها را مجدداً اعمال کند، ایران در برجام باقی می‌ماند و از برجام خارج نمی‌شود. ترامپ (بخوانید تمامیت آمریکا) با علم به انفعال دولت قبل از ایران خواست امتیازات بیشتری به دشمن بدهد تا آمریکا به برجام بازگردد! و دوم، سوم و… هم شکل بگیرد! اما مقامات بالادستی چنین اجازه ای به دولت آقای روحانی ندادند و ترفند ترامپ هم نتیجه نداد.

دوم: هدف از مذاکراتی که منجر به برجام شد، رفع تحریم ها بود، اما نه تنها هیچ تحریمی برداشته نشد، بلکه صدها تحریم جدید به تحریم های قبلی اضافه شد!

ثالثاً: اگر برجام یک ضرر کامل نبود و دستاوردهایی داشت، چرا دولتمردان آقای روحانی و سایر حامیان برجام کوچکترین توضیحی در مورد دستاوردهای آن ارائه نکرده و حداقل یکی دو مثال را ذکر کردند؟ !

چهارم: آیا اصرار آمریکا بر احیای برجام نشانه اهمیت حیاتی برجام برای آمریکا و متحدانش نیست؟! به صدها نمونه از اظهارات مقامات برجسته آمریکایی، اروپایی و صهیونیستی می توان اشاره کرد که پس از امضای برجام، نه تنها کار بر سر برنامه هسته ای ایران، بلکه کار بر روی نظام اسلامی ایران نیز به پایان رسیده است. و برای نظرات خود دلایل و دلایل قابل قبول و …

3- حال سوال این است که آیا توافق جدید احیای برجام با همین متن و محتوا است؟ یا تغییرات اساسی در متن و محتوای آن ایجاد شده است؟! به عنوان مثال و فقط چند مثال;

آیا پرونده PMD (ابعاد نظامی احتمالی در برنامه های هسته ای) بسته می شود؟ و اطلاعات مربوط به مراکز حساس نظامی کشورمان مانند گذشته در اختیار بازرسان سازمانی (بخوانید جاسوسان موساد، سیا و ام آی 6) نخواهد بود؟! دو روز پیش آقای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای با CNN اعلام کرد که این پرونده بسته نشده است! و دیروز در مصاحبه با شبکه پی بی اس آمریکا باز هم تاکید کرد که نیاز به بازرسی حداکثری از تاسیسات و مراکز ایران (هسته ای و نظامی) داریم! لازم به ذکر است که راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران سخت ترین و گسترده ترین سیستم راستی آزمایی اجرا شده توسط آژانس در جهان است! به گفته دکتر اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، «صنعت هسته ای ایران کمتر از ۲ درصد ظرفیت هسته ای جهان را دارد، اما ۲۵ درصد بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران انجام شده است». ضمناً آقای اسلامی نکته ای را بیان می کند که این قسمت از تبصره مقدماتی آن را ثابت می کند. وی می گوید: حاصل این همه سال اتهامات و مذاکرات، سند برجام شد و آن را با هدف تخریب و نابودی زیرساخت های هسته ای ایران آغاز کردند (نظر این کارشناس برجسته برجام).

آیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی قرار دارد؟ بیرون رفتن؟! دیروز آقای محمد مرندی گفت من ماه هاست که می گویم حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی خارجی پیش نیاز نیست! آیا آنها توضیح ندادند که “پیش نیاز” نیست؟ یا اصلا جزو شرایط نیست؟! لازم به ذکر است دیروز فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) با صدور بیانیه ای اعلام کرد: شب گذشته 4 فروند هواپیمای جنگی ائتلاف آمریکایی 9 پایگاه مورد استفاده گروه های مرتبط با سپاه پاسداران ایران در دیرالزور سوریه را با هدایت شونده بمباران کردند. بمب ها اگر خدای ناکرده حذف سپاه از لیست گروه های تروریستی در شرایط پیشنهادی ما نباشد، آمریکای تروریست می تواند حمله اخیر خود را به بهانه حمله به یک گروه تروریستی توجیه کند! در برخی نقاط سوریه، هرگونه وابستگی شبه نظامیان این کشور به سپاه پاسداران را رد کرده است، اما شجاعت آمریکا برای اعلام حمله به سپاه پاسداران قابل توجه است!

بندهای 1 و 2 ماده 4 معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای بر استفاده از قابلیت ها و امکانات صلح آمیز همه کشورهای عضو برای دانش و فناوری هسته ای و مبادله تجهیزات مربوطه تاکید دارد. به عنوان مثال، بند 1 ماده 4 معاهده NPT بیان می کند که «هیچ یک از مقررات این معاهده نباید به گونه ای تفسیر شود که بر حقوق غیر تفویضی هر کشور عضو در توسعه تحقیق، تولید و بهره برداری تأثیر بگذارد. انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز.” – بدون تبعیض و بر اساس مفاد مواد 1 و 2 این موافقتنامه برای ایجاد خسارت”.

و در بند 2 همین ماده آمده است که «همه طرف‌های معاهده متعهد می‌شوند تا تبادل گسترده‌ترین تجهیزات و مواد اطلاعاتی علمی و فناوری را برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تسهیل کنند و علاوه بر این حق دارند در این مبادله مشارکت کنند. طرفین معاهده که توانایی دارند آنها همچنین باید به صورت جداگانه یا همراه با سایر کشورها یا سازمان های بین المللی در توسعه بیشتر استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز مشارکت کنند.

سوال در قرارداد پیش رو با چه امکانات و امکانات تحقیقاتی، تجهیزات و … است. آیا برنامه هسته ای کشورمان را خواهد داشت؟! آیا برنامه هسته‌ای ایران نیز مانند برجام به وضعیت نزدیک به تعطیلی کشیده می‌شود، اگر عریضه خالی نباشد! آیا نصب چند سانتریفیوژ نسل قدیم، تعیین مقدار کمی برای اورانیوم غنی شده و سقف کوتاه برای درصد غنی سازی و … کافی است؟! اگر چنین باشد، فاتحه برنامه هسته ای کشورمان خوانده می شود و در حالی که بسیاری از کشورها برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای و دیگر دستاوردهای آن صف کشیده اند، ما ایران اسلامی را از این فرصت و ظرفیت حیاتی صنعتی و اقتصادی محروم کرده ایم. !

در صورت توافق تکلیف تحریم ها چه می شود؟! آیا طبق انتظار و اعلام همه تحریم ها برداشته می شود؟ اگر جواب منفی باشد – که امیدواریم نباشد – تحریم های غیرهسته ای که کاملا غیرقانونی است، باقی می ماند، تغییری نمی شود – تاکید می شود تغییری وجود ندارد – در تحریم ها و تحریم هایی که ممکن است برداشته شده باشد به بهانه های غیرهسته ای باقی خواهد ماند و … !! از نزدیک به 1700 تحریم چند عدد هسته ای است؟!

همچنین این سوال را مطرح می کند که سابقه تضمین آمریکا در توافقنامه آینده چیست؟ صحبت از تضمین آمریکا مبنی بر خروج نکردن از برجام! این یک بیانیه کاملا انحرافی است زیرا برجام یک سند طلایی برای آمریکاست و هرگز خارج نمی شود (دلیل خروج ترامپ ذکر شد). ایالات متحده باید اطمینان حاصل کند که به تعهدات خود عمل می کند و تحریم های جدیدی را تحت عنوان دیگری اعمال نمی کند. پاسخ ما به وعده‌های بد آمریکا باید در حیطه اختیارات خودمان باشد، زیرا آمریکا نشان داده که به هیچ وعده‌ای پایبند نیست و حتی از نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که ضمانت برجام بود، خودداری می‌کند. ما می‌توانیم و باید در گام اول، در صورت نقض توافق با ایالات متحده، کلیه بازرسی‌های آژانس را تعلیق کنیم و سپس با استناد به ماده 10 NPT از آن توافق خارج شویم.

4- در آخرین دقایق زمانی که این یادداشت در حال نگارش بود، خبر رسید که آمریکا پاسخ خود را به متن پیشنهادی به ایران ارسال کرده است و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد که ایران بررسی آمریکا را آغاز کرده است. واکنش. تیم هسته ای کشورمان که اقتدار و هوشمندی آنها در مذاکرات وین مثال زدنی بود، قطعاً با همین هوشمندی و اقتدار منافع ملی ایران اسلامی را دنبال خواهند کرد و اگر پاسخ آمریکایی ها نظرات و مطالبات قانونی کشورمان را تامین نکند. تسلیم شوید و بدون شک و بر خلاف قبلی ها اجازه نمی دهند آمریکا از روی پل رد شود و به ما بخندد!

دیدگاهتان را بنویسید