ایرانیانی که امروز در ترکیه خانه خریدند 30 درصد ضرر دارند/ اشتباهات اردوغان در سیاست خارجی به ضرر اقتصاد ترکیه بود/ منتظر تشدید بحران اقتصادی در ترکیه باشیم.

ساعت: 10:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۴
کد خبر: 1794686

یک اقتصاددان بین المللی گفت: اشتباهات اردوغان در سیاست خارجی باعث ایجاد بحران به ضرر اقتصاد ترکیه شده است، ما نمی توانیم اقتصاد این کشور را تصور کنیم.

عطا بهرامی کارشناس اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص بحران اقتصادی ترکیه گفت: اقتصاد ترکیه در 20 سال گذشته با پول دیگران رشد کرده و این کشور از نهادهای غربی و از طریق فدرال رزرو (فدرال رزرو آمریکا) وام های سنگین گرفته است.

ترکیه 500 میلیارد دلار بدهکار است/ تصمیمات اردوغان درست بود اما …

وی افزود: بدهی ترکیه اکنون 500 میلیارد دلار است که باید اقساط 8، 10 میلیارد و 12 میلیارد دلاری را پرداخت کند که نزدیک به سررسید است و باید بازپرداخت شود. اکنون که ارزش پوند در حال کاهش است، پرداخت این بدهی ها دشوار شده و باعث بحران می شود.

این تحلیلگر اقتصادی بین المللی در خصوص اقدامات دولت ترکیه گفت: کاری که اردوغان انجام داد کار درستی بود زیرا برخلاف توصیه های صندوق بین المللی پول، نرخ بهره را کاهش داد زیرا افزایش نرخ بهره کار شرکت های ترکیه را دشوارتر کرد. خود را تامین مالی کنند. .

بهرامی گفت: اردوغان سال گذشته به توصیه ها گوش داد و دید که آنها بی فایده هستند و برای اینکه اوضاع بدتر نشود، نرخ سود را کاهش داد تا تامین مالی داخلی انجام شود و شرکت ها کمترین سود را داشته باشند؛ افزایش نرخ سود قوی ایجاد کرد. پول، که منجر به تورم بالاتر در آینده نزدیک خواهد شد.

وی تصریح کرد: تصمیمات اردوغان بحران را به تعویق انداخته است، البته حل نمی شود و من نمی دانم، اما او تصمیمات بحران را به تاخیر انداخت، بنابراین کار درستی انجام داد.

افرادی که امروز در ترکیه خانه خریده اند 30 درصد ضرر کرده اند.

این کارشناس اقتصادی درباره خرید خانه توسط ایرانیان در ترکیه در چند سال گذشته و خسارت وارده به این افراد توضیح داد: قبلا دبی و گرجستان بود، امروز ترکیه است و چند سال بعد معلوم نیست کجا باشد. .

بهرامی افزود: در چند سال گذشته میلیاردها دلار (10 تا 15 میلیارد دلار) توسط ایرانیان به ترکیه برده شده و با این خانه خریداری شده است که امروز بیهوده است. این در حالی است که با توجه به ارزش پوند این افراد 30 درصد ضرر دارند.

منتظر تشدید رکود و بحران اقتصادی در ترکیه باشیم/ اقتصاد ترکیه آینده خوبی ندارد; یک کشور ورشکسته است

او ادامه داد: در صورت بروز رکود و بحران اقتصادی در ترکیه، وضعیت سرمایه این افراد بدتر می شودزیرا پس انداز مردم ترکیه زیاد نیست و حتی 60 تا 70 درصد بازنشستگان این کشور در حال حاضر مشغول به کار هستند.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: متأسفانه هر بار این داستان ها تکرار می شود. ما شاهد اتفاقاتی بود که چند سال پیش در دوبی و گرجستان افتاد. متأسفانه این طمع و یک سری اطلاعات غلط است که می توان برای خرید خانه در ترکیه پاسپورت خرید اما واقعیت چیز دیگری بود. در بیرون نوعی مهندسی انجام شد و در داخل هدف پدافند غیرعامل کشور عدم توجه به این اتفاقات است.

بهرامی درباره آینده اقتصاد ترکیه گفت: ما نمی توانیم آینده خوبی را متصور شویم زیرا کشوری ورشکسته با بدهی بسیار سنگین 500 میلیارد دلاری است که 80 تا 90 درصد تولید ناخالص داخلی آن است که اصلاً نمی تواند آن را پرداخت کند.

دام های کشورهای غربی برای کشورهای / چرخه هایی که در بحران هستند

او اضافه کرد: طرفین تاکنون از دام بدهی در امان نمانده اند. غربی ها رشد کشورها را مدیون دورانی هستند مانند آنچه قبلاً در ترکیه امروز در یونان و شرق آسیا داشتیم که مانند یک انفجار در حال وقوع است. و این اقتصاد را در بحران قرار می دهد و سپس نهادهای غربی این دارایی ها را خریداری می کنند.

وی گفت: این چرخه همیشه تکرار شده و ترکیه گرفتار آن شده است. اردوغان نمی تواند از این دایره خارج شود و این اقتصاد ورشکست شده و فرو خواهد پاشید که پس لرزه های زیادی خواهد داشت. اردوغان به آخر خط رسیده و حال و هوای خوبی ندارد.

خطاها سیاست خارجی اردوغان برای اقتصاد ترکیه مضر بوده است

بهرامی گفت: متاسفانه ترکیه حریص بود و سیاست خارجی خود را به گونه ای دنبال کرد که به اقتصاد این کشور ضربه زد. اگرچه تمرکز اصلی او بر اروپا و ایالات متحده است، اما با کشورهای منطقه کار کرده است. تنها با ایران 15 میلیارد دلار تجارت خارجی و روزانه 10 هزار کامیون با سوریه که کالا وارد و صادر می کند، وجود داشت.

وی تصریح کرد: ترکیه وارد جنگ با سوریه شده و تجارت خود با ایران را به 2 تا 3 میلیارد دلار کاهش داده است. جبران این مقدار حتی برای کشورهای غربی که خود مشکل دارند نیز آسان نیست. در واقع، اشتباهات اردوغان در سیاست خارجی برای اقتصاد ترکیه مضر بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید