نظام بانکی اقتصاد ایران را فتح کرد / بانک خصوصی با 200 شعبه و 15 تریلیون تن ضرر انباشته / روحانی اقتصاد کشور را به دهه هفتاد هدایت کرد و بحران ایجاد کرد

زمان: 13:08
منتشر شده در: 1400/07/18
کد خبر: 1774784

این کارشناس اقتصادی گفت: بانک های خصوصی از سال 2001 تا به امروز تورم شدیدی را به کشور و مردم تحمیل کرده اند ، پول بدهید تا تولید و اقتصاد رشد کند و تورم ایجاد نکند.

عطا بهرامی ، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار راه دانا ، خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی ، در مورد افزایش تورم در سال جاری اظهار داشت: اخیراً اعلام شد که تورم در پایان مرداد امسال به 58 درصد رسیده است. بانک مرکزی دو ماه بعد ، هنگامی که عبدالناصر همتی در سال 1997 رئیس بانک مرکزی دولت روحانی شد ، این بانک انتشار آمارهای اقتصادی و تورم را متوقف کرد.

همتی بانک مرکزی را به شرکت سیاسی تبدیل کرد / 207 درصد بدهی دولت به بانک مرکزی در یک سال افزایش یافت

وی با بیان اینکه همتی در دوران ریاست جمهوری خود بانک مرکزی را به یک بنگاه اقتصادی تبدیل کرده است ، افزود: نمونه آن در تاریخ انقلاب و تاریخ بانک مرکزی به سختی یافت می شود. در زمان او آمارها سانسور شد. و آنها اصلاً به مسئولیت پذیری اعتقاد نداشتند و این چیزی است که ما در هشت سال روحانی دیدیم.

بهرامی افزود: حجم نقدینگی در پایان مردادماه امسال به بیش از 3921 هزار و 400 میلیارد تن رسید ، که بدهی دولت به بانک مرکزی از مردادماه گذشته تا مرداد امسال 207 درصد افزایش یافت که عامل اصلی برای افزایش نقدینگی در کشور

این کارشناس اقتصادی گفت: بدترین دوره بانک مرکزی در دوران همتی اتفاق افتاد. وی گفت: امروز ما آثار آن را بر زندگی مردم و اقتصاد ایران می بینیم و این آثار همچنان ادامه دارد. حتی باعث اختلال در عملکرد دستگاه های دیگر می شود که تصادف ایجاد می کنند.

روحانی با ایجاد بحران ، اقتصاد ایران را به دهه 1970 رساند / علت تورم چیست؟

بهرامی گفت: تیم اقتصادی دولت قبل اقتصاد نداشت و فقط گروهی از سیاستمداران بودند که حتی دانشگاه های کشور را تعطیل کردند. اقتصاد ایران و معیشت مردم در 8 سال روحانی به دوره تعدیل اقتصادی و 74 سال بازگشت.

وی در مورد ریشه تورم در اقتصاد ایران افزود: تا سال 2001 علت تورم بودجه بندی دولت بود که نفت را تعطیل کرد و بدترین نقدینگی ممکن را برای مدیریت کشور ایجاد کرد. ما در نیمه اول دهه 1970 تورم شدیدی داشتیم. دلیل آن اجرای سیاست های صندوق بین المللی پول برای تعدیل اقتصادی بود. همان افرادی که در دولت روحانی بودند نسخه بد و قسمت مضر سیاستهای تعدیل را که منجر به تورم آن شد اجرا کردند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از سال 2001 علت تورم در اقتصاد ایران با تولد بانک های خصوصی تغییر کرده است. این بانک ها به صحنه تورم در کشور تبدیل شدند و کسری کسری خود را با برداشت های مکرر از بانک مرکزی که منجر به تورم شدید شد ، پوشش دادند.

بهرامی گفت: دولت آقای روحانی در بسیاری از بخش ها بحران ایجاد کرده و اقتصاد واقعی و ساختار پولی کشور را از بین برده است. دولت او اختیارات مطلق به بانک های خصوصی می دهد و اقتصاد ایران را مجبور می کند که تحت کنترل سیستم بانکی کروگان قرار گیرد.

بانک با 200 شعبه و 15000 میلیارد تن ضرر انباشته / تنها سه بانک در کشور دارای نسبت کفایت سرمایه استاندارد هستند

وی افزود: یکی از بانک های خصوصی 3 تا 4 تریلیون تن ذخیره قانونی خود را به بانک مرکزی نداد و 2 سال درخواست کرد ؛ در کجای دنیا سیستم بانکی به گونه ای اداره می شود که بانک بتواند هر کاری که می خواهد انجام دهد؟

بهرامی افزود: «امروز ما بانکی در کشور داریم که حدود 200 شعبه دارد. اما ضرر تجمعی آن 15 تریلیون تن است و ماده 141 قانون تجارت شامل آن می شود ، اما هنوز کار می کند.

این کارشناس گفت: تنها سه بانک در کشور از نظر استاندارد جهانی دارای کفایت سرمایه هستند و نسبت کفایت سرمایه سایر بانک ها استاندارد نیست. دوران احمدی نژاد ادامه یافت و برای روحانی بحران ایجاد کرد.

بهرامی گفت: در زمان احمدی نژاد ، به دلیل عملکرد بخش واقعی اقتصاد ، وی تأثیر این بانک ها و سیاست های اشتباه آنها را نشان نداد و در دوران روحانی ، با تعطیلی بخش واقعی اقتصاد ، مشخص شد که بخش بانکی چه کاری می تواند انجام دهد. “

به گفته وی ، روحانی بخش اداری کشور را نیز از بین برد. یعنی از انجام همه کارها منصرف شد و برعکس عمل کرد. واقعاً نادر است جایی را پیدا کنید که آسیب نبیند. از محیط و محیط کسب و کار گرفته تا وزارتخانه ها و فقط اداره نامه نامه صادر می کند.

بانک مرکزی رئیس دولت باید قانون را اجرا کند / اگر مسئله تورم را حل نکنیم ؛ مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر آیت الله رئیسی بخواهد از سرنوشت دولت روحانی جلوگیری کند و اقدامی انجام دهد ، بانک مرکزی و بانک ها باید از قانون پیروی کنند و قانون باید اجرا شود.

بحرانی گفت اگر مسئله تورم را حل نکنیم ؛ او گفت: “مسائل دیگر همچنان مشکل ساز خواهند بود.” «مردم عامل تورم نیستند و تورم یک پدیده پولی است ؛ نوع تزریق نقدینگی به اقتصاد تعیین کننده این است که آیا منجر به تورم می شود یا خیر ؛ متأسفانه نقدینگی در ایران به بدترین شکل ممکن به اقتصاد تزریق می شود.

چرا افزایش عرضه پول در آمریکا تورم را افزایش نداده است؟ / در ایران پول از طریق بانک ها پرداخت می شود نه از طریق کارآفرینان!

وی ادامه داد: چندین اشتباه در اقتصاد ایران وجود دارد که مربوط به ایجاد تصویری غلط از میزان پول در اقتصاد است ؛ ایالات متحده 80 تا 90 درصد به پایه پولی اضافه کرد ، اما تورم به 4 درصد افزایش یافت ، اما در ایران همان سطح تورم را در 100 درصد باقی گذاشت.

وی گفت: متأسفانه این پول به بانک ها واریز می شود و آنها دارایی های موجود را خریداری می کنند که گران است. اما برای افزایش بخش واقعی و تولید که تورم ایجاد نمی کند ، باید به کارآفرینان پول داده شود. چقدر پول از سال 1990 به اقتصاد تزریق شده است ، اما نرخ رشد تورم حدود نیم درصد و گاهی منفی بوده است ، اما در ایران این پول به بانک واگذار می شود تا ارز موجود را خریداری کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید