اجرای طرح های اقتصادی با اصلاح نظام بانکی/عدم تعادل سیستم بانکی. باری بر دوش اقتصاد است


ساعت: 08:36
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1903695

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ناهماهنگی نظام بانکی که یکی از معضلات اصلی اقتصاد کشور است، آن را باری بر دوش اقتصاد دانست و بر لزوم مشارکت بانک ها در اقتصاد کلان تاکید کرد. طرح ها، گفت: با اصلاح نظام بانکی در راستای تامین مالی پروژه های نیمه تمام اقتصادی و زیربنایی اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; بر اساس تعریف مصوب شورای پول و اعتبار، سرمایه اصلی بانک ها و مؤسسات اعتباری معادل مجموع سرمایه اصلی و سرمایه اضافی آنها پس از کسر لازم است که شامل سرمایه پرداخت شده، اندوخته قانونی، سایر اندوخته ها، سهام و سود انباشته سرمایه اضافی همچنین شامل اندوخته برای مطالبات عمومی، اندوخته یا ذخیره تجدید ارزیابی دارایی های ثابت و اندوخته های ناشی از تجدید ارزیابی موجودی ها می شود.


عدم تعادل سیستم بانکی؛ باری بر دوش اقتصاد است

این در حالی است که اگر بانکی زیان انباشته داشته باشد، مبلغ آن از سرمایه اولیه کاهش می یابد و در همین راستا، ترازنامه های منتشر شده در سامانه بازار سرمایه کدال در روزهای اخیر نشان می دهد که 3 بانک دولتی کشور در مهرماه امسال زیان انباشته بالایی داشتند به حدی که بانک ملی تا پایان سال 98 حدود 70 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشت که بر اساس آمارهای منتشر شده نزدیک به 2.5 هزار میلیارد تومان به این میزان اضافه شد. در دو سال گذشته

بیشتر بخوانید:
اصلاح نظام بانکی؛ زیر نظر مجلس/ بخشی از منابع بانکی به دلیل خلأهای قانونی سوء استفاده می شود.

در این گزارش ها مشاهده می شود که زیان انباشته بانک کشاورزی که در سال 1398 حدود 7.841 میلیارد تومان بوده است، در مهرماه امسال به 7.4 میلیارد تومان و زیان انباشته بانک مسکن از 3.2 میلیارد تومان به 2.4 رسیده است. میلیارد تومان به یک میلیارد تومان رسیده است.

این آمار در شرایطی منتشر می شود که یکی از مسائل و مشکلات اساسی نظام اقتصادی کشورمان ناهماهنگی نظام بانکی است که از دو دلیل ناشی می شود: اول خلق پول و پرداخت وام به بانک ها. . شرکت های تابعه خود و دومی مربوط به قبول بدهی ها است.


تحقق پروژه های اقتصادی با اصلاح نظام بانکی

سید غنی نظری کنگا دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس ضرورت اصلاح نظام بانکی وی با تفاهم اظهار داشت: اجرای بسیاری از پروژه های اقتصادی در کشور با اصلاح نظام بانکی کشور تحقق یافته و در این رابطه بانک ها می توانند نقش موثری در تامین مالی واحدهای تولیدی داشته باشند.

وی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی همواره به زوایای کاربرد بهینه این امر در سطوح مختلف نگاه می کند و نظر کمیسیون این است که در اصلاح نظام بانکی باید در نظر داشت که نقش بانک ها تجارت نیست، بلکه در صورت مشارکت در تامین مالی پروژه های مولد و دانش بنیان می توانند نتایج مطلوبی در اقتصاد داشته باشند و تولید را ارتقا دهند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در اقتصاد حضور بانک‌ها به عنوان دلال و بنگاه‌ها مذموم است و باید مورد توجه قرار گیرد. روند اصلاح نظام بانکی این رویه باید تغییر کند. اما حضور بانک ها در پروژه های کلان اقتصادی به ویژه در پروژه های پتروشیمی و عمرانی نقش موثری در رشد اقتصادی و تکمیل پروژه های نیمه تمام داشته است.


لزوم مشارکت بانک ها در پروژه های کلان اقتصادی

وی افزود: حضور پررنگ سرمایه گذاران در پروژه های عمرانی کشور به ویژه در پروژه های بخش خصوصی می تواند از حضور بانک ها در بازارهایی مانند خرید و فروش زمین، طلا و خودرو جلوگیری کند همچنین در این حوزه اگر با سیاست های تشویقی همراه باشد، می تواند یک سیاست برد-برد برای کشورها باشد.

نظری کنگا توضیح داد: تدوین طرح جامع برای اصلاح نظام بانکی کشور و در عین حال حمایت از بانک ها در پروژه های عمرانی با رعایت این موضوع که در وظایف محوله به بانک ها تداخلی وجود ندارد از اولویت های کمیسیون اقتصادی است که می تواند بر نقش موثر نظام بانکی در اقتصاد کشور

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه های مناسب برای جبران کسری بودجه است اصلاح نظام بانکی کشور وی و هدایت مناسب منابع مالی به پروژه های مختلف عمرانی و اقتصادی گفت: مشارکت بانک ها به عنوان یکی از صاحبان منابع مالی می تواند علاوه بر توسعه غیرنفتی، چرخ بسیاری از بخش های مختلف اقتصاد را به حرکت درآورد. صادرات

وی گفت: برای رسیدن به جهش تولید، بانک ها اجازه تعطیلی واحدهای تولیدی را به دلیل کمبود سرمایه در گردش ندهند و بانک ها پس از اصلاح همه جانبه نظام بانکی آنها می توانند با ایفای نقش یک لوکوموتیو به دنبال رشته های مختلف صنعتی بروند.

دیدگاهتان را بنویسید