احیای وزارت بازرگانی باری بر دوش اقتصاد کشور است


ساعت: 16:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۷
کد خبر: 1890844

وزارت صنعت، معدن و تجارت از 9 دهه پیش تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده و اکنون جدایی این وزارتخانه به دغدغه دولت و مجلس تبدیل شده است، در حالی که به گفته اکثر کارشناسان در شرایط کنونی هزینه های راه اندازی مجدد این وزارتخانه است. تجارت بیشتر از منافع آن خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; وزارت صنعت، معدن و تجارت از 9 دهه پیش تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده است و اکنون جدایی وزارت بازرگانی از وزارت حراست دوباره موضوعی است که دولت و مجلس مطرح کرده اند. آخرین تغییر در این وزارتخانه مربوط به سال 1389 بود که وزارت صنایع و معادن با وزارت بازرگانی ادغام شد.

بیش از 10 سال از ادغام وزارت صنعت و معدن می گذرد وزارت بازرگانیبه نظر می رسد که نظرات به جایی که قبلا بود بازگشته است و وزارت حریم خصوصی از بین خواهد رفت. اتفاقی که بسیاری از تولیدکنندگان را نگران آینده اقتصاد و تولید کشور کرد.

در حالی که مجلس طرح ایجاد وزارت بازرگانی را پیش می برد، بسیاری این سوال را مطرح می کنند که آیا کلید حل مشکلات اقتصادی در دولت و مجلس در جداسازی این وزارتخانه از سکوت است؟ اگرچه طرفداران فرم وزارت بازرگانی مسائلی مانند تنظیم بازار و حمایت از مصرف کننده بهانه ای برای اصلاح این وزارتخانه ذکر شده است. اما آیا ایجاد وزارت بازرگانی باید ناجی برای حل مشکلات اقتصاد کشور باشد؟

بیشتر بخوانید:
مخبر درباره تشکیل وزارت بازرگانی توضیح می دهد

خیلی شکل گرفته وزارت بازرگانی آنها آن را فراموش کردن تولید و رونق در مسیر واردات می دانند. و این در حالی است که در شرایط تحریم که منابع ارزی کشور چندان مساعد نیست، تکیه بر واردات به عنوان ابزاری برای تنظیم بازار، گزینه ای غیرکارشناسی و تورمی خواهد بود.

اما مطابق با اقدامات بعدی مجلس، در نهایت دولت با برنامه “تشکیل وزارت بازرگانی” با توجه به گسترش حوزه عمل و افزایش حجم فعالیت های وزارت صنعت، معدن و تجارت، لزوم تفکیک متولیان کمک به تولیدکننده و مصرف کننده به عنوان دو تخصص متفاوت، تفکیک بخش تولید از بخش بازرگانی، تقویت و تحکیم ابزارهای نظارتی بر بازار دولت، افزایش تجارت خارجی و غیره.

بسیاری از کارشناسانی که از ابتدا مخالف ادغام وزارت صنعت، معدن و تجارت بودند، اکنون نیز مخالف جدایی آن هستند. زیرا آنها چنین راهکارهایی را بدون آسیب شناسی و بدون پشتوانه می دانند و معتقدند ریشه حل مشکلات بازار و تامین کالاهای اساسی مردم در تفکیک وزارت صمت نیست.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تفکیک وزارت امنیت موجب رشد بدنه دولت، افزایش هزینه های جاری، افزایش مراکز تصمیم گیری در حوزه تولید و تجارت و ناهماهنگی در تدوین راهبردها می شود. تصمیم گیری برای پیشرفت صنعتی همچنین قطبی شدن استراتژی های تولید و تجاری یکی از چالش هایی است که شکل گیری را به دنبال دارد وزارت بازرگانی ایجاد می شود و هم افزایی و وحدت تصمیم گیری در بخش های تولیدی و صادراتی از بین می رود.
نکته جالب دیگر این است که وزیر اقتصاد دولت رایضی یکی از مخالفان ایجاد وزارت بازرگانی است و از مجلس خواسته به این طرح رای ندهد.


دلایل مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی

روح الله ایزدخواه، دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس از مخالفان ایجاد وزارت بازرگانی بود. او معتقد است که کسب و کار در طول زنجیره تولید معنا پیدا می کند. امروزه در دنیا زنجیره تولید ملاک عمل است، از تامین مواد اولیه گرفته تا فرآوری، تولید، توزیع و تجارت با هم در نظر گرفته می شود و تفکیک این موارد یک سوء تفاهم اساسی از مشکل است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید زنجیره های تولید کشور تقویت شود و تجارت یکی از مولفه های زنجیره تولید است، گفت: ما هیچ گاه معتقد به حذف حوزه تجارت نیستیم. ابزارهای مورد نیاز برای توسعه تجاری کشور در حال حاضر موجود است و نیازی به تشکیلات جدید نیست.


ایجاد وزارت بازرگانی در تضاد با سیاست کوچک سازی دولت است

جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس نیز تشکیل شد. وزارت بازرگانی آن را مغایر با اسناد قبلی و برنامه ششم توسعه می داند. زیرا سیاست کلی در چند سال گذشته کوچک کردن دولت بوده است، اما ایجاد وزارت بازرگانی برخلاف آن سیاست است.

وی ایجاد وزارت بازرگانی را دلیل دوگانگی در تنظیم بازار دانست و گفت: جدایی بازرگانی از وزارت حراست به وزارت جهاد کشاورزی نیز آسیب می زند. از آنجایی که طبق قانون مسئولیت صادرات و واردات محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است. اما اگر سعی کنید شکل دهید وزارت بازرگانیصادرات محصولات کشاورزی متوقف و به وزارت بازرگانی تحویل داده شود.


ایجاد وزارت بازرگانی به معنای فراموشی تولید و رونق واردات است

مهدی سروی، کارشناس و پژوهشگر اندیشکده اقتصاد مقاومتی و اقتصاد کشاورزی، ایجاد وزارت بازرگانی را یک مشکل می داند و می گوید: «تشکیل وزارت بازرگانی با مشکل مواجه است. زیرا ابزار مناسبی برای کنترل اقتصاد و بازار وجود ندارد و به همین دلیل به دنبال راه های ساده هستیم.

این پژوهشگر اتاق فکر اقتصاد مقاومتی همچنین تاکید کرد: ایجاد وزارتخانه به عنوان وزارت بازرگانی در واقع این است که هر زمان معیشت مردم دچار مشکل شد واردات را از سر بگیریم. از سوی دیگر، برای ارتقای تولید نیازمند تصمیم‌گیری هماهنگ در یک وزارتخانه هستیم، اما با احیای وزارت بازرگانی، تصمیم‌گیری‌ها در بخش تولیدی پراکنده می‌شود.

وی افزود: تجربه وزارت بازرگانی در کشور نشان داده است که دولت معمولا به دلیل چالش های مربوط به سیاست های حمایتی مانند پرداخت یارانه ها به واردات نگاه می کند و این مشکل تولید داخلی را با مشکل مواجه کرده است.
مشکل اقتصادی با منزوی کردن وزارت صمت حل نمی شود.

عباس علوی راد، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز معتقد است که تأسیس وزارت بازرگانی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، بین‌المللی و همچنین ایجاد و اجرای قوانین تأثیرات دارد. در نتیجه، مسئولان دولت های گذشته باید توضیح دهند که اگر این ادغام اشتباه است، چه کسی باید هزینه آن را بپردازد و چرا فقط مردم باید تاوان اشتباهات را بپردازند.

وی افزود: ایجاد وزارتخانه جدید مشکلات صنعت و اقتصاد را حل نمی کند. راه اندازی این وزارتخانه تنها منجر به ایجاد اشتغال خواهد شد. چرا که با اضافه شدن یک وزیر باید وزارتخانه ای با تعداد زیادی از رهبران و مسئولان و 31 نفر از مدیران استانی تشکیل شود.


ایجاد قیمت جدید با تشکیل وزارت بازرگانی

عباس ارگون، یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی تهران نیز از مخالفان تشکیل وزارتخانه جدید است و معتقد است به جای انشقاق وزارتخانه ها باید اصلاح سیاست انجام شود.

به گفته وی، مشکلات صنعت خودرو، محدودیت های تجاری و عدم تمایل تولیدکنندگان به سرمایه گذاری های جدید، مشکلاتی نیست که با تغییر ساختار این وزارتخانه اصلاح شود، بلکه نیازمند اصلاح سیاست است.

آرگون به الزام قانونی برای کوچک شدن دولت نیز اشاره کرد و گفت: قانون اعلام کرده است که دولت باید کوچک شود و ادغام وزارتخانه ها نیز بخشی از این مشکل است. اما جدایی دوباره منجر به گسترش حکومت خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: باید کارآفرینی اقتصادی دولت را کاهش دهیم و به بخش خصوصی فضا بدهیم. اگر این دو وزیر در آینده سیاست های مغایر با یکدیگر را دنبال کنند، به نفع اقتصاد ایران نخواهد بود. بنابراین به نظر می رسد که در شرایط فعلی هزینه های ایجاد مجدد وزارت بازرگانی بیشتر از مزایای آن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید